Yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mallan.p-son@hotmail.com
    • August 2007
    • 22

    Yngel?

    Hejsan!

    Jag ville bara veta hur man ser på en guppyhona att det ska komma yngel?
    Vi har en hane o fyra honor, tio stycken neontetror och en mal, några växter i ett nystartat 150 l akvarium.
    Jag skulle så hemskt gärna vilja se små yngelbäbisar........öh jag vet men jag är mamma så det smittar liksom!!

    Kan någon här hjälpa oss att tala om hur det ser ut el om dom bara är full i mat? (två matningar om dagen med små nypor)

    Mvh Mallan
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #2
    Ursprungligen postat av mallan.p-son@hotmail.com
    Hejsan!

    Jag ville bara veta hur man ser på en guppyhona att det ska komma yngel?
    Vi har en hane o fyra honor, tio stycken neontetror och en mal, några växter i ett nystartat 150 l akvarium.
    Jag skulle så hemskt gärna vilja se små yngelbäbisar........öh jag vet men jag är mamma så det smittar liksom!!

    Kan någon här hjälpa oss att tala om hur det ser ut el om dom bara är full i mat? (två matningar om dagen med små nypor)

    Mvh Mallan
    UPPENBARLIGEN har du inte sökt på det i detta forum, jag har svarat på SAMMA fråga åtskilliga gånger senaste veckorna...men jag gör det gärna igen:
    1. honan blir extremt fet.
    2. på honor där man ser dräktighetsfläcken (det mörka området ovanför analfenan) tydligt kan man ibland skymta ynglens ögon genom bukväggen.

    Alla "vanliga" levandefödare (guppy, svärdbärare, platy, de flesta molly) föder en gång var 30:e dag ungefär. Om dina fiskar föder så kan du lätt hålla reda på när det är dags nästa gång i fortsättningen.

    Lycka till.
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • mallan.p-son@hotmail.com
      • August 2007
      • 22

      #3
      Ursprungligen postat av tummen
      UPPENBARLIGEN har du inte sökt på det i detta forum, jag har svarat på SAMMA fråga åtskilliga gånger senaste veckorna...men jag gör det gärna igen:
      1. honan blir extremt fet.
      2. på honor där man ser dräktighetsfläcken (det mörka området ovanför analfenan) tydligt kan man ibland skymta ynglens ögon genom bukväggen.

      Alla "vanliga" levandefödare (guppy, svärdbärare, platy, de flesta molly) föder en gång var 30:e dag ungefär. Om dina fiskar föder så kan du lätt hålla reda på när det är dags nästa gång i fortsättningen.

      Lycka till.
      Hej o tack för att du är tålmodig med oss nybörjare!
      Men då har jag en fråga till.
      Hur vet man att honan inte är full i mat då el ska även dom vara lika slank som hanen i vanliga fall?
      Jag har fem stycken o det är väl två av dom fyra honor jag har som är extremt tjock då man ser det till o med över ryggen uppifrån liksom, men den där fläcken du pratar om vet jag inte hur jag ska titta efter men jag provar o se om jag ser nåt!!

      Tack för svar Mallan

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Ursprungligen postat av mallan.p-son@hotmail.com
        Hej o tack för att du är tålmodig med oss nybörjare!
        Men då har jag en fråga till.
        Hur vet man att honan inte är full i mat då el ska även dom vara lika slank som hanen i vanliga fall?
        Jag har fem stycken o det är väl två av dom fyra honor jag har som är extremt tjock då man ser det till o med över ryggen uppifrån liksom, men den där fläcken du pratar om vet jag inte hur jag ska titta efter men jag provar o se om jag ser nåt!!

        Tack för svar Mallan
        Dräktighetsfläcken är lätt att se den sitter baktill på undersidan av magen. På "halvsvarta"honor kan den däremot vara svår att se.
        Om det dyker upp yngel inom ungefär en vecka så hade hon inte ätit för mycket.... Jag skulle gissa att dina två tjockaste honor föder inom 2 veckor, men när det verkligen blir är omöjligt att säga. Honorna är generellt rundare om magen än hanarna, men blir extremtsupertjocka sista veckan innan de föder. speciellt lite äldre honor som fött ett par kullar blir så. unga honor får inte så många yngel de första 2-3 gångerna så där kan man missa det ibland. Men så slanka som hanen blir honorna aldrig i normalfallet, om det sker så är de sjuka på nå´t sätt.... Ibland drabbas guppy av insjunken mage, det klarar de sig sällan ifrån.... men å andra sidan är det en billig fisk och den förökar sig ju gärna. Så oftast är problemet et motsatta; man undrar vad man skall göra av dem när de blir för många (också en vanlig fråga här...) Då brukar jag rekommendera att man säljer/byter i affären mot mat eller en liten peng, eller ännu bättre att man tar med sig överflödet till någon akvarieauktion när det blir i närheten av där man bor. En annan vanlig fråga är vad man skall ge ynglen; svaret blir att vanligt torrfoder som man smular fint och matar lite men ofta med duger fint. Men vill man ge ännu lite bättre mat så ger man frysfoder; frysta bosmider eller dafnier är bra till både yngel och vuxna. Sedan kan man ta det ett steg längre och kläcka artemia eller odla micromask. Lycka till i fortsättningen.
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        Arbetssätt...