yngelkassa och svärdbärare honor.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elinj
    • July 2007
    • 1100

    yngelkassa och svärdbärare honor.

    Jag har två st neon svärdbärare och båda väntar yngel.

    min fråga är.
    skulle jag kunna ta bort vägen ( i yngelkassan ) mellan dom så att de kan simma tillsammans medan de väntar eller blir de mer stressade om de får simma tillsammans.
    Senast redigerad av elinj; 01 August 2007, 20:12.
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #2
    Ursprungligen postat av elinj
    Jag har två st neon svärdbärare och båda väntar yngel.

    min fråga är.
    skulle jag kunna ta bort vägen ( i yngelkassan ) mellan dom så att de kan simma tillsammans medan de väntar eller blir de mer stressade om de får simma tillsammans.
    Stressade lär de bli hursomhelst....
    Risken är (också)att den hona som inte ynglar äter upp den andras yngel. Skaffa en kasse till eller låt dem föda fritt istället, och se till att det finns mycket gömställen (stenar och rötter på botten och mycket växter i övriga skikt...) till ynglen. Du kommer hur som helst få problem om du sparar ALLA yngel, en stor svärdbärarhona kan få upp till 100 yngel, och om alla överlever så uppstår snabbt platsbrist....och då KAN du få problem med stressrelaterade sjukdomar istället...
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • elinj
      • July 2007
      • 1100

      #3
      ok.. tack för svaret..
      jag har redan en kasse till en guppy hona som snart oxå ska yngla av sig.
      det är ju första gången jag ser yngel växa upp, roligt att se det från början

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Ursprungligen postat av elinj
        ok.. tack för svaret..
        jag har redan en kasse till en guppy hona som snart oxå ska yngla av sig.
        det är ju första gången jag ser yngel växa upp, roligt att se det från början
        Ja det är kul med de små liven men tänk noga på HUR MÅNGA yngel du låter växa upp, och gallra bort dem du inte har behov av, du kan ge bort till kompisar, sälja till affärer/byta mot foder eller varför inte ta med dig överflödet till en akvarieauktion? En del akvarister ger överfödiga yngel av levandefödare som foder till olika ciklider....men då får man inte vara blödig...
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • elinj
          • July 2007
          • 1100

          #5
          Ursprungligen postat av tummen
          Ja det är kul med de små liven men tänk noga på HUR MÅNGA yngel du låter växa upp, och gallra bort dem du inte har behov av, du kan ge bort till kompisar, sälja till affärer/byta mot foder eller varför inte ta med dig överflödet till en akvarieauktion? En del akvarister ger överfödiga yngel av levandefödare som foder till olika ciklider....men då får man inte vara blödig...
          tack för tipsen.

          Kommentar

          Arbetssätt...