Ett ynka guppyyngel...?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • guppymatte =-)
    • August 2007
    • 52

    Ett ynka guppyyngel...?

    I morse hittade vi ett guppyyngel i akvariet. Uppenbarligen var mamman redan "på tjocken" i affären (trots separerade kar med hanar och honor), för vi har bara haft dem i fem dagar nu. Min första fråga är - hur många yngel får en hona per gång? En verkar ju lite... Eller kom det fler, som åts upp under natten? Eller höll hon på att föda när jag kom och tände lampan, så hon blev störd, eller föder de sina yngel oavsett dag/natt?

    (Kan inte låta bli att tänka på djuraffären med guppysarna - finns det en enda - väldigt lycklig - hane i akvariet med honorna...?)
  • gizmogirl
    • August 2006
    • 2214

    #2
    Hur många yngel de kan få varierar men det mesta jag själv fått är 45 st dock lät jag de flesta bli mat.Finns säkert de som fått fler yngel men det avtar ju äldre de blir.Det har säkert kommit fler yngel är väldigt bra på att gömma sig och en del har säkert blivit mat åt de andra men var lugn det kommer snart en ny kull.Inte omöjligt att det finns hanar i akvariet det kan ibland vara svårt o se könsskillnaden även om man vet vad man ska leta efter, jag åkte för ett tag sen för att införskaffa 2 nya honor och råkade komma hem med 2 hanar såg inte alls gonopodiumet i affären men väl hemma syntes det bra.

    Kommentar

    • Malinitzi
      • December 2006
      • 2088

      #3
      Ursprungligen postat av guppymatte =-)
      I morse hittade vi ett guppyyngel i akvariet. Uppenbarligen var mamman redan "på tjocken" i affären (trots separerade kar med hanar och honor), för vi har bara haft dem i fem dagar nu. Min första fråga är - hur många yngel får en hona per gång? En verkar ju lite... Eller kom det fler, som åts upp under natten? Eller höll hon på att föda när jag kom och tände lampan, så hon blev störd, eller föder de sina yngel oavsett dag/natt?

      (Kan inte låta bli att tänka på djuraffären med guppysarna - finns det en enda - väldigt lycklig - hane i akvariet med honorna...?)
      Ett 30-40tal är inte omöjligt. Dessutom är de s k förrådsfödande, kan utan hane föda flera kullar till. En hona jag hade födde flera kullar i 1,5-2 månader efter det jag separerat dem. F n har jag särat honor och hanar, ingen dräktig hona f n, men de hanarna uppvaktar numera varandra med en otroligt färgprakt och nästan ihopvikta av upphetsning - riktig passion det.....

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Ursprungligen postat av Malinitzi
        Ett 30-40tal är inte omöjligt. Dessutom är de s k förrådsfödande, kan utan hane föda flera kullar till. En hona jag hade födde flera kullar i 1,5-2 månader efter det jag separerat dem. F n har jag särat honor och hanar, ingen dräktig hona f n, men de hanarna uppvaktar numera varandra med en otroligt färgprakt och nästan ihopvikta av upphetsning - riktig passion det.....
        Det heter FÖRRÅDSBEFRUKTNING....
        I de första kullarna brukar det komma 5-10 yngel, sedan stiger antalet upp till 50-100 och därefter med stigande ålder sjunker antalet igen.
        Bara för att fiskarna var könsseparerade i affären så tror jag inte att de varit det hos GROSSISTEN och UPPFÖDAREN.....alltså kan du glatt ha dina guppyhonor utan hanar för de kommer med största sannolikhet föda åtskilliga kullar, och då får du snart hanarna "på köpet" om man säger så.

        Har man däremot separerat ynglen vid 2-3 veckors ålder (eller så snart man kan se könsskillnaden) så kommer man kunna styra uppfödningen mycket bättre, då kan man välja ut en hane & en hona och sätta ihop dem i ett litet (15-50 liter ungefär) akvarium där de får gå i ett par veckor, sedan kan man släppa ut hanen och låta honan föda sina yngel i det akvariet...vill man kan man efter födseln ta bort honan också och börja om med att separera ynglen (kallas F1-generation) igen, detta kallas linjeavel. Lycka till!
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • guppymatte =-)
          • August 2007
          • 52

          #5
          Ojdå, låter som att de är fiskarnas motsvarighet till däggdjurens kaniner... Tur att jag inte köpte ett 54-litersakvarium! Har fortfarande inte hittat fler yngel, men det kommer väl. Om man har honan och yngel i separat akvarium, kan honan då äta upp sina egna yngel?

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ursprungligen postat av guppymatte =-)
            Ojdå, låter som att de är fiskarnas motsvarighet till däggdjurens kaniner... Tur att jag inte köpte ett 54-litersakvarium! Har fortfarande inte hittat fler yngel, men det kommer väl. Om man har honan och yngel i separat akvarium, kan honan då äta upp sina egna yngel?
            Ja honan KAN göra det ibland, men med god tillgång på mat när hon föder, och mycket växter för ynglen att gömma sig i så skall det klara sig ändå. Guppy kallas också för miljonfisk, undrar varför... Hur stort är akvariet då?
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • guppymatte =-)
              • August 2007
              • 52

              #7
              Mitt akvarium är tre liter stort, känns det som, men det stod 110 liter på förpackningen... JAG tycker inte det finns så många ställen att gömma sig på, men de små liven hittar säkert en massa små gömslen.

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av guppymatte =-)
                Mitt akvarium är tre liter stort, känns det som, men det stod 110 liter på förpackningen... JAG tycker inte det finns så många ställen att gömma sig på, men de små liven hittar säkert en massa små gömslen.
                Om det är på 110 liter och du har gott om växter så kommer ynglen på sikt att klara sig. Kanske inte det första, men senare när det kommer 40 yngel så kommer åtminstone NÅGRA klara sig.
                OBS! det behöver inte vara fullt med växter överallt; det behövs ett par täta växtsnår, lämpligen i hörnen, och en del ytväxter. sedan kan resten av akvariet vara fritt simutrymme....
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                Arbetssätt...