Förbannade skitfiskar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maria_
    • March 2007
    • 2867

    Förbannade skitfiskar.

    Ända sedan jag köpte mina platys har jag hållt andan och väntat på att de ska få yngel. (Till saken hör att jag har mitt akvarium hos min mamma, så jag kan inte kolla till det dagligen.) Och som triss-reklamen säger: plötsligt händer det. Och självklart var jag inte där, och självklart blev ynglena ett skrovmål för akvariets alla invånare. En liten stackare hade lyckats komma undan, och den har för tillfället fått flytta in hos räkorna.

    Känner mig så besviken. Jag blev snuvad på min baby-lycka, och jag känner bara för att hämnas. Vilket jag inte kan, eftersom de bara är små djur som inte vet bättre och bla bla bla bla bla. Känns som att jag vill campa framför akvariumet så att jag kan rädda nästa kull (har en platy som mest påminner om en fotboll just nu). Skitfiskar, man äter väl inte sina barn, heller.

    För övrigt. Någon som vet hur man kan skydda de små stackarna? Växter är uteslutet, jag har redan en hel hög som tydligen inte fungerade. Min mamma berättade om någon som hade haft en tegelsten med hål i, som ynglena simmade in i så fort vuxna nalkades. Men detta var för ciklider, och sådana där tegelstenar ger inget som helst skydd när mina psycho-sebrafiskar kommer farande. De skulle också komma in där utan problem.
    Med vänlig hälsning,
    hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.
  • Sara1111
    • April 2007
    • 202

    #2
    Hur stort är räk-karet? Kanske kan den gravida honan tillfälligt flytta in där tills ynglen kommit. Annars kan du låta henne föda i en yngelkasse så är ynglen skyddade tills de är stora nog. Det senare kräver dock att du har koll på när hon ska föda.
    Den som simmar mot strömmen, simmar ändå i den.

    Kommentar

    • maria_
      • March 2007
      • 2867

      #3
      Hon hade ju ätit upp alla räkor då, så det går inte.

      Jag har en sån där "plastbox", men jag tyckte att det kändes lite taskigt att stoppa ner henne där. Annars har jag ett litet "transportakvarium" på ca 5 liter, det hade kanske varit bättre än plastboxen. Men jag har ingen aning om när hon ska föda, så jag håller mig nog till campingen.
      Med vänlig hälsning,
      hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

      Kommentar

      • Katharina
        • December 2006
        • 4045

        #4
        Räkakvariumet är super...

        .. för små platyyngel. De växer otroligt fort och simmar så lyckligt omkring. Jag har 3 stycken där för tillfället som jag lyckades rädda bland alla monsterfiskar Men jag har bara vuxna japanska räkor i de karet nu, så fort romen börjar bli mogen att kläckas åker platyynglen ut i stora karet.
        Men platy äter inte vuxna räkor iaf...
        Ha dé bäst... Tina

        Kommentar

        • Sara1111
          • April 2007
          • 202

          #5
          Ursprungligen postat av maria_
          Hon hade ju ätit upp alla räkor då, så det går inte.

          Jag har en sån där "plastbox", men jag tyckte att det kändes lite taskigt att stoppa ner henne där. Annars har jag ett litet "transportakvarium" på ca 5 liter, det hade kanske varit bättre än plastboxen. Men jag har ingen aning om när hon ska föda, så jag håller mig nog till campingen.
          Så länge det bara finns vuxna räkor i räk-karet borde det gå bra (jag har vuxna körsbärsräkor med mina platys), men har du bäbisar är det ju värre. Annars är det nog campingen som gäller. När hon börjar dra sig undan de andra för att få lugn och ro är det dags att stoppa henne i yngelkassen. Lycka till!
          Den som simmar mot strömmen, simmar ändå i den.

          Kommentar

          Arbetssätt...