hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • patriksg
    • May 2007
    • 1705

    hjälp!

    Hej!

    Jag har en ganska så nytt 50l kar som jag har lite fisk i.

    jag har 4st gubbys, 1hane och 3 honor 18 räkor och 6st röda mollys som jag inte vet vad dom heter.

    nu är det så att jag såg att mina mollys har typ bitmärken på fenorna. nästan alla har detta. mina guppys har det inte så jag tror att det är någon av dom som har gjort det.

    jag matar dom med flingfoder och räkmix ganska så rikligt för att mina räkor ska hinna äta lite med. har mellan 22-25 grader i vattnet.

    någon som har vart med om detta själv eller vet hur man kan göra för att dom ska sluta?
    Mvh Patrik
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #2
    Hmm

    Jag tror att det är den Mollysen som inte har bitmärken som har gjort det...

    Jättesvårt att göra någonting åt... Det enda man kan göra är att se till att den som är bitsk har så många att jaga så att det "bara" blir lite märken och inga dödsfall... Eller skaffa en ännu elakare rackare som skrämmer den som är elakast nu men då har man ju ett ännu större problem sen...

    Eller så får man ta bort elakingen men då riskerar man ju att nästa dominanta hanne tar över och börjar bitas...
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • patriksg
      • May 2007
      • 1705

      #3
      Ursprungligen postat av Katharina
      Jag tror att det är den Mollysen som inte har bitmärken som har gjort det...

      Jättesvårt att göra någonting åt... Det enda man kan göra är att se till att den som är bitsk har så många att jaga så att det "bara" blir lite märken och inga dödsfall... Eller skaffa en ännu elakare rackare som skrämmer den som är elakast nu men då har man ju ett ännu större problem sen...

      Eller så får man ta bort elakingen men då riskerar man ju att nästa dominanta hanne tar över och börjar bitas...
      blev svårt det här. fick för mig att mollys var jätte snälla mot allt och alla.
      får se hur det blir. känns lite dumt att slänga ut den

      tack för svaret
      Mvh Patrik

      Kommentar

      • 3 guppy
        • February 2007
        • 2068

        #4
        Ursprungligen postat av patriksg
        blev svårt det här. fick för mig att mollys var jätte snälla mot allt och alla.
        får se hur det blir. känns lite dumt att slänga ut den

        tack för svaret
        Skröna Skröna Skröna!

        måste tyvärr ge lite negativa besked
        det är fenröta! en svårstoppad sjukdom!
        köp vattentester! och fråga då samtidigt om mollyn

        låter lite befängt att den bokstavligen skulle ha bitit av fenan

        Kommentar

        • abbimicke
          • May 2007
          • 599

          #5
          Mollys vill helst ha 26-28c för att trivas bra och du har nu 22-25c.
          http://kiwi.msun.se <- blogg

          Kommentar

          • patriksg
            • May 2007
            • 1705

            #6
            2st dog häromdagen när jag flyttade karet.. 2 av dom har inga märken och dom jagar don andra.... tror att det är dom som gör de3t och ingen sjukdom. mina guppys är ju hela och fina
            Mvh Patrik

            Kommentar

            Arbetssätt...