Yngel i 3L kar utan pump?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Loelle
    • July 2007
    • 623

    Yngel i 3L kar utan pump?

    Jag har en gravid Guppyhona som jag misstänker kommer föda vilken dag som helst. Jag har stoppat ner henne i en yngelbur.

    Jag vet att många tycker att man ska låta honan föda direkt i akvariumet. Men det här är första gången med yngel för mig och jag vill att dom ska överleva. Nästa gång låter jag henne nog föda direkt i. (Då har jag nog skaffat fler växter att gömma sig i. Nu har jag bara 2st växter i 60L guppykaret.)

    Nu undrar jag om, när hon har fött ynglen, om jag kan stoppa ner dom i ett 3L plastkar utan pump istället för att låta dom vara kvar i den lilla yngelburen? Jag ska självklart hålla stenkoll på nitriten! Jag har en luftpump till stora akvariet (540L) med två utblås, så jag kan dra en slang till yngelboxen. Skulle det bli bättre för dom? Tyvärr har jag ingen extra pump.
    Lelle
    "I de mörkaste vatten simmar en ulv i fårakläder"
  • imp
    • December 2002
    • 30

    #2
    om hon inte får förmånga yngel så kan du ju låta de vara kvar i yngelkaret tills de är tillräckligt stora för att simma i det stora akvariumet

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #3
      Ursprungligen postat av Loelle
      Jag har en gravid Guppyhona som jag misstänker kommer föda vilken dag som helst. Jag har stoppat ner henne i en yngelbur.

      Jag vet att många tycker att man ska låta honan föda direkt i akvariumet. Men det här är första gången med yngel för mig och jag vill att dom ska överleva. Nästa gång låter jag henne nog föda direkt i. (Då har jag nog skaffat fler växter att gömma sig i. Nu har jag bara 2st växter i 60L guppykaret.) Nu undrar jag om, när hon har fött ynglen, om jag kan stoppa ner dom i ett 3L plastkar utan pump istället för att låta dom vara kvar i den lilla yngelburen? Jag ska självklart hålla stenkoll på nitriten! Jag har en luftpump till stora akvariet (540L) med två utblås, så jag kan dra en slang till yngelboxen. Skulle det bli bättre för dom? Tyvärr har jag ingen extra pump.


      Jag tror nog att det kan gå bra med det lilla akvariet (men om du tänker köpa ett sådant så skaffa ett 8-12 liters istället). Flytta över honan dit, eller ynglen om hon redan hunnit föda, och sätt LITE snurr på vattnet med genomluftning (ännu bättre om du ansluter ett litet luftdrivet svampfiter, pump har du ju redan...). Se till att byta lite vatten varje dag, men börja med vatten från ditt vanliga akvarium som start. Mata sparsamt, men ofta. När ynglen är ungefär 2-3 veckor gamla så kan de säkert flytta tillbaka till det stora akvariet. Det är alltid att föredra att ha något filter om det går att ordna....
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      Arbetssätt...