Vilket är bäst?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elinj
    • July 2007
    • 1100

    Vilket är bäst?

    vilket är bästa alternativet?


    Att låta sina små yngel få födas i det naturliga akvariumet med de andra fiskarna eller i en yngelkassa.
  • Vic
    • November 2006
    • 1533

    #2
    Om du bryr dig om ynglena bör du lägga dom i yngelkasse.
    Mvh Viktor


    Apistogramma för hela slanten!

    Kommentar

    • elinj
      • July 2007
      • 1100

      #3
      ja det är väl klart att man bryr sig om. vill bara veta det bästa för ynglena

      Kommentar

      • abbimicke
        • May 2007
        • 599

        #4
        Vi lät yngel vara kvar i stora akvariet och bara de starkaste överlever. Vi har nu ungefär 6-8 yngel i stora karet bland med andra fiskar som vi har. Men tänk på att ha växter runt akvariet så yngel kan överleva. Om du är väldigt rädd om yngel så kan du flytta fisken som är gravid i litet kar där hon kan föda och flytta tillbaka honan till större akvariet efteråt om det är guppys för annars finns det risk att honan äter upp yngel.
        http://kiwi.msun.se <- blogg

        Kommentar

        • elinj
          • July 2007
          • 1100

          #5
          jag har en black molly som jag har lagt över till en halv stor bytta,, för jag har ingen extra akvarium eller yngelkassa. för jag såg att hon började få ut små ljusa saker, för hon är kraftig. och vill vara på säkra hållet och lade därför i henne där.Skulle man kunna ha henne där under natten, eller är det för riskabelt eftersom det inte finns någe syre eller något..

          Men jag har även 2 st svärdbärare och en guppy som är på gång inom denna vecka eller nästa vecka.

          Kommentar

          • abbimicke
            • May 2007
            • 599

            #6
            Jag är inte helt säker på det här men eftersom fiskar klarar att vara i påse under transport i 2 dagar så bör det inte vara något problem. Gör vattenbyte oftare också.
            http://kiwi.msun.se <- blogg

            Kommentar

            • elinj
              • July 2007
              • 1100

              #7
              ok men vad bra tack.... för jag ska nämligen skaffa mig en yngelkassa i morgon.. men ev hela dagen i morgon kan hon klara av det. för jag har lagt i mossa om det skulle komma mer yngel under natten, så de har någon stans att ta vägen

              Hade inte planerat att hon skulle få nu,, hade tänkt att de andra skulle få före henne.

              Tänkte på en sak till nu,, eftersom jag har ev yngel i byttan i morgon, ska jag försöka föra över dom till yngelkassan eller ha dom kvar i byttan..
              Senast redigerad av elinj; 29 July 2007, 20:26.

              Kommentar

              • rsoderberg
                • February 2007
                • 954

                #8
                Jag använder aldrig yngelkasse, utan har ett tätt planterat akvarium och jag skulle gissa att mer än 50% överlever. Så om du inte vill ha ett alltför överbefolkat akvarium så skulle jag rekommendera att du använder naturmetoden.

                Kommentar

                • Katharina
                  • December 2006
                  • 4045

                  #9
                  Vi har alltid kört naturligt men..

                  våra platyyngel blev bara uppätna så vi skaffade en yngelkasse och fångade in nyfödda yngel och då hamnade det en hel del guppyyngel där också och ynglen fick vara i kassen ca 1 månad, de växer ju så långsamt.

                  När vi sedan släppte ut dem så hade ju honorna blivit högdräktiga igen och det blev en fullständig babyboom i karet.. Då verkade det som om yngelätarna (cikliderna) inte förstod skillnad på mindre och större yngel utan helt enkelt gav upp... Nu klarar sig jättemycket yngel, hela tiden..
                  Mycket växter och i synnerhet flytväxter är en klar förutsättning..

