Har fått ett gult guppyyngel (endlers)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cikliden2
    • January 2005
    • 434

    Har fått ett gult guppyyngel (endlers)

    De är renodlade och från två olika odlare. Har nu fått ett helt gult yngel av guppy, de andra är ju grå innan de färgar ut (hanarna) och honorna är ju grå även som vuxna. Har ett par black molly också karet men det är det inte. Har tagit ett kort som jag ska lägga ut senare idag , tror inte att det är så bra kvalitet på bilden men man borde se ändå...Finns det gula endlers?
  • landstrykeren
    • July 2006
    • 440

    #2
    Det finns guld endler, dessutom kan mollies och guppies korsa sig om du har otur, såg en bild på en sån och den var gulsvart.

    Kommentar

    • cikliden2
      • January 2005
      • 434

      #3
      Jag har laddat upp kortet nu i mitt fotoarkiv men det är jättedålig kvalitet på bilden, är svårt att ta kort i akvariumet och så blir det sådan fart på dem för de tror ju att det vankas mat när man kommer:-D

      Kommentar

      • cikliden2
        • January 2005
        • 434

        #4
        Ursprungligen postat av landstrykeren
        Det finns guld endler, dessutom kan mollies och guppies korsa sig om du har otur, såg en bild på en sån och den var gulsvart.

        Men detta yngel ser precis ut som en guppy i formen och inte en black molly...?

        Kommentar

        • landstrykeren
          • July 2006
          • 440

          #5
          Vet inte själv hur formen på ett sånt yngel skulle se ut. Kan ju mkt väl vara en endler.

          Kommentar

          • polysperma
            • January 2007
            • 550

            #6
            har en isolerad stam sen 80 talet å nu fick jag helt plötsligt 5 gula yngel i en kull.
            dessa har gått alltså helt isolerat och har svårt å tänka mej att botian är skyldig till dom gula;-)
            skumt enligt mej å spännande att se vad det blir av dom när dom blir stora
            Även den bästa akvarist kan fela

            Kommentar

            • cikliden2
              • January 2005
              • 434

              #7
              Ursprungligen postat av polysperma
              har en isolerad stam sen 80 talet å nu fick jag helt plötsligt 5 gula yngel i en kull.
              dessa har gått alltså helt isolerat och har svårt å tänka mej att botian är skyldig till dom gula;-)
              skumt enligt mej å spännande att se vad det blir av dom när dom blir stora

              Jag tycker också att det är spännande att se vad det blir, nu är den ca 1cm stor så det är svårt att säga men då är det nog inte omöjligt.

              Kommentar

              • GasseG
                • April 2007
                • 368

                #8
                Det var nog det sämsta fotot jag har sett någongång cikliden2 , men det är klart intressant det här!
                Scire tuum nihil est, nisi te scire hoc sciat alter

                Kommentar

                • cikliden2
                  • January 2005
                  • 434

                  #9
                  Ursprungligen postat av GasseG
                  Det var nog det sämsta fotot jag har sett någongång cikliden2 , men det är klart intressant det här!
                  Jag vet att det var dåligt men nu har jag tagit bort det. Uppdaterar hur den ser ut inom kort...

                  Kommentar

                  • volvo_sport
                    • February 2007
                    • 6

                    #10
                    halloj jag odlar endlers åxå å d jag kan säga är att det måste vara en albino jag har själv honor som är gula och hanar utan dom mörka pigmenten...kanske e fel men d e mitt ända svar å d e d jag har fått höra när jag frågat runt

                    Kommentar

                    • cikliden2
                      • January 2005
                      • 434

                      #11
                      Ursprungligen postat av volvo_sport
                      halloj jag odlar endlers åxå å d jag kan säga är att det måste vara en albino jag har själv honor som är gula och hanar utan dom mörka pigmenten...kanske e fel men d e mitt ända svar å d e d jag har fått höra när jag frågat runt
                      Ja det kanske förklarar varför jag bara har ett sådant yngel...jätteintressant nu återstår det bara att se. Den är verkligen guldfärgad och syns lång väg bland de andra endlers jag har;-)

                      Kommentar

                      • Malinitzi
                        • December 2006
                        • 2088

                        #12
                        Har fått några gula guppys bland mina "vanliga". De är ännu så unga att det är svårt att urskilja kön eller klar form - men gula är de! Definitivt inga albinos.

                        Kommentar

                        • Julle*
                          • July 2007
                          • 484

                          #13
                          Tja

                          Tja jag har oxå fått ett gult guppy yngel en gång. Men den lilla uppnåde aldrig vuxen ålder Vet om det var någon fisk som käkade upp den eller om den dog själv... Men alla de andra överlevde.
                          Men får hoppas att era gör det
                          msn: Julia_puma@hotmail.com
                          Mvh Julle

                          Kommentar

                          • tummen
                            • March 2005
                            • 5199

                            #14
                            Jag tror att du helt enkelt haft tur och fått en guldendler, en form av albinism....bara att gratulera!Låter du den gå kvar i gruppen kommer antalet gula yngel att stiga, men frestas inte att bara avla på guldfärgade, då kan de dö ut ganska snart, korsa hellre med en normalfärgad, då får du antagligen bara normalfärgade, men de bär på guldanlaget, och sedan får de ynglen korsa sig och då blir 25% guldfärgade, 25% normalfärgade och 50% normalfärgade med guldanlag....men detta är ju bara ett räkneexempel, tyvärr brukar vissa guppy äta upp alla guldfärgade yngel i tron att de är mat. Själv har jag just nu ett guldfärgat äkta albinoyngel (med röda ögon alltså) skall bli kul att se vad det blir av det. Tänk också på att om man vill bedriva sådan selektiv avel så måste honorna separeras från hanarna innan de blir könsmogna....
                            Senast redigerad av tummen; 06 July 2007, 13:46.
                            Thomas "tummen" Wallén

                            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                            Kommentar

                            • cikliden2
                              • January 2005
                              • 434

                              #15
                              Det växer och frodas men jag har nu även 10st kardinaltetror och de äter väl upp ev. yngel? Har märkt att mina yngel har minskat på sistone dvs det blir inte så mycket tillökning längre:-(

                              Kommentar

                              Arbetssätt...