Har storleken betydelse???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sweetfroggy
    • July 2007
    • 3

    Har storleken betydelse???

    Hade tänkt att starta igång mitt akvarium på ca 400l, och ha lite uppfödning av segelfensmolly...

    Men när jag köper föräldrarna, så undrar jag om det ligger genetiskt hur stora ynglena blir, eller om det bara är akvariets storlek som spelar roll???

    Och om det finns nån bra akvarieaffär i närheten av tierp som har fina exemplar av segelfensmolly...

    Tack på förhand Minna
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #2
    Ursprungligen postat av Sweetfroggy
    Hade tänkt att starta igång mitt akvarium på ca 400l, och ha lite uppfödning av segelfensmolly...

    Men när jag köper föräldrarna, så undrar jag om det ligger genetiskt hur stora ynglena blir, eller om det bara är akvariets storlek som spelar roll???

    Och om det finns nån bra akvarieaffär i närheten av tierp som har fina exemplar av segelfensmolly...

    Tack på förhand Minna
    Det är nog bara om man håller dem i extremt små akvarier som det kommer hämma tillväxten. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med affärer i Tierp, men om du åker in till Stockholm så finns ju många större affärer att välja på. Sedan kan du ju alltid be "din" akvarieaffär att ta hem de fiskar du vill ha. Kolla bara vad de vill ha betalt innan du beställer. Det bästa för fisken i så fall är ju om du kan hämta upp dem samma dag som de levereras till din butik, så behöver de ju inte ens packas upp där, du kan hämta dem i grossistens påse som den är och sedan koppa in fiskarna hemma hos dig så "besparar" du fiskarna stressen av ett extra vattenbyte. Lycka till.
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Vad gäller Tierp är det antingen Uppsala eller Gävle som gäller om inget radikalt inträffat de senaste fem åren. Inte säkert det är bättre i 08...
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Ursprungligen postat av erikthur
        Vad gäller Tierp är det antingen Uppsala eller Gävle som gäller om inget radikalt inträffat de senaste fem åren. Inte säkert det är bättre i 08...
        Eller så beställer man vad man vill ha som jag sade förut, det brukar finnas mycket kul som butikerna inte vägar ta hem i vanliga fall, eftersom det inte är så "gångbara" arter. Be att få titta igenom beställningslistan nästa gång du kommer till en (bra och serviceinriktad)affär, och säg vad du är ute efter. Det KAN vara värt besväret.
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • eriahl
          • April 2004
          • 5681

          #5
          Om du beställer arter dom inte har hemma och hämtar direkt när leveransen kommer är bättre för fisken med färre vatenbyten. Sen borde priset bli mindre påslag oxå men risken om dom blir dåliga hemma blir din egen oxå. Om dom sen vill specialpacka fiskar som finns i deras ordinarie sortiment är ju en annan fråga.
          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

          Kommentar

          Arbetssätt...