Vad gör man av alla yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fishey
    • June 2007
    • 30

    Vad gör man av alla yngel?

    hej, jag har en fråga, jag har mollys och nu i framtiden när de säkert får yngel, vad ska man göra med dem? hur lång tid tar det när man kan släppa ut dem från yngelkassen så dem inte blir uppätna? hur många yngel blir det, vad gör man av dom, ska dom bli mat eller? jag är mycket okunnig snälla svara!
  • petter hjalmarsson
    • June 2007
    • 127

    #2
    "jag" fick mollyyngel förra veckan och hade alla utan ett i ett durkslag för ungelkasse har jag ingen. det enda som var löst höll jag bra koll på och det smet ner i javamossan och fick där vara ifred. iförrgår släppte jag lös dom andra 6 och dom irrade runt en stund för att sedan gömma sig. senare såg frugan att en molly slukade ett yngel rätt upp o ner, jag som trodde tetrorna skulle vara dom rovlystna. idag så verkar alla yngelna vara med på att gömme är leken man leker om man är liten. vad jag kan se så är det 5 kvar i livet och dom är snabba som attan nu, när det gäller vill säga.
    fantastisk signatur.

    Kommentar

    • ribby_girl
      • February 2005
      • 378

      #3
      Jag har inte haft molly yngel innan, men svärdbärare och guppy och jag vet att svär4dbärare föräldrar är riktigt hemska på att äta sina barn, ändå är de dom fiskarna ja gillar mest.

      i alla fall brukar jag ha dem i en sån där yngel låda, som de ligger ett slags galler i, honorna går överst och ungarna underst, men ja rukar ta bort gallret och honorna så brukar ynglena få vara där i tills de är tillräckligt stora för att ionte sugas in i filtret, har man mycket växter kan de vara bra att ta upp ynglena, annars tror ja de klarar sig.

      Får du för många kan du ju sälja dem till djuraffären, annars kan du behålla dem.
      De sägger att vissa arter får upp till 30-100 yngel per kull men det är sällan mer än kanske max 20 som klarar sig från sina föräldrar, sen så kan de ju dö från tiden de växer upp också.

      Jag hade en kull på 13 svarta svärdbärare en gång, när jag släppte ut dem var de 8 kvar, fem av dem levde ganska länge.

      Kommentar

      • fishey
        • June 2007
        • 30

        #4
        tack för svaren

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          Ursprungligen postat av fishey
          hej, jag har en fråga, jag har mollys och nu i framtiden när de säkert får yngel, vad ska man göra med dem? hur lång tid tar det när man kan släppa ut dem från yngelkassen så dem inte blir uppätna? hur många yngel blir det, vad gör man av dom, ska dom bli mat eller? jag är mycket okunnig snälla svara!
          Enklast är att låta dem födas i akvariet, och se till att ha mycket växter som gömställen till dem, och tänk på att ha växter i alla nivåer; nere, mitten och uppe. Annan inredning så som rötter och stenar hjälper också till så att de klarar sig den första tiden, men några yngel kommer nog gå åt hursomhelst. De första 2 kullarna är små, kanske några stycken bara, sedan stiger antalet upp till maximalt ett hundratal (stora svärdbärare t.ex) och därefter med stigande ålder så kommer kullarna bli mindre igen. Får du många överlevande yngel som du inte kan ha kvar så kan du ju sälja dem; till affär, eller på auktion eller via annons på nätet. Räkna bara inte med att få fantasisummor för dem: ett par kronor till en femma stycket kanske. Eller byt mot foder, det behövs ju alltid.
          Ynglen vill ha finsmulat foder i början, men äter SAMMMA SORTS MAT som sina föräldrar. Komplettera gärna med smått frysfoder om du kan få tag i det: smådafnier, bosmider eller cyklops är nog bäst för ynglen. Åleds foder använder jag.... Lycka till med uppfödningen.
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          Arbetssätt...