Köpte guppy och två dog är det vanligt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kine01
    • February 2007
    • 25

    Köpte guppy och två dog är det vanligt?

    Hej

    Köpte sex guppy igår. Två hanar och fyra honor från samma affär. I morse var en hane död och under fm dog den andra hanen. Inga synliga skador.

    I går simmade och åt alla. Ena hanen, den som dog under natten, verkade inte så hungrig igår, men han åt lite och var pigg.

    Har köpt fiskar förr på samma ställe och det är en bra affär.

    Vattnet är ok i akvariumet och där finns inga andra fiskar än de nyköpta så inget fel där. Honorna är jättepigga så de verkar ok än så länge.

    Har aldrig haft guppy förr men har hört att de är känsliga i början, om det nu stämmer? Hanarna var rätt små, kan det ha någon betydelse?

    Undrar om det är vanligt att de kan stryka med så där direkt efter köp?

    Någon van guppyköpare som kan ge något råd eller tips så vi slipper råka ut för samma sak igen?

    /kine
  • EvaPeva
    • May 2007
    • 765

    #2
    Enligt vad jag hört så sägs det att Asienguppies e mkt mera känsliga än andra. Sen kan det ju oxå vara så att dom fååt en sändning just igår & tyvärr så koppar affärer inte direkt i sina sändningar om man säger så. Kan ju va att dom precis kommit i efter en lång resa & så kommer du & köper dom så blir det för mkt.
    Lycka till!

    Mvh Eva

    Kommentar

    • eldhroka
      • September 2006
      • 207

      #3
      Tyvärr är det inte alls ovanligt att några nyköpta fiskar dör Jag brukar alltid räkna med minst 2 fiskar mer än jag vill ha.. Vill jag ha 4 guppyhonor så köper jag således 6 st.. Om sen alla överlever så är det ju bara bonus

      mvh Anna
      54 liter 105 liter 450 liter45 l 112 liter

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Ursprungligen postat av kine01
        Hej

        Köpte sex guppy igår. Två hanar och fyra honor från samma affär. I morse var en hane död och under fm dog den andra hanen. Inga synliga skador.

        I går simmade och åt alla. Ena hanen, den som dog under natten, verkade inte så hungrig igår, men han åt lite och var pigg.

        Har köpt fiskar förr på samma ställe och det är en bra affär.

        Vattnet är ok i akvariumet och där finns inga andra fiskar än de nyköpta så inget fel där. Honorna är jättepigga så de verkar ok än så länge.

        Har aldrig haft guppy förr men har hört att de är känsliga i början, om det nu stämmer? Hanarna var rätt små, kan det ha någon betydelse?

        Undrar om det är vanligt att de kan stryka med så där direkt efter köp?

        Någon van guppyköpare som kan ge något råd eller tips så vi slipper råka ut för samma sak igen?

        /kine
        Du hade nog tyvärr bara otur, men honorna är säkert befruktade så vänta nu med att köpa fler fiskar tills du sett hur många yngel som överlever....och du kommer nog inte behöva köpa fler guppy, tro mig!
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          ...vill du ha tips inför nästa köp så är det att vara NOGA med inkoppningen, speciellt om du VET att du har annorlunda vatten än affären, tex. om du har egen brunn....eller om du bor i ett gammalt hus med dåliga ledningar....
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • kine01
            • February 2007
            • 25

            #6
            Tack för alla svar.
            Vi har fått nya fiskar och vi var extra försiktiga/varsamma enligt era råd. Fungerade fint och alla trivs. Ena honan är troligtvis dräktig så det blir spännande framöver. =)
            /kine

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              Ursprungligen postat av kine01
              Tack för alla svar.
              Vi har fått nya fiskar och vi var extra försiktiga/varsamma enligt era råd. Fungerade fint och alla trivs. Ena honan är troligtvis dräktig så det blir spännande framöver. =)
              /kine
              Kul att det gick bra! Och du; guppyhonor är "ALLTID" 100% parade när man köper dem, de har gått med hanar antingen hos odlaren, hos grossisten eller till och med i affären. Du kan spara mycket pengar på att bara köpa honor i fortsättningen, hanarna dyker upp med första kullarna ändå.
              Vill man ha oparade guppyhonor får man ta kontakt med någon guppyodlare. Men det är ju bara om man vill odla selektivt som det kommer i fråga.
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              Arbetssätt...