Yngel! Vilken sort?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elisabeth62
    • May 2007
    • 40

    Yngel! Vilken sort?

    Har haft problem med mitt akvarium som nu verkar lugna ner sig. Och för tre dagar sedan fick jag en överraskning! Vi har i akvariet neontetror, siamesiska algätare, platy och guppy. Och yngel! Två olika färger; 11 stycken enfärgade lite gråa och fem svagt orange med svart på stjärtfenan.

    Vilka är det som fått ungar? Både guppy och platy eller... Direkt när vi såg de första flyttade vi guldguramin till det andra akvariet och det verkar som om alla yngel finns kvar.

    Vem vet något? Vi är gräsligt nyfikna även på hela förloppet med hur lång tid det tar innan de blir stora osv.
  • Zoelin
    • March 2007
    • 137

    #2
    dom oranga med svart stjärtfena är nog platy jag har själv likadana platy yngel
    Mvh Kerstin & Alexander

    Kommentar

    • toccata
      • January 2004
      • 1238

      #3
      det är i princip omöjligt att INTE få yngel från dessa fiskar
      däremot så kan fiskarna vara så sönderavlade att de får problem när de föder eller inte klarar lika många födslar, tyvärr.

      dom grå är nog guppy och dom oranga är platy.

      nu vet jag inte hur stora vuxna platy du har, men vårt yngel som vi fick i november är fortfarande inte fullvuxen, och hon äter så det knakar! hon är cirka 2 cm.
      / Ebba

      Kommentar

      • elisabeth62
        • May 2007
        • 40

        #4
        Våra platy, 1 par, är cirka 2-2,5 cm. Tyvärr dog våra två guppyhanar (eller blev dödade av guramin) men eftersom vi haft fiskarna i bara ca 2 veckor tar jag för givet att de blivit dräktiga innan vi köpte dom.

        Hur gör man sedan om yngel överlever med tanke på inavel? Eller skall man bara hålla ett bra fiskbestånd och låta honorna få yngel?

        En fråga till, hur gamla måste guppyyngel vara för att man skall kunna se könet?

        Ett stort tack också för att Ni skickar svar! De är mycket välkomna för en nybörjare!

        Kommentar

        • morrhoppa
          • October 2006
          • 755

          #5
          Man brukar kunna se könet när de är runt en månad gammla tycker jag.
          Man blir inte vuxen bara äldre!

          Kommentar

          • Sara1111
            • April 2007
            • 202

            #6
            Ursprungligen postat av toccata
            det är i princip omöjligt att INTE få yngel från dessa fiskar
            Jag har haft mina platys i 1,5 månader nu men fortfarande inga yngel . Nu har jag köpt 2 honor till så får vi se om det blir fart på det hela.
            Den som simmar mot strömmen, simmar ändå i den.

            Kommentar

            • fifi
              • August 2006
              • 695

              #7
              Ursprungligen postat av Sara1111
              Jag har haft mina platys i 1,5 månader nu men fortfarande inga yngel . Nu har jag köpt 2 honor till så får vi se om det blir fart på det hela.
              Är så med vanliga guppys med, de måste nog bo in sig lite eller så kanske du fått ungdjur och då är det ju naturligt att man måste vänta lite på att dom ska yngla av sig. Men det kommer nog snart ska du se.
              mvh
              Fifi

              I'm so cute, I poop rainbows.

              Kommentar

              • Sara1111
                • April 2007
                • 202

                #8
                Egentligen vill jag inte ha fler för då får dom inte plats, men yngel är ju så söta. Honorna köpte jag till för att minska stressen på den ena honan som blev jagad hela tiden. Nu är det mycket bättre.
                Den som simmar mot strömmen, simmar ändå i den.

                Kommentar

                • fifi
                  • August 2006
                  • 695

                  #9
                  Ursprungligen postat av Sara1111
                  Egentligen vill jag inte ha fler för då får dom inte plats, men yngel är ju så söta. Honorna köpte jag till för att minska stressen på den ena honan som blev jagad hela tiden. Nu är det mycket bättre.


                  Då var det ju bara bra att de inte börjat yngla ännu.
                  mvh
                  Fifi

                  I'm so cute, I poop rainbows.

                  Kommentar

                  • elisabeth62
                    • May 2007
                    • 40

                    #10
                    Nu växer mina yngel så det knakar! Och om jag har lyckats att räkna de snabba små rackarna så är det 6 Platyyngel och 8 Guppyyngel.

                    På 3 eller 4 av dom jag tror är Guppy har framförallt stjärtfenan men också analfenan blivit mörkare. Är det något som talar om vilket kön det blir?

                    Kommentar

                    • Sara1111
                      • April 2007
                      • 202

                      #11
                      Det är nog snarare färgen som börjar komma. På mina guppy-yngel kom svart först och sedan gult. Nu väntar jag med spänning på nästa färg.
                      Den som simmar mot strömmen, simmar ändå i den.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...