                  Alltså, om de vuxna vänjer sig vid att ha småttingar omkring sig som inte går att fånga så låter de alla vara verkar det som...
                  Ha dé bäst... Tina

                  Kommentar

                  • elinj
                    • July 2007
                    • 1100

                    #10
                    tack för alla svar,, det hjälper mig lite hur man ska tänka..
                    Tänkte gå och handla en yngelkassa idag,, eftersom jag har flera som är på gång.. kul för min dotter att se små yngel..

                    Tänke på en sak,, eftersom dessa honor är ljusa , så börjar de bli mörka väldigt mörka,, när tycker ni att man ska sätta dom i yngelkassa?
                    Senast redigerad av elinj; 30 July 2007, 10:01.

                    Kommentar

                    • Lenmar
                      • February 2004
                      • 6154

                      #11
                      Jag håller med abbimicke... Jag hade nog köpt fler växter som ynglen kunde ta sin tillflykt i istället för en yngelkasse. Hornsärv är riktigt bra för ynglen att fly in i, de vuxna är inte så förtjusta att ta sin tillflykt till den "sticksiga" växten. Om de växer upp med "hungriga vuxna" så lär de sig att fly ifrån dem också.
                      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                      Kommentar

                      • elinj
                        • July 2007
                        • 1100

                        #12
                        jag har mkt växter,, jag tror det skulle se för mkt ut då..
                        jag vill att de ska kunna ta sig fram oxå.

                        När tror ni det är dags för dom att få yngeln om de börjar bli väldigt svarta där vid magen,, och de börjar bli jätte stora.

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #13
                          Ursprungligen postat av elinj
                          jag har mkt växter,, jag tror det skulle se för mkt ut då..
                          jag vill att de ska kunna ta sig fram oxå.

                          När tror ni det är dags för dom att få yngeln om de börjar bli väldigt svarta där vid magen,, och de börjar bli jätte stora.
                          Du kan ju ha ett eller flera hörn TÄTT planterade och sedan ha restan av akvariet "fritt för simning"...

                          När det är dags för dina honor att föda är omöjligt att säga, men det låter som om det är MAX en vecka kvar. De föder UNGEFÄR var 30:e dag.

                          JAG skulle låta dem föda "naturligt" direkt i akvariet. Hur du gör bestämmer du själv, men det blir oftast svårare att föda upp ynglen i "kassen" än om de simmar fritt i akvariet. En bra flytväxt som jag använder är flytormbunke.
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • tummen
                            • March 2005
                            • 5199

                            #14
                            Ursprungligen postat av elinj
                            jag har en black molly som jag har lagt över till en halv stor bytta,, för jag har ingen extra akvarium eller yngelkassa. för jag såg att hon började få ut små ljusa saker, för hon är kraftig. och vill vara på säkra hållet och lade därför i henne där.Skulle man kunna ha henne där under natten, eller är det för riskabelt eftersom det inte finns någe syre eller något..

                            Men jag har även 2 st svärdbärare och en guppy som är på gång inom denna vecka eller nästa vecka.
                            Se till att det är så stor vattenvolym som möjligt, ta en hink hellre än en liten bytta på 2-4 liter. Men tänk på att risken att ynglen dör är större i ett "tillfälligt" boende, och speciellt när de är nyfödda. Ta vatten till hinken/byttan från AKVARIET och byt sedan lite vatten ofta...Lycka till, hoppas det funkar.
                            Thomas "tummen" Wallén

                            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                            Kommentar

                            • elinj
                              • July 2007
                              • 1100

                              #15
                              nu har jag skaffat mig 2 st yngelkassor,, men black molly han redan att föda i akvariumet så idag ser jag fyra st som simmar vid pumpen... jätte kul, får se om det är några kvar i morgon..

                              Men black molly födde antagligen dessa 4.a men hon är fortfarande tjock, kommer hon att föda mer eller inte? hur kan man se på henne att hon har yngel kvar isåna fall? såg inte att hon hade det innan?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...