Guppy problem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vittra
    • August 2007
    • 3

    Guppy problem

    Hej har hittat 2 döda guppy honor på dagar i mitt akvarium nu undrar jag om någon vet om jag har gjort en dålig blandning av fisk sorter har följande

    silver molly 3st
    guld molly 2st

    guppy 3 från början 1 kvar
    2 skäggnosmalar

    den ena honan hade stjärtfenan avbiten så det verkar som någon bråkat med henne.

    hade även 2 eldstjärtar innan men har gett bort dom fick höra att döm var aggresiva.
  • 3 guppy
    • February 2007
    • 2068

    #2
    Välkommen till zoopet

    tror inte att nån bitat av fenorna.
    däremot så har dem nog sjukdomen fenröta som fräter på fenorna.

    Kommentar

    • vittra
      • August 2007
      • 3

      #3
      låter läskigt finns det medicin mot sådant

      är nybörjare och inte alls insatt i allt som finns.

      smittar det till andra fiskar?

      Kommentar

      • felix_ragnar
        • August 2006
        • 1424

        #4
        Om det är ett nystartat akvarium är det risk för att det kan vara höa nitrit halter som är anledningen.
        Man kan aldrig veta för mycket, bara för lite.




        Kommentar

        • 3 guppy
          • February 2007
          • 2068

          #5
          Ursprungligen postat av vittra
          låter läskigt finns det medicin mot sådant

          är nybörjare och inte alls insatt i allt som finns.

          smittar det till andra fiskar?
          Ja tyvärr.

          Kommentar

          • C.Ciklid
            • February 2005
            • 12055

            #6
            Som någon skrev, om akvariet är nystartat kan du ha höga mängder av nitrit i ditt akvarium om du placerat alla dessa på en gång redan efter uppstart. Man mäter enkelt dessa värden med tex. teststickor ex. JBL´s 5i1 test som kollar No2, No3, GH, KH och pH. Guppys brukar vara de första som stryker med då de kan vara lite kännsliga.

            Hur stort är akvariet? Temperatur? Har du bra cirkulation på vattnet?

            Om det skulle vara fenröta kan du kolla här på olika sjukdommar och jämnföra.

            Annars kan det ju vara så att någon börjat äta på liket eller så har kasnke någon av de andra fiskara var framme och nypt i fenan. Inte omöjligt.

            //Camilla
            De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              Ursprungligen postat av C.Ciklid
              Som någon skrev, om akvariet är nystartat kan du ha höga mängder av nitrit i ditt akvarium om du placerat alla dessa på en gång redan efter uppstart. Man mäter enkelt dessa värden med tex. teststickor ex. JBL´s 5i1 test som kollar No2, No3, GH, KH och pH. Guppys brukar vara de första som stryker med då de kan vara lite kännsliga.

              Hur stort är akvariet? Temperatur? Har du bra cirkulation på vattnet?

              Om det skulle vara fenröta kan du kolla här på olika sjukdommar och jämnföra.

              Annars kan det ju vara så att någon börjat äta på liket eller så har kasnke någon av de andra fiskara var framme och nypt i fenan. Inte omöjligt.

              //Camilla
              Jag brukar tjata om att vattentester är överskattade, eftersom receptet på för höga halter nitrat/nitrit mm är att göra vattenbyten, och vattenbyten skall man ju göra ändå. Jag inbillar mig att du bara haft otur och fått hem två gamla/sjuka guppy som inte klarade omställningen sådär tvärt, naturligtvis kan det också bero på att akvariet är nystartat osv. men jag skulle gissa att mollysarna är minst lika känsliga som guppysarna, och då skulle de ju inte ha klarat sig heller. Jag tror också på att fenan/fenorna blivit ätna på i efterhand, eller kanske också strax innan de dog.
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • vittra
                • August 2007
                • 3

                #8
                tack för alla svar

                Hoppas på att det bara dåliga fiskar som man köpt. Dom andra är fortfarande
                pigga. akvariet har varit igång ca 1 månad och guppy fiskarna sattes i för 1 vecka sedan. storleken på akvariet är 60 l 70 cm byter 20 l i veckan.

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Ursprungligen postat av vittra
                  tack för alla svar

                  Hoppas på att det bara dåliga fiskar som man köpt. Dom andra är fortfarande
                  pigga. akvariet har varit igång ca 1 månad och guppy fiskarna sattes i för 1 vecka sedan. storleken på akvariet är 60 l 70 cm byter 20 l i veckan.
                  Testa du med att skaffa några nya guppy, köp honor som verkar unga, gärna lite "små" för de växer mellan de föder kullarna, och blir på det sättet större än hanarna. Honorna skall dock ha en bra rundad mage, akta dig för dem som ser ut att ha insjunken mage, då kan de vara sjuka, och kommer med stor sannolikhet dö. Hanar får du på köpet när honorna (som säkert är befruktade) föder sina yngel.
                  Lycka till.
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  Arbetssätt...