mollyyngel i durkslag ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • petter hjalmarsson
    • June 2007
    • 127

    mollyyngel i durkslag ?

    godag alla, mitt första inlägg här då jag mest har läst allt ni redan har skrivit om det mesta. men detta hittade jag inte någonstans... jag upptäckte i morse 6-7 mollyyngel och eftersom det är den första kullen så skulle jag vilja att dom klarade sig någolunda utan att falla i gapet på dom andra fiskarna. saken är sådan att jag fångade yngelna och la dom i ett rostfritt durkslag som jag balanserade under "huven" på akvariumet.

    det verkar som en god ide' men jag är ju inte helt säker på den så vad tror ni om den ? börjar det rosta så får jag släppa ut dom igen har jag förstått men är det något annat jag skall tänka på ?

    och om allt går som det borde när kan jag släppa ut dom ?

    innevånare i akvariumet är: sugmal, guldmolly, kardinaltera, dvärgbilbuk, pandapansarmal, amanoräka.
    hyggligt tätt bevuxet vid ytan är det också med gälört bla.
    fantastisk signatur.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Är durkslaget rostfritt så ska det inte rosta?
    Du kan släppa ut ynglen efter ett par dagar då de har lärt sig simma lite bättre och kan hinna undan fiskarna som vill äta upp dem. Det blir ofta de starkaste som överlever i karet, då det annars skulle bli alldeles för många efter ett kort tag.
    Vill du att alla ska överleva så bör du skaffa ett litet yngelkar till dem så de kan växa upp i någorlunda anständiga förhållanden.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • petter hjalmarsson
      • June 2007
      • 127

      #3
      nej det är ju tanken med rostfritt men man vet aldrig vad som kan hända så då om det inte är några invändningar mot min "yngelkasse" så låter jag dom vara där i ett par dagar för att sedan låta dom pröva lyckan.
      fantastisk signatur.

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Ursprungligen postat av petter hjalmarsson
        nej det är ju tanken med rostfritt men man vet aldrig vad som kan hända så då om det inte är några invändningar mot min "yngelkasse" så låter jag dom vara där i ett par dagar för att sedan låta dom pröva lyckan.
        Om du vill så kan de nog gå i ditt durkslag i någon månad om det skulle behövas, ynglen kommer ha det mycket lättare att komma undan alla glupska fiskar när de blivit större också....när de blivit 1-2 cm är det inte längre så många som KAN äta upp dem.
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        Arbetssätt...