Musse piggplaty Gravid?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lady
    • February 2007
    • 36

    Musse piggplaty Gravid?

    Hej har en platy som är väldigt rund om buken,kan hon vara gravid?Tillsaken hör att jag av en tillfällighet hittade 1 yngel för ett par veckor sedan i akvariet.Hon ynglade utan att jag sett något.Nu till min fråga :När ser man att det är dags? vill sätta henne i en yngelkasse så jag kan få lite flera som överlever
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #2
    Ursprungligen postat av lