Missfärgad Silvermolly

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Loelle
    • July 2007
    • 623

    Missfärgad Silvermolly

    Jag gjorde misstaget att falla för det "coola" svartfärgade akvariegruset. Inte nog med att det var svart vatten och dålig sikt i akvariet (trots att jag sköljde VÄLDIGT noga innan jag stoppade ner det i akvariet) så har min silvermolly blivit helt missfärgad och gråfläckig. Jag har nu bytt gruset mot rund sjösten. Vattnet är inte svart längre men missfärgningen på min molly är kvar. Kan jag göra något för att hon ska få tillbaka sin fina vita färg? Eller, är hon missfärgad för alltid?
    Senast redigerad av Loelle; 06 August 2007, 14:54.
    Lelle
    "I de mörkaste vatten simmar en ulv i fårakläder"
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    #2
    låter konstigt att fisken kan bli färgad av gruset, tror inte det är möjligt faktiskt.
    mina kolsvarta honors avkomma var ofta grå/gul/svart-spräcklig, sällan fick jag helsvarta yngel.
    En del fiskar kan ändra färg, kanske är det det din molly gjort. Du har möjligtvis ingen bild?
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

    Kommentar

    • Ajdin
      • August 2007
      • 37

      #3
      Som lenis3 säger, har du bild?

      En bild säger mer än 1000ord. :P
      Tidigare känd som: Platy5

      Kommentar

      • Loelle
        • July 2007
        • 623

        #4
        Jag har tyvärr bara mobilkameran och då det är ganska lång slutartid hinner fisken röra på sig och bilden blir suddig. Syns knapt vilken fisk det är.

        Mollyn har blivit gråaktig vid gälarna, vid munnen och vid fenor. När jag köpte henne var hon kritvit. Allt vatten jag tog ur akvariet vid vattenbyte när jag hade det svarta gruset var svart. Fläckar var fel ord av mig, mera grådisig fast mörkare på ovan nämnda ställen. Vad kan det annars bero på?
        Senast redigerad av Loelle; 06 August 2007, 14:55.
        Lelle
        "I de mörkaste vatten simmar en ulv i fårakläder"

        Kommentar

        • fifi
          • August 2006
          • 695

          #5
          Låter lite konstigt, uppkom missfärgningarna direkt efter att gruset kom i? Tycker nog snarare att det låter som en vanlig färgbytning då mollys, likväl slöjstjärtar och guldfiskar, kan byta färg lite titt som tätt och speciellt silvermollys tenderar att bli mörkare med tiden.

          Däremot så slösar de inte energi på att byta färg om de inte får tillräckligt bra vattenvärden och foder, så se det som en liten komplimang
          mvh
          Fifi

          I'm so cute, I poop rainbows.

          Kommentar

          • 3 guppy
            • February 2007
            • 2068

            #6
            låter konstigt

            om det nu går över så får du gå tillbaka till affären och skälla ut dem.

            Och ett sista tips.
            tvätta inte av mollyn med disktrasan

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              Ursprungligen postat av Loelle
              Jag har tyvärr bara mobilkameran och då det är ganska lång slutartid hinner fisken röra på sig och bilden blir suddig. Syns knapt vilken fisk det är. Mollyn har blivit gråaktig vid gälarna, vid munnen och vid fenor. När jag köpte henne var hon kritvit. Allt vatten jag tog ur akvariet vid vattenbyte när jag hade det svarta gruset var svart. Fläckar var fel ord av mig, mera grådisig fast mörkare på ovan nämnda ställen. Vad kan det annars bero på?


              Är den pigg i övrigt? Annars låter det som någon svapinfektion, du kan ha fått med något skit i gruset....om du har otur alltså.
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • Knyttet
                • December 2006
                • 646

                #8
                Vissa av mina mollys ändrar färgnyans efter humör. Har en segelfenshane som blir väldigt ljus och fin när han uppvaktar sina honor, men till vardags är han mest grå
                min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Ursprungligen postat av Knyttet
                  Vissa av mina mollys ändrar färgnyans efter humör. Har en segelfenshane som blir väldigt ljus och fin när han uppvaktar sina honor, men till vardags är han mest grå
                  Men om jag förstod det rätt så var det här en "missfärgning" oberoende av humöret?????
                  Loelle: Hur går det
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • Knyttet
                    • December 2006
                    • 646

                    #10
                    Ursprungligen postat av tummen
                    Men om jag förstod det rätt så var det här en "missfärgning" oberoende av humöret?????
                    Loelle: Hur går det
                    ja alltså hos min Naken-Janne som jag skrev om tidigare så har det "ljusfärgade humöret" hållit i sig några dagar åt gången

                    Nej, visst, det behöver inte alls vara samma sak som händer med Loelles fiskar
                    min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

                    Kommentar

                    • Loelle
                      • July 2007
                      • 623

                      #11
                      Ursprungligen postat av tummen
                      Men om jag förstod det rätt så var det här en "missfärgning" oberoende av humöret?????
                      Loelle: Hur går det
                      hon är fortfarande grådisig Fast jagmärkte att hon blev vit och fin när jag hade en annan lampa över karet. konstigt...
                      Lelle
                      "I de mörkaste vatten simmar en ulv i fårakläder"

                      Kommentar

                      • Knyttet
                        • December 2006
                        • 646

                        #12
                        Ursprungligen postat av Loelle
                        hon är fortfarande grådisig Fast jagmärkte att hon blev vit och fin när jag hade en annan lampa över karet. konstigt...
                        hmm, kan det vara nåt fenomen som beror på ljuset då? hade du bytt lysrör när hon blev grå?
                        min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

                        Kommentar

                        • Loelle
                          • July 2007
                          • 623

                          #13
                          Ursprungligen postat av Knyttet
                          hmm, kan det vara nåt fenomen som beror på ljuset då? hade du bytt lysrör när hon blev grå?
                          Nej, jag köpte att akvarie-kit med lysrör i locket. Hon var inte missfärgad från början. Jag bytte grus i lilla karet där hon gick men ingen skillnad. Sen flyttade jag henne till stora karet och hon var grå där med. När jag köpte en begagnad hängande kontorslampa med något billigt lysrör i blev hon vit igen. Har jag inte rören som följde med lampan tända utan bara akvarieröret från gamla stora rampen (som alltid varit på stora akvariet) så är hon grå igen.
                          Lelle
                          "I de mörkaste vatten simmar en ulv i fårakläder"

                          Kommentar

                          Arbetssätt...