Guppydöd?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • otto-bobbo
    • January 2007
    • 3

    Guppydöd?

    Jag fattar inte va det e med mitt akvarium. Det började med att jag var borta ett par dagar och sedan när jag kom hem så hade bladen på mina papegojblad blivit "typ" genomskinliga. Och idag har de flesta lossnat. Igår dog en av mina guppy, den hade uppsvälld mage, det verkade som den var full med luft. Idag upptäckte jag en till död guppy, men jag har ingen aning om vart den kom ifrån, för det har inte försvunnit nån annan fisk, den hade också uppsvälld mage. Såg ut som den hade legat ett tag i vattnet. Jag förstår inte vad det är för fel
  • abbimicke
    • May 2007
    • 599

    #2
    Kolla runt här på forumet om "neonsjuka" det kanske kan vara det.
    Neonsjuk gör så att fiskarna tappar färg och sen dör de.
    http://kiwi.msun.se <- blogg

    Kommentar

    • EvaPeva
      • May 2007
      • 765

      #3
      Angående guppydöd

      Hej.
      Kan oxå vara att dom varit gravida & så "fastnar" ynglen så dör dom tyvärr.
      Förutsatt att det var honor som dog förstås
      Det problemet finns nu med all sönderavel sorgligt nog.
      mvh Eva

      Kommentar

      • otto-bobbo
        • January 2007
        • 3

        #4
        Okeeej, tack

        Kommentar

        • Wilmis
          • February 2003
          • 87

          #5
          Hoppas de ordnar sig med ditt akvarium Bobbo

          Kommentar

          • skokartong
            • January 2007
            • 4

            #6
            hade samma problem, jag tillsatte mer salt och började mata med räkmix två ggr i veckan så slutade guppyna dö. kanske en slump med pröva mer variation i kosten om du inte redan gjort det. lycka till

            Kommentar

            • Katharina
              • December 2006
              • 4045

              #7
              Ja, kosten är jätteviktig tror jag...

              ... och jag tror att guppyhonor behöver ett skrovmål efter att de har fött sina yngel för att helt enkelt inte svälta ihjäl.. De föder ju hela tiden Jag har flera olika foder som jag ger...

              Jag har gett ciklidpellets till min kakadua och då snor gärna guppyhonorna en och annan liten kula och sedan har de smala, nyförlösta honorna verkat mycket mindre desperat hungriga... Jag försöker också att alltid ge fryst levande både före och efter det kommer yngel, också därför att de stora matvraken ska äta upp mindre yngel, (cikliderna i synnerhet).
              Däremellan ger jag animaliskt flingfoder och granulat.

              Men uppsvälld mage kanske är bukvattensot??? Om du har fått någon obalans, mycket nitrat kanske??? Har du kollat dina värden?? Man kan ju ta med vatten till Zoo så kollar de allt.. Lycka till
              Ha dé bäst... Tina

              Kommentar

              Arbetssätt...