Böjd guppyhona...??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LillaLizz
    • May 2007
    • 15

    Böjd guppyhona...??

    Hej... märkte nu när jag kom hem att en av mina guppy honor som har bebisar i magen har blivit lite böjd... vad betyder detta?? problem med barnen...?? Hur kan´man hjälpa`????
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Inget att göra något åt, då honorna ofta blir utslitna efter många kullar yngel och får böjd ryggrad.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • LillaLizz
      • May 2007
      • 15

      #3
      men vi har bara hafft henne 1 månad.. och vi har hafft en kull... men jag vet inte ens om det var hennes....

      Kommentar

      • Julle*
        • July 2007
        • 484

        #4
        Hej

        Det hände ofta att mina guppy honor fick böjd rygg. Men hon kunde föda yngel ändå. Men de honor som jag haft som har böjt ryggen har inte överlevt så länge efter det
        msn: Julia_puma@hotmail.com
        Mvh Julle

        Kommentar

        • Lill_Lena
          • September 2006
          • 173

          #5
          vissa av mina guppy yngel har fått böjd krokig rygg....har hört nånstans att det kan ha med näringsämnena i maten att göra...kanske saknar något?

          Kommentar

          • Julle*
            • July 2007
            • 484

            #6
            Alltså jag har gett mina helt vanlig flingfoder och de hade rikligt med växter o näring så jag tror inte det... Men skulle det inte då hänt hanarna med:S
            msn: Julia_puma@hotmail.com
            Mvh Julle

            Kommentar

            • Malinitzi
              • December 2006
              • 2088

              #7
              Vanligt!

              Ursprungligen postat av Julle*
              Det hände ofta att mina guppy honor fick böjd rygg. Men hon kunde föda yngel ändå. Men de honor som jag haft som har böjt ryggen har inte överlevt så länge efter det
              2 av mina guppyhonor har avlidit dräktiga. Båda hade böjda ryggar. En stod på huvudet på slutet, henne avlivade jag. Den andra avled själv. Tror det är åldern som tar ut sin rätt - de går ju ständigt dräktiga och får många kullar - slitsamt! En hona i samma ålder finns kvar och har klarat kullarna - lika lång tid som de nu avlidna.

              Kommentar

              • Pumba
                • January 2007
                • 345

                #8
                det bror på att de är avlade så hårt, guppy är oftast rena skiten, iaf de man köper håller ingen kvalitee för 5 öre.

                är väl troligen resultatet av hård inavel osv som gör att de blir så här, platy och svärdbärare jag köpt har haft samma tendens, de pallar med 3-5 födslar sen böjd rygg och död inom veckor.

                dock så tycker jag yngel efter köpta fiskar klarar sig mycket bättre, men då har man ju även fördelen att de är uppväxta med den vattenkvaliten osv som man själv har och inte är odlade i bräckt vatten borta i asien.

                Kommentar

                • Lill_Lena
                  • September 2006
                  • 173

                  #9
                  Ursprungligen postat av Malinitzi
                  2 av mina guppyhonor har avlidit dräktiga. Båda hade böjda ryggar. En stod på huvudet på slutet, henne avlivade jag. Den andra avled själv. Tror det är åldern som tar ut sin rätt - de går ju ständigt dräktiga och får många kullar - slitsamt! En hona i samma ålder finns kvar och har klarat kullarna - lika lång tid som de nu avlidna.
                  jag har då altså haft tur med guppyhonan jag har. och stor har hon blivit. men så nu ska jag inte låta henne va med grabbarna mer för att just få henne vila mellan kullarna.
                  ynglena från henne har växt och blivit könsmogna så jag tror också att de är tåligare än köpes.
                  vet nån hur stora de bör vara innan man ger eller säljer dom till djuraffär. eller ska de va helt könsmogna först?

                  Kommentar

                  • Malinitzi
                    • December 2006
                    • 2088

                    #10
                    Bra avkommor...

                    Ursprungligen postat av Lill_Lena
                    jag har då altså haft tur med guppyhonan jag har. och stor har hon blivit. men så nu ska jag inte låta henne va med grabbarna mer för att just få henne vila mellan kullarna.
                    ynglena från henne har växt och blivit könsmogna så jag tror också att de är tåligare än köpes.
                    vet nån hur stora de bör vara innan man ger eller säljer dom till djuraffär. eller ska de va helt könsmogna först?
                    98% av de avkommor jag fått på 3 st 2-åriga honor har varit utmärkta. Pigga, färgglada individer som jag nu delat upp i kön för inte få oönskade ungar.
                    Till Zoohandlarna bör de vara så stora att man ser könet på dem.

                    Kommentar

                    • VictoriaR
                      • June 2007
                      • 60

                      #11
                      Jag har en gyppyhona som börjar bli lite böjd. Men jag vet inte om hon har fått några yngel. Hon är svart från mitten och bak så det ser ut som en svart kjol. Har hört att svarta honor skulle vara oattraktiva och inte klara sig lika lätt. Hade en till svart hona innan men hon tog livet av sig genom att kasta sig ur akvariet när jag hade tagit av locket. Oops.

                      Mina två äldsta guppys bara föder hela tiden och har inte blivit böjda. De blir bara större och större och föder och föder. Tror jag måste lära dem att säga nej

                      Hade en stackars hane innan som blev böjd och dog. :'(

                      Kommentar

                      Arbetssätt...