skyddsbur till yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • EMarleene
    • July 2007
    • 13

    skyddsbur till yngel

    Jag var på Aquariehobby i Sollefteå för några dagar sedan och kollade på platys. Där hade de i sitt odlingskar en stor flytande "gallerbur" som ynglena kunde söka skydd i. Alltså ynglen föds tillsammans med de vuxna fiskarna och kan sedan, om de vill, söka skydd i denna bur. de vuxna kan inte komma igenom gallret.

    Någon som vet var man kan hitta liknande, eller hur man på bästa sätt kan bygga något som fungerar på samma sätt?

    Jag vill inte ha en yngelkasse där jag stänger in ynglena utan jag är bara ute efter ett skydd för dem där de vuxna ej kan komma åt dem.
  • Annasus
    • June 2007
    • 102

    #2
    Finns väl sånna i vilken djuraffär som hellst. Fast de dåliga är att ynglena kommer igenom gallret och simmar upp till mammorna och blir uppätna så du får va snabb med att ta ur honan efter födsel

    Kommentar

    • EMarleene
      • July 2007
      • 13

      #3
      Jag vill inte ha en yngelkasse där jag stänger in ynglena utan jag är bara ute efter ett skydd för dem där de vuxna ej kan komma åt dem. Ynglen ska ej födas eller växa upp i denna bur, de ska bara kunna ta sig in i den för att komma undan de vuxna.

      Kommentar

      • Annasus
        • June 2007
        • 102

        #4
        aha fattade lite fel där =P Hmm har ingen aning på den saken tyvärr

        Kommentar

        • Öronräv
          • March 2007
          • 754

          #5
          ett stort moln javamossa brukar göra susen
          There is a windmill in my beard; Your argument is invalid.

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1277734

          http://oeronraev.bilddagboken.se/

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ursprungligen postat av EMarleene
            Jag var på Aquariehobby i Sollefteå för några dagar sedan och kollade på platys. Där hade de i sitt odlingskar en stor flytande "gallerbur" som ynglena kunde söka skydd i. Alltså ynglen föds tillsammans med de vuxna fiskarna och kan sedan, om de vill, söka skydd i denna bur. de vuxna kan inte komma igenom gallret.

            Någon som vet var man kan hitta liknande, eller hur man på bästa sätt kan bygga något som fungerar på samma sätt?

            Jag vill inte ha en yngelkasse där jag stänger in ynglena utan jag är bara ute efter ett skydd för dem där de vuxna ej kan komma åt dem.
            En liten fråga bara: det var inte så att de "räddade" ynglen genom att lägga dem i "gallerburen"? Att ynglen alltså VAR instängda? Annars borde du kunna göra en sådan bur genom att borra en väldig massa hål i en vanlig godisbox (diska och SKÖLJ noga) och fästa vanliga vinkorkar/figolitbitar i överkanten som den kan flyta på. Hålen bör vara i storleken en cm ungefär. Plasten i godisboxen kan gärna vara lite frostad/ogenomskinlig, och i den lägger du några flytväxter. Men själv skulle jag hellre satsat på mycket växter, javamossa, cabomba, vallisneria mm.
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • Pazappa
              • May 2007
              • 330

              #7
              Låter ju som en helt vanlig födkasse, men med lite annorlunda användning...

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av Pazappa
                Låter ju som en helt vanlig födkasse, men med lite annorlunda användning...
                Ja, det blir som en flytande "grotta" ungefär.....
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • Zirconia
                  • May 2007
                  • 701

                  #9
                  jag använde en sån födselbox nu förra helgen till min ena platyhona och när hon födde så simmade vissa yngel upp direkt, hon brydde sig inte om dom, utan jag fångade dom med håven, dom som simmat upp och släppte i annat yngelkar, men dom som var där nere dom jagade dom andra fiskarna genom att simma och bita efter dom under botten på födselkaret och driva dom ut mot sidorna där dom sen åt upp dom..

                  Så det funkade inte alls bra, så jag vet inte om det funknar för små yngel att simma in dit och söka skydd.. det är nog riskfyllt för dom oavsett..

                  Det funkade inget bra för oss iaf, den skyddade inte våra yngel ett enda dugg.. inte mot våra andra giriga platys iaf

                  Hädanefter placerar vi hela födselkaret med hona i yngelkaret tills hon fött..

                  Men ja, du skulle ju ha den mer som skydd att ynglen kan simma dit och söka skydd, men som sagt är jag tveksam på hur bra det funkar
                  / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #10
                    Ursprungligen postat av Zirconia
                    jag använde en sån födselbox nu förra helgen till min ena platyhona och när hon födde så simmade vissa yngel upp direkt, hon brydde sig inte om dom, utan jag fångade dom med håven, dom som simmat upp och släppte i annat yngelkar, men dom som var där nere dom jagade dom andra fiskarna genom att simma och bita efter dom under botten på födselkaret och driva dom ut mot sidorna där dom sen åt upp dom..

                    Så det funkade inte alls bra, så jag vet inte om det funknar för små yngel att simma in dit och söka skydd.. det är nog riskfyllt för dom oavsett..

                    Det funkade inget bra för oss iaf, den skyddade inte våra yngel ett enda dugg.. inte mot våra andra giriga platys iaf

                    Hädanefter placerar vi hela födselkaret med hona i yngelkaret tills hon fött..

                    Men ja, du skulle ju ha den mer som skydd att ynglen kan simma dit och söka skydd, men som sagt är jag tveksam på hur bra det funkar
                    Jag var och hälsade på hos http://www.akvarietrivsel.se/ för ett antal år sedan, han odlade då stora mängder levandefödare genom att ha föräldradjuren i en stor "nätkasse" som flyttades med alla föräldrarna mellan karen vartefter de födde yngel så att alla akvarierna blev fulla med yngel, när ynglen sedan var vuxna så tömdes karet och cykeln började om. Vill man odla stora mängder fiskar så är detta modellen att ta efter. Vill man bara ha lite yngel så är det ALLTID bättre och enklare om man låter honorna föda fritt och att man har mycket växter och annan inredning så ynglen kan gömma sig första tiden. Tänk på att även ytan skall vara delvis täckt med ytväxter. När ynglen föds behöver de nämligen komma upp till ytan och fylla sin SIMBLÅSA och det är oftast då de blir uppätna så har de bara klarat av den delen så klarar de sig säkert.
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    • Zirconia
                      • May 2007
                      • 701

                      #11
                      Ursprungligen postat av tummen
                      Jag var och hälsade på hos http://www.akvarietrivsel.se/ för ett antal år sedan, han odlade då stora mängder levandefödare genom att ha föräldradjuren i en stor "nätkasse" som flyttades med alla föräldrarna mellan karen vartefter de födde yngel så att alla akvarierna blev fulla med yngel, när ynglen sedan var vuxna så tömdes karet och cykeln började om. Vill man odla stora mängder fiskar så är detta modellen att ta efter. Vill man bara ha lite yngel så är det ALLTID bättre och enklare om man låter honorna föda fritt och att man har mycket växter och annan inredning så ynglen kan gömma sig första tiden. Tänk på att även ytan skall vara delvis täckt med ytväxter. När ynglen föds behöver de nämligen komma upp till ytan och fylla sin SIMBLÅSA och det är oftast då de blir uppätna så har de bara klarat av den delen så klarar de sig säkert.
                      Ja, jo, men vi har inte så mycket växter, :-/ och vi vill bara ha några få yngel, oftast får det sköta sig själv, "blir det några kvar, så blir det några kvar" men dom vi vill ha några efter, så ja, det gick riktigt bra när vi flyttade födselkaret med honan till det tomma yngelkaret, hon födde i lugn och ro och sen fick hon komma tillbaka tills vanliga akvariet och ynglen blev kvar i yngelkaret. så det gick bra..

                      Vi ska inte ta så många "kullar" liksom..
                      / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

                      Kommentar

                      • EMarleene
                        • July 2007
                        • 13

                        #12
                        Jodå jag är helt säker på att de hade en bur som enabrt fungerade som "frivilligt" skydd till yngeln. De sa även att det fungerade mycket bra eftersom ynglen om de kändes sig hotade kunde gömma sig i denna bur på på så sätt kom helt undan de vuxna. Det var ganska stora hål i gallret på denna, men ändå inte så pass stora att de vuxna kunde komma in i den. gallret var av hårdplast om jag inte såg fel..

                        Jag har en hel del javamossa och grejer som de kan gömma sig i också, men det såg så himla smart ut som de hade. det var också massor av yngel som faktiskt sökte skydd där i buren. (som förövrigt var full med javamossa)

                        Vi har nu löst problemet med att hänga in en tandborstsmugg i plast där. Den har vi massor av javamossa i också och nu återstår det att se om ynglen gillar den.

                        Tänkte att jag skulle ta och höra av mig till Aquariehobby och fråga hur de gjort den där buren så att jag vet till framtiden. Vill nämligen inte hålla på och flytta över till andra akvarier eller ha yngelkassar och stänga in yngel (eller vuxna för den delen). Vill ha alalting ihop med med extra säkra gömställen så att säga.

                        Man skulle kunna säga att jag är ute efter en födslokasse med så pass stora hål att yngel kan simma ut och in. Ynglen ska ju inte födas i den dock så det blir en liten annan använding för den..

                        Ynglen föds fritt i akvariet och har ett mycket bra gämställe där inte de vuxna kan komma åt dem helt enkelt..

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #13
                          Ursprungligen postat av EMarleene
                          Jodå jag är helt säker på att de hade en bur som enabrt fungerade som "frivilligt" skydd till yngeln. De sa även att det fungerade mycket bra eftersom ynglen om de kändes sig hotade kunde gömma sig i denna bur på på så sätt kom helt undan de vuxna. Det var ganska stora hål i gallret på denna, men ändå inte så pass stora att de vuxna kunde komma in i den. gallret var av hårdplast om jag inte såg fel..

                          Jag har en hel del javamossa och grejer som de kan gömma sig i också, men det såg så himla smart ut som de hade. det var också massor av yngel som faktiskt sökte skydd där i buren. (som förövrigt var full med javamossa)

                          Vi har nu löst problemet med att hänga in en tandborstsmugg i plast där. Den har vi massor av javamossa i också och nu återstår det att se om ynglen gillar den.

                          Tänkte att jag skulle ta och höra av mig till Aquariehobby och fråga hur de gjort den där buren så att jag vet till framtiden. Vill nämligen inte hålla på och flytta över till andra akvarier eller ha yngelkassar och stänga in yngel (eller vuxna för den delen). Vill ha alalting ihop med med extra säkra gömställen så att säga.

                          Man skulle kunna säga att jag är ute efter en födslokasse med så pass stora hål att yngel kan simma ut och in. Ynglen ska ju inte födas i den dock så det blir en liten annan använding för den..

                          Ynglen föds fritt i akvariet och har ett mycket bra gämställe där inte de vuxna kan komma åt dem helt enkelt..
                          Du behöver inte höra av dig till dem, sådant hårdplastnät finns att få tag i på t.ex. byggvaruhus eller på trädgårdsbutiker, du tar en bit nät som verkar vara lagom och klipper ut fyrkanter i hörnen, sedan viker du ihop flikarna som blev kvar och fäster ihop alltihop med t.ex buntband för ellledningar, eller så kan du knyta med t.ex fiskelina. sedan får du fixa nå´t sätt att hänga in denna anordning i akvariet. Eventuellt kan man bara lite enklare bara fästa ihop en cylinder av nät och ställa ner denna i sanden, men då måste cylindern räcka hela vägen upp till täckglasen.....ett inte lika snyggt sätt är ju förståss att ta ett plaströr och såga grova spår i tvärsöver lite här och där, eller borra hysteriskt många hål och ställ in i akvariet.
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          Arbetssätt...