Yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • piggepelle
    • March 2007
    • 168

    Yngel

    Hej.
    Jag undrar bara när guppy-yngel blir könsmogna.
    Mina yngel är 2 ½ veckor gamla.
    piggepelle
  • Ajdin
    • August 2007
    • 37

    #2
    Beror på hur snabbt dom växer. Mina hanar blir de runt 3-4 veckor och honorna ung 2månder.
    Tidigare känd som: Platy5

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Ursprungligen postat av Ajdin
      Beror på hur snabbt dom växer. Mina hanar blir de runt 3-4 veckor och honorna ung 2månder.
      Vad matar du med då?
      De blir könsmogna vid ca 2-3 cm längd sedan hur gamla de är då kan vara svårt att säga beroende på vattenbyten, mattillgång, matsort och även akvariestorlek samt andra faktorer.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • piggepelle
        • March 2007
        • 168

        #4
        Jag matar dom med yngel mat cirka 5 gånger per dag, väldigt lite åt gången förstås.
        Jag har dom i ett yngelnät nu och dom är ungefär 1 cm långa.
        och jag bytte vatten idag för jag har vart så rädd att dom ska dö eftersom att jag har hört att dom är väldigt känsliga för det.
        Ursprungligen postat av ansjo
        Vad matar du med då?
        De blir könsmogna vid ca 2-3 cm längd sedan hur gamla de är då kan vara svårt att säga beroende på vattenbyten, mattillgång, matsort och även akvariestorlek samt andra faktorer.
        piggepelle

        Kommentar

        • Ajdin
          • August 2007
          • 37

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          Vad matar du med då?
          De blir könsmogna vid ca 2-3 cm längd sedan hur gamla de är då kan vara svårt att säga beroende på vattenbyten, mattillgång, matsort och även akvariestorlek samt andra faktorer.
          Bara vanligt flingfoder Måste till affären och köpa annat. Men jag har bara guppy i mitt 63L. Fick tag på ett 220L gratis men min pappa var inte så väldigt förtjust i det .
          Tidigare känd som: Platy5

          Kommentar

          • Ajdin
            • August 2007
            • 37

            #6
            Ursprungligen postat av piggepelle
            Jag matar dom med yngel mat cirka 5 gånger per dag, väldigt lite åt gången förstås.
            Jag har dom i ett yngelnät nu och dom är ungefär 1 cm långa.
            och jag bytte vatten idag för jag har vart så rädd att dom ska dö eftersom att jag har hört att dom är väldigt känsliga för det.
            Ser att dina yngel inte är hungriga Jag har mina i mitt 63L med dom ''vuxna'' och det är inte så ofta dom små får i sig nåt eftersom dom vågar inte komma upp till ytan med dom vuxna (förstår det när man ser deras bordskick) , men ändå växer dom så det knakar
            Tidigare känd som: Platy5

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Ursprungligen postat av Ajdin
              Bara vanligt flingfoder .
              Vad jag menade var att det låter helt otroligt att du kan få yngel att växa till könsmogen storlek på en månad.
              Tråkigt att det inte blev något med 220 karet, det var ju gratis!
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Ajdin
                • August 2007
                • 37

                #8
                Aah vet =( Men men, ska ändå till Hornbach idag och kolla =D
                Tidigare känd som: Platy5

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Vad jag menade var att det låter helt otroligt att du kan få yngel att växa till könsmogen storlek på en månad.
                  Tråkigt att det inte blev något med 220 karet, det var ju gratis!
                  Hanarna blir könsmogna LÅNGT innan de färgat ut helt(ungefär vid en månads ålder alltså), men honorna behöver lite mer tid på sig (runt 2-3 månader).....detta är nästan oberoende av vad de äter, men kan gå FORTARE om de får bra mat....
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Ja, då ska jag inte fråga vad du ger dina att äta.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #11
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Ja, då ska jag inte fråga vad du ger dina att äta.
                      DET är ingen hemlighet: Frysta bosmider, mygglarver (röda) och frysta "smulade" vuxna artemia, micromask, plus kommersiella foder. I dotterns akvarium blir det mest kommersiella torrfoder, men jag "gör" yngelmat, ta lite olika torrfoder och mortla dem och häll i en kryddburk: vips har du ett lättmatat ygelfoder.
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Vad jag menar är att det finns inte en chans att du kan få dina guppy att bli könsmogna fortare än vad som är naturligt, och det är det inte när du säger mindre än en månad. Jag har kollat in mina Endlers nu, och hannarna börjar få gonopodium vid ca 2 cm längd och den storleken uppnår de inte på 3 veckor.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #13
                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Vad jag menar är att det finns inte en chans att du kan få dina guppy att bli könsmogna fortare än vad som är naturligt, och det är det inte när du säger mindre än en månad. Jag har kollat in mina Endlers nu, och hannarna börjar få gonopodium vid ca 2 cm längd och den storleken uppnår de inte på 3 veckor.
                          Det är olika inom kullarna också, en del hanar BLIR könsmogna (men inte utfärgade) FÖRE 4 veckors ålder, andra kan dröja länge....jag har några som inte blivit könsmogna förrän vid uppemot 2 månaders ålder också. Ynglen jag pratar om nu har olika färger, så det kan ju vara genetiskt betingat, precis som kullstorleken är det i vissa fall. Endlers växer kanske lite långsammare än mina vanliga guppy? Jag har i alla fall varit med om yngel som varit 3 veckor när de blivit könsmogna, men jag kan vara beredd att det kan vara undantaget som bekräftar "regeln" med ungefär 1 månad vid könsmognad....
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Då är det bara att gratulera dig att dina fiskar växer så fort, för mina gör det inte och jag har heller inte hört att de skulle kunna bli könsmogna på en månad.
                            Kollar du in gonopodiet på ett guppyyngel som är 3 veckor så kommer du inte att se om det är en hona eller hanne då det inte är utvecklat ännu.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Wilda
                              • August 2007
                              • 342

                              #15
                              Hej
                              Jag läser till och från om Endlers, hmmm vad är det ?
                              Hur ser dem ut ???

                              Ett tag trodde jag att det var ett " finare " namn för Guppy men sedan
                              läser jag att man inte skall blanda Endlers å guppy
                              ( off topic )
                              Mvh Wilda
                              190 L Platy. Praktbotia, mfl.
                              85 L Krabba, Sesarmops tomato/flower
                              54 L CR -S-SS.Körsbärsräkor med bebisar
                              35 L Gula räkor med bebisar.Gula äppelsnäckbebisar

                              Kommentar

                              Arbetssätt...