Endlers + Guppy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NattDimma
    • November 2006
    • 211

    Endlers + Guppy

    Om man blandar Endlers hanar med Guppy honor korsas dom med varandra då och får avkommor tillsammans?? Även om man också har Guppy hanar i karet, eller väljer honorna de vanliga Guppy killarna framför Endlers killarna??
    Och är det dåligt om Endlers och Guppy korsas??

    Tacksam för svar
    Mvh/Emmilie
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    De kommer att korsa sig, och jag tror inte att hanarna vill se någon skillnad på honorna då de gärna är efter allt som rör på sig!

    Korsar du dem och vill sälja så är det lite knepigt vad man ska kalla dem och jag är lite tveksam med om det är någon affär som vill ta emot dessa, men ska du behålla ynglen själv är det en annan sak.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Katharina
      • December 2006
      • 4045

      #3
      Mina älskade odlade Endlers...

      Är framtagna av någon som kan sin sak, jag handlade dem på Akvarielagret i Bromma... De har alla bra egenskaper efter Endlers, tåliga, äter inte sina bebisar, färgerna och jagar inte ihjäl sina honor.. Men de är lite större och några hanar har lite slöja på tvåsvärdet..

      Jag ville blanda in lite rödare så jag köpte ett par röd blonda honor, eller vad de nu heter, som har gula kroppar och orangeröd stjärt, vilket harmoniserar med mina Endlers.. Ingen ville ha dessa magra damer utan jagade runt efter "sina egna runda honor", tills mina småpojkar hade vuxit upp och med förnyad energi jagade allt som fanns i karet Nu har jag fått avkomma med gula kroppar och nu har även unga honor börjat att färga ut på stjärten men då med Endlersfärger..

      Det är jätteroligt detta, alla småpojkarna visar upp olika stjärtar och familjen utser sina favoriter, mångfalden är underbar...
      Senast redigerad av Katharina; 08 August 2007, 22:35.
      Ha dé bäst... Tina

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Ursprungligen postat av ansjo
        De kommer att korsa sig, och jag tror inte att hanarna vill se någon skillnad på honorna då de gärna är efter allt som rör på sig!

        Korsar du dem och vill sälja så är det lite knepigt vad man ska kalla dem och jag är lite tveksam med om det är någon affär som vill ta emot dessa, men ska du behålla ynglen själv är det en annan sak.
        Den rätta beteckningen på detta blir "Endlersbastarder", eller "Endlerskorsning". Jag är fortfarande tveksam till om "Endlers" är en egen art egentligen, och istället i själva verket är en av många vildformer av guppy som förekommer i naturen....de korsar sig ju gärna och avkomman är i högsta grad fertil.....
        För övrigt säljs "Endlersbastarder" som (renrasiga) "Endlers" i många affärer.....
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          De kommer att korsa sig, och jag tror inte att hanarna vill se någon skillnad på honorna då de gärna är efter allt som rör på sig!

          Korsar du dem och vill sälja så är det lite knepigt vad man ska kalla dem och jag är lite tveksam med om det är någon affär som vill ta emot dessa, men ska du behålla ynglen själv är det en annan sak.
          Butikerna tar emot dem och de kostar mer än guppy.. Det stod Odlad Endlers på dem jag köpte.. Visst kan man kalla dem bastarder om man vill men sen kommer frågan om inte alla Endlers är bastarder???
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Ursprungligen postat av Katharina
            Visst kan man kalla dem bastarder om man vill men sen kommer frågan om inte alla Endlers är bastarder???
            Visst kan det vara så, men var ska man dra gränsen? Jag drar min gräns att inte korsa mina Endlers med vanlig guppy, då jag har turen att äga fisk från en stam som är VF.
            Men då är å andra sidan de flesta guppy och många andra fiskar du ser i affären bastarder och det ordet tycker jag klingar lite dåligt i mina öron.
            Jag har sett vanlig Guppy som är korsad med Endlers och visst, de var fina men jag föredrar nog ändå en "ren" stam av antingen slöjguppy eller Endlers.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              Ursprungligen postat av Katharina
              Butikerna tar emot dem och de kostar mer än guppy.. Det stod Odlad Endlers på dem jag köpte.. Visst kan man kalla dem bastarder om man vill men sen kommer frågan om inte alla Endlers är bastarder???
              Renrasiga Endlers är ju en egen art, så då är det ju inga bastarder. Hybrider var egentligen ordet jag sökte. "Endlershybrider" är alltså ynglen från en enler korsad med en vanlig guppy. "Odlad Endlers" är bara en handlarbeteckning och säger ingenting om det är en RENRASIG fisk eller inte.
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • NattDimma
                • November 2006
                • 211

                #8
                Tack för svaren, kul att läs er diskussion om fiskarna också.
                Men hur många guppyn kan man ha i ett 60 liters kar??
                Jag ska flytta över de 5 jag har i mitt 50 liters nu till ett 60 liters sen när jag flyttat. Jag vill gärna ha lite flöer och då några Endlers hanar också,

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Fler guppy lär det bli ändå, men några Endlers hannar får du nog plats med.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • NattDimma
                    • November 2006
                    • 211

                    #10
                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Fler guppy lär det bli ändå, men några Endlers hannar får du nog plats med.
                    Hahaha jo det kommer nog att bli det, med tanke på att jag ska ha ett yngelkar också så kommer det väl antagligen bli många som överlever,
                    Hur många fiskar kan jag börja med då tycker du??

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Hur är könsfördelningen på dina nuvarande fiskar?
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • NattDimma
                        • November 2006
                        • 211

                        #12
                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Hur är könsfördelningen på dina nuvarande fiskar?
                        Nu har jag 1 hane och 4 honor, fast en hona är för gammal för att få yngel längre.

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Det trodde jag aldrig att de blev.
                          Köp två par så kommer du dels att få "rena" yngel som kommer att blanda sig med slöjguppy och kanske en fin stam efter ett tag.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • NattDimma
                            • November 2006
                            • 211

                            #14
                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Det trodde jag aldrig att de blev.
                            Köp två par så kommer du dels att få "rena" yngel som kommer att blanda sig med slöjguppy och kanske en fin stam efter ett tag.
                            Jag har tydligen bara 3 honor ochn en hane,
                            Gamling, som min gamla hona fåt heta på senaste tiden är borta,hon måste ha dörr i går när inte jag va hemma och så måste dom andra ha ätit upp henne

                            Med par menar du en hona och en hane då??
                            Jag vill så gärna ha en Grön Cobra och en Sun Ray hane också, dom är så himla snygga.

                            Kommentar

                            • Katharina
                              • December 2006
                              • 4045

                              #15
                              Jag föredrar mina Odlade Endlers..

                              Ursprungligen postat av ansjo
                              Visst kan det vara så, men var ska man dra gränsen? Jag drar min gräns att inte korsa mina Endlers med vanlig guppy, då jag har turen att äga fisk från en stam som är VF.
                              Men då är å andra sidan de flesta guppy och många andra fiskar du ser i affären bastarder och det ordet tycker jag klingar lite dåligt i mina öron.
                              Jag har sett vanlig Guppy som är korsad med Endlers och visst, de var fina men jag föredrar nog ändå en "ren" stam av antingen slöjguppy eller Endlers.
                              De har det bästa från båda arterna.. Jag drar min gräns vid avel som skapar icke livsdugliga eller sjukliga exemplar, inte om de är jättebra..
                              Ha dé bäst... Tina

                              Kommentar

                              Arbetssätt...