Olika Sorters Platy??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NattDimma
    • November 2006
    • 211

    Olika Sorters Platy??

    Jag ska inom kort göra om lite band mina kar, ska starta upp ett 60 liters kar och i mitt 50 litesr som jag har igång nu ska jag ha en Kampfisk hane och lite Platysar och några tetror.
    Jag tycker om att hålla fiskarna i par, så nu undrar jag om det funkar att ha platys i par, te.x ett par indianplaty, ett par Sunset Platy, osv. Eller ska man hellst rikta in sig på en sort? och kan ha en hane per hona, eller är det som med guppysar att man ska ha ca 3 honor på en hane??

    Väldigt tacksam för svar
    Mvh/ Emmilie
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Guppy är lämpligt att ha den kombinationen som du föreslår, så horona får vila ett par sekunder innan nästa attack från hannen!
    Platysorterna du vill ha kommer att korsa sig och då kommer du att få en mängd olika kombinationer i färger och det är frågan lite vad du är ute efter?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Guppy är lämpligt att ha den kombinationen som du föreslår, så horona får vila ett par sekunder innan nästa attack från hannen!
      Platysorterna du vill ha kommer att korsa sig och då kommer du att få en mängd olika kombinationer i färger och det är frågan lite vad du är ute efter?
      Men det kan ju vara det som är kul också; att se vilka kombinationer som dyker upp....skaffar man dessutom också platy med olika fenformer så blir det riktigt kul!
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • NattDimma
        • November 2006
        • 211

        #4
        Det gör inte mig något om de korsar sig som det själva vill,
        Jag tycker bara det ser så gulligt ut om man har dem i par.
        Så det funkar alltså att ha en platy hane på en platy hona?
        Te.x 5 hanar och 5 honor?

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Ja, platy är inte riktigt lika heta på gröten som tex Guppy så det brukar funka ganska bra.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • NattDimma
            • November 2006
            • 211

            #6
            Ursprungligen postat av ansjo
            Ja, platy är inte riktigt lika heta på gröten som tex Guppy så det brukar funka ganska bra.
            Okej vad bra, ska bli riktigt kul att ha plty igen, hade det när jag skaffade det karet som jag har nu, då hade jag dem tillsammans med Molly och en kampfisk, men nu ska jag bara ha dem med en kampfisk.
            Hur länge tror du jag måste ha ynglen i ett yngelkar innan jag kan låta dem gå i det stora karet med sina föräldrar och kampfisken??
            Vill ju inte att de ska bli uppätna.
            och vad tycler du är lämplig strl. på ett yngelkar, kommer gå guppy yngel i yngelkaret också,

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              En lämplig storlek är minst 40-50 liter då mindra kar är svåra att få balans i, även oom ett sådant också kan vara gränsfall.
              Yngel bör gå kvar själva tills de når en storlek så de inte kommer in i munnen på fiskarna som de ska gå med, om du nu inte vill ha dem tillsammans med de övriga.
              Jag tycker det är bättre att låta dem gå där då det blir de starkaste som överlever och det kommer att bli gott om yngel ändå. Men samtidigt kommer en liten brasklapp, kampisen kommer nog att hålla ögonen på ynglen och kommer att ta så många den kommer åt, och för den sakens skull så kanske det ändå är bäst att flytta dem.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • NattDimma
                • November 2006
                • 211

                #8
                Ja jag vet att det är många som tycker att ynglen lika gärna kan gå i det stora karet så det baar blir de starkaste individerna som överlever. Och det är ju faktist sant, men jag tycker inte att ynglen får en ärlig chans när det även går en kampfisk i karet. När jag hade platy med kampfisk förut så tog han alltid alla yngel innan jag kanppt han se dem,
                Vill inte att det ska hända så igen,därför vill jag ha ett yngelkar nu.
                Funderar på att ta mitt 50 liters kar som jag har igång nu o ha det som yngelkar och sen köpa ett till lite större kar att ha kampsien och platysarna i.

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Låter som en utomordentlig idé, då kan du ha mer fisk med!
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • NattDimma
                    • November 2006
                    • 211

                    #10
                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Låter som en utomordentlig idé, då kan du ha mer fisk med!
                    Ja precis för i det 60 liters karet som jag också ska starta upp ska jag ha mina guppysar. Men jag tror jag ska köpa ett kar av en kompis, hon har köpt ett 500 liters,så då har hon ett som jag ska få köpa om jag vill,och då kommer det antagligen bli hem till platysarna och kampfiksen och några tetror som går med mina guppys nu.

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Jaha, nu börjar det!
                      Först ett kar, sedan ett till, och ett till, och ett till.......välkommen till träsket!
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • NattDimma
                        • November 2006
                        • 211

                        #12
                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Jaha, nu börjar det!
                        Först ett kar, sedan ett till, och ett till, och ett till.......välkommen till träsket!
                        Hahaha, ja det gör nog det. *suck* och jag och min pojkvän som bara ska bo i en tvåa. Får nog lov att ha yngelkaret och Guppykaret i vardagsrummet och platysarna och kampisen i sovrummet. Det dumma men också fina med mitt 50 liters som ska bli yngelkar är att det måste stå i ett hörn, det är ett sånt kar som är format som en pyramid i ena hörnet elelr hur man ska förklara. Så kan bli lite knivigt att möblera, men vi får fösöka så gott det går,

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Annars är toaletter och klädgarderober bra ställen att ställa kar på när man inte har så mycket plats.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • NattDimma
                            • November 2006
                            • 211

                            #14
                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Annars är toaletter och klädgarderober bra ställen att ställa kar på när man inte har så mycket plats.
                            Haha,ja på toaletten kan jag förstå om man har ett fina badrum, men i klädkammaren?? :O

                            jag skulle vilja ha ett kar i badrummet sen när jag flyttar till hus, i lägenhetn blir det nog liiiite för trångt,

                            Kommentar

                            • tummen
                              • March 2005
                              • 5199

                              #15
                              Ursprungligen postat av NattDimma
                              Haha,ja på toaletten kan jag förstå om man har ett fina badrum, men i klädkammaren?? :O

                              jag skulle vilja ha ett kar i badrummet sen när jag flyttar till hus, i lägenhetn blir det nog liiiite för trångt,
                              En klädkammare kan bli ett riktigt bra fiskrum med lite målning och inredning.....
                              Thomas "tummen" Wallén

                              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                              Kommentar

                              Arbetssätt...