2 döda svärdbärare, en död ancistrusmal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stoffy34
    • April 2007
    • 882

    2 döda svärdbärare, en död ancistrusmal


    hej

    nu börjar jag undra vad som händer i mitt lilla 48-liters sällskapskar

    jag hade där tidigare 2 st Silvermollys, 3 st svärdbärare, samt 1 st ancistrusmal

    nu har 2 st av mina svärdbärare, en hanne o en hona, samt ancistrusmalen dött, alla under en period på ca 10 dagar

    den första svärdbärararhannen dog för att den uppenbarligen var sjuk o svag(det var den ända sedan jag köpte den),
    men sen när min hona dog började jag undra, sen i dag när jag kom hem hittade jag även min fina ancistrusmal död

    vad är det som händer?

    någon?

    p.s jag har bra värden i vattnet i alla fall enligt mina stick-test d.s

    Kristoffer
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #2
    Ursprungligen postat av Stoffy34

    hej

    nu börjar jag undra vad som händer i mitt lilla 48-liters sällskapskar

    jag hade där tidigare 2 st Silvermollys, 3 st svärdbärare, samt 1 st ancistrusmal

    nu har 2 st av mina svärdbärare, en hanne o en hona, samt ancistrusmalen dött, alla under en period på ca 10 dagar

    den första svärdbärararhannen dog för att den uppenbarligen var sjuk o svag(det var den ända sedan jag köpte den),
    men sen när min hona dog började jag undra, sen i dag när jag kom hem hittade jag även min fina ancistrusmal död

    vad är det som händer?

    någon?

    p.s jag har bra värden i vattnet i alla fall enligt mina stick-test d.s

    Kristoffer
    Jag tror tyvärr du har fått in något skit med den nu döda svärdbärarhanen, plus att akvariet kanske är lite litet för den fiskbesättningen, då blir de stressade och förlorar moståndskraft. Men egentligen hör denna fråga hemma i sjukdomsforumet....
    ......mitt tips är i alla fall att ett vattenbyte inte kan förvärra situationen, trots att ditt vattentest säger att vattnet är ok, men det finns ju andra ämnen som ditt vattentest inte mäter, bakterier t.ex. byt vatten med kort intervall (30% 2-5 dagar i följd???) så kan du ju se sedan hur resterande fiskar mår....Lycka till!
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • Stoffy34
      • April 2007
      • 882

      #3
      Ursprungligen postat av tummen
      Jag tror tyvärr du har fått in något skit med den nu döda svärdbärarhanen, plus att akvariet kanske är lite litet för den fiskbesättningen, då blir de stressade och förlorar moståndskraft. Men egentligen hör denna fråga hemma i sjukdomsforumet....
      ......mitt tips är i alla fall att ett vattenbyte inte kan förvärra situationen, trots att ditt vattentest säger att vattnet är ok, men det finns ju andra ämnen som ditt vattentest inte mäter, bakterier t.ex. byt vatten med kort intervall (30% 2-5 dagar i följd???) så kan du ju se sedan hur resterande fiskar mår....Lycka till!
      hej!

      ja, så kan det ju i och för sig vara

      bytte ca 60 procent i dag, just av den anledningen

      hoppas de fiskar som är kvar, 2 st silvermollys samt 2 st marmorgurmis överlever

      ha re o tack för tipsen!

      mvh

      Kristoffer

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Ursprungligen postat av Stoffy34
        hej!

        ja, så kan det ju i och för sig vara

        bytte ca 60 procent i dag, just av den anledningen

        hoppas de fiskar som är kvar, 2 st silvermollys samt 2 st marmorgurmis överlever

        ha re o tack för tipsen!

        mvh

        Kristoffer
        BRA! Gör då några vattenbyten till och hoppas på det bästa, om mollysarna är ett par så skulle jag nog nöja mig med dem i det lilla akvariet, och kanske överväga ett större akvarium framöver, guramisarna blir på tok för stora för ett 45-litersakvarium. 100-150 liter är nog mer ett minimimått på vad dina fiskar skulle behöva. Lycka till!
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • Stoffy34
          • April 2007
          • 882

          #5
          Ursprungligen postat av tummen
          BRA! Gör då några vattenbyten till och hoppas på det bästa, om mollysarna är ett par så skulle jag nog nöja mig med dem i det lilla akvariet, och kanske överväga ett större akvarium framöver, guramisarna blir på tok för stora för ett 45-litersakvarium. 100-150 liter är nog mer ett minimimått på vad dina fiskar skulle behöva. Lycka till!
          hej

          jo jag vet det

          men detta är bara en tillfällig lösning

          ha re

          Kristoffer

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ursprungligen postat av Stoffy34
            hej

            jo jag vet det

            men detta är bara en tillfällig lösning

            ha re

            Kristoffer
            Bra! Hör av dig och berätta hur det går....
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            Arbetssätt...