guppy- pump?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • woodo
    • January 2007
    • 605

    guppy- pump?

    Hej! Vi var precis och köpte ett par guppys och tänkte nu höra oss för lite om dessa fina fiskar. För det första undrar vi om man kan ha guppys utan pump?
    Vi har nämnligen tänkt att dessa två skulle föröka sig o.s.v. när de sedan blivit ca 20 st tänkte vi ta över dom till vårt 720 kar där följande yngel blir mat till våra botior.
    Har både hört och läst om att yngel är bra mat för bl.a. botior, som både gör dom nöjda och belåtna men även att de växer lite snabbare!?

    Fler frågor; hur snabbt blir dessa yngel vuxna? och hur lång tid tar det sedan innan dom får egna yngel?

    Låter våran plan bra? Något att tillägga? /ändra?

    /Oscar & Elin
    150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Släpp i guppyna direkt i det stora karet istället. Är det Endlers så kommer de att överleva och få yngel så det både räcker och blir över.
    Att ha guppy utan pump funkar säkert ett tag, men du bör göra vattenbyten så det inte blir för sunkigt.

    Men ärligt talat är jag lite tveksam att botiorna kommer att ta ynglen då de inte är de rovgirigaste fiskarna jag vet.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Malinitzi
      • December 2006
      • 2088

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Släpp i guppyna direkt i det stora karet istället. Är det Endlers så kommer de att överleva och få yngel så det både räcker och blir över.
      Att ha guppy utan pump funkar säkert ett tag, men du bör göra vattenbyten så det inte blir för sunkigt.

      Men ärligt talat är jag lite tveksam att botiorna kommer att ta ynglen då de inte är de rovgirigaste fiskarna jag vet.
      Mina guppyyngel har reducerats i ett kar med några botior - vid matdags med t ex flingfoder tar botiorna även guppy-ynglen, OM de kommer ivägen - just vid matdags. Annars har jag aldrig sett att de jagar dem....

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        De klarar sig mycket bättre med en pump/filter.
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        Arbetssätt...