Blackmolly yngel kön?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lottie350
    • July 2007
    • 151

    Blackmolly yngel kön?

    Mina blackmolly yngel är ca 1 mån och 2 veckor gammla, borde man se på stjärten nu om de är en hane lr hona? Alla har trubbiga stjärtar nu, inte spetsiga som jag förstår att hanar har.
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Analfenan menar du? På honan är analfenan normal, och trekantig, på hanen är den omvandlad till ett könsorgan (gonopodium), en liten "pinne" som är riktad bakåt. Exakt när gonopodiet bildas vet jag inte, men de får nog vara ca 3-4 cm.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Du får kolla in analfenan om den är ett gonopodium eller om det är en fena. (Gonopodiumet är som en liten snopp)
      Jag tror inte du kan se det nu, utan det syns när de är runt 2-3 cm stora.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Lottie350
        • July 2007
        • 151

        #4
        Jahaaa jag trodde att skillnaden man såg var om stjärtfenan var spetsig eller trubbig!
        Kollade efter men såg inget så man kanske inte kan se ännu då.

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Nej, stjärtfenan är alltid rundad, oavsett kön, om det inte är lyrmolly förstås, men då har både hanar och honor lyrstjärt.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Lottie350
            • July 2007
            • 151

            #6
            Ursprungligen postat av Micke_A
            Nej, stjärtfenan är alltid rundad, oavsett kön, om det inte är lyrmolly förstås, men då har både hanar och honor lyrstjärt.
            Jahaa för när jag köpte black mollyn så såg jag andra svarta mollysar med spetsig stjärtfena.
            Men då är alltså han mollyn jag har som jag trodde var saffransmolly då en lyrmolly.
            Kan föresten black mollyn och den få yngel tillsammans? Är det molly som molly lr`?

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Alla färgvarianter av vanlig molly kan ha lyrstjärt, men det är nog de svarta som är vanligast. Förmodligen är Black Molly och din saffransmolly samma art, och då får de lätt yngel. Om den saffransfärgade har lyrstjärt så är det nog svart lyrmolly i den. Om den är bronsfärgad, är det förmodligen bara en lite "blekare" Black Molly.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Lottie350
                • July 2007
                • 151

                #8
                Den mollyn jag har är orange med svarta fläckar, tog lite för givet att den var en saffransmolly. Men egentligen har jag ingen aning

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Saffransmolly är en färgkombination och lyrstjärtsmolly en odlingsvariant på BM. Så teoretiskt kan du ha en saffranslystjärtsmolly.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Lottie350
                    • July 2007
                    • 151

                    #10
                    Ahaa! Tack för alla svar! Nu vet man ju lite mer om fiskarna man har

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #11
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Saffransmolly är en färgkombination och lyrstjärtsmolly en odlingsvariant på BM. Så teoretiskt kan du ha en saffranslystjärtsmolly.
                      ...och det "riktiga" namnet är: Poecilia sphenops.....
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      Arbetssätt...