Ballongmollys, fördelar vs nackdelar med att köpa?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cikliden2
    • January 2005
    • 434

    Ballongmollys, fördelar vs nackdelar med att köpa?

    Har beslutsångest vad jag ska uttöka med i mitt kar. Ska sälja av lite endlers nu och ska då köpa lite andra sorters ungfödare. Tycker mycket om black molly och har ett par av dem. Har funderat på ballongmolly men är de tåliga, finns de i naturen som de ser ut nu? Är de "sönderavlade mollys" som de har odlat fram för att få en ny typ av molly?Jag menar inget illa med denna diskussion utan vill bara veta lite mer om denna fisk.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    De är en odlingsform av vanlig molly, och det är kanske en smaksak om man gillar dem eller inte.
    En del exemplar ser ut att ha lite problem att ta sig fram och i naturen skulle de blivit uppätna fortare än du kan säga pannkaka.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • cikliden2
      • January 2005
      • 434

      #3
      Så de har svårigheter att simma?. Kan de föröka sig med black mollys? Finns det någon färg som kommer från början?Är de tåliga eller råkar de lättare ut för sjukdomar? Tål de inte strömt vatten dvs en lite kraftigare pump?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Det enda skillnaden mot vanliga molly är väl att de är betydligt klumpigare. Det spelar dock mindre roll i akvariemiljö - om man sedan föredrar klumpigare fiskar är väl mest en estetisk fråga.
        Det finns flera olika färgformer även av ballongmolly.
        De korsar sig med vanliga molly.
        Dom tål strömt vatten.
        De är ungefär lika tåliga som vanliga molly.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • cikliden2
          • January 2005
          • 434

          #5
          Hm jag vet inte om jag gillar att de korsar sig med vanliga mollys för då kan det ju bli alla möjliga varianter..får nog lov att fundera lite hur jag ska göra, men tusen tack för svaren!

          Kommentar

          • Knyttet
            • December 2006
            • 646

            #6
            jag har aldrig sett ballongmollys i verkligheten, men vanliga mollys hör till mina favoriter, särskilt silvermollys med lyrstjärt
            min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

            Kommentar

            • Ajdin
              • August 2007
              • 37

              #7
              Ursprungligen postat av cikliden2
              Så de har svårigheter att simma?. Kan de föröka sig med black mollys? Finns det någon färg som kommer från början?Är de tåliga eller råkar de lättare ut för sjukdomar? Tål de inte strömt vatten dvs en lite kraftigare pump?
              Nej dom förökar sig inte med andra sorters mollysar Jag hade ballong och black molly och det blev inget där mellan dom. Dom är ganska tåliga men sköt om akvariet Joo dom tål strömt vatten men nu vet jag inte hur strömt du menar exakt.
              Tidigare känd som: Platy5

              Kommentar

              • Knyttet
                • December 2006
                • 646

                #8
                Ursprungligen postat av Ajdin
                Nej dom förökar sig inte med andra sorters mollysar Jag hade ballong och black molly och det blev inget där mellan dom. Dom är ganska tåliga men sköt om akvariet Joo dom tål strömt vatten men nu vet jag inte hur strömt du menar exakt.
                jo det är klart att de förökar sig med andra mollys, dina kanske inte gjorde det, men man kan inte säga att det inte händer för det
                min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

                Kommentar

                • rsoderberg
                  • February 2007
                  • 954

                  #9
                  Nu kommer jag nog att få en hel del ovett, men det får inte hindra en från att sticka ut hakan

                  Jag tycker inte att man ska köpa framodlade missfoster som, balongmolly, golfbollar, papegojciklid mm.

                  Att det odlas fram olika färgvarianter är helt ok då det knappast påverkar t.ex. fiskars simförmåga, i övrigt så tycker jag att vi ska använda vårt rätt som konsumenter och inte köpa dessa fiskar.

                  Ingen efterfrågan = inga missfoster

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Varför klanka ner på andras smak. Fördöm gärna de fiskar som du vill fördömma men starta istället en egen tråd om detta.

                    Självklart förändras fiskarnas simförmåga genom aveln och även genom att vi ger dom för mycket mat (de blir för feta). Detta är dock rätt ointressant i akvarium eftersom det ändå är en artificiell miljö där de inte behöver kunna simma snabbt, och de kan även ha iögonfallande färger eftersom det där inte finns några predatorer.

                    Om däremot aveln ger fiskarna en kropp som t.ex. innbär att ryggraden knäcks så är det en helt annan sak eftersom fiskarna då skadas rent fysiskt.

                    Själv har jag riktigt kolsvarta black molly och tycker att de är väldigt vackra och graciösa. Jag tycker inte att ballongmolly är snygga och att det ser konstigt ut när de rör sig, så jag skulle inte köpa sådana, men det är ju min smak och jag tycker att det upp till var och en och själv få bestämma vad man gillar.
                    Man skall inte leka smakdomstol och moralisera över eller fördöma andras smak, då är man helt fel ute.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • cikliden2
                      • January 2005
                      • 434

                      #11
                      Okej tack för alla svar! Jag tror att det nu lutar åt att jag köper fler black mollys (sphenops eller något liknande hette det) mitt par är också välidigt fint och de är mörka i färgen.

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Ursprungligen postat av cikliden2
                        Okej tack för alla svar! Jag tror att det nu lutar åt att jag köper fler black mollys (sphenops eller något liknande hette det) mitt par är också välidigt fint och de är mörka i färgen.
                        Då tycker jag att du skall behålla dom och istället kanske skaffa några fler - riktigt svarta vanliga molly är väldigt snygga.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • rsoderberg
                          • February 2007
                          • 954

                          #13
                          Visst det skulle vara helt möjligt att öppna en helt ny tråd i ämnet, men varför då? Tråden heter, ”Balongmollys, fördelar vs nackdelar med att köpa” Tja, fördel - det finns inga utan köp den vanliga formen istället. Nackdel, den kan inte simma ordentligt vilket borde vara ganska viktigt om man var fisk.

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Ursprungligen postat av rsoderberg
                            Visst det skulle vara helt möjligt att öppna en helt ny tråd i ämnet, men varför då? Tråden heter, ”Balongmollys, fördelar vs nackdelar med att köpa” Tja, fördel - det finns inga utan köp den vanliga formen istället. Nackdel, den kan inte simma ordentligt vilket borde vara ganska viktigt om man var fisk.
                            Men du räknar ju inte upp några egentliga vare sig fördelar eller nackdelar utan moraliserar bara. Visst är det viktigt för en fisk att kunna simma ordentligt, men ballongmolly kan simma fullt tillräckligt för ett liv i ett akvarium och det är ju det den är avlad för.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • tummen
                              • March 2005
                              • 5199

                              #15
                              Ursprungligen postat av Ajdin
                              Nej dom förökar sig inte med andra sorters mollysar Jag hade ballong och black molly och det blev inget där mellan dom. Dom är ganska tåliga men sköt om akvariet Joo dom tål strömt vatten men nu vet jag inte hur strömt du menar exakt.
                              De korsar sig visst, men troligen ser ynglen mer ut som riktiga molly, genetiska defekter har en tendens att spädas ut om det dyker upp friskare gener i en befruktning. Troligen kan man också ibland få se "vanliga" mollyyngel i sitt akvarium även om man bara har "ballongisar" från början.
                              Thomas "tummen" Wallén

                              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                              Kommentar

                              Arbetssätt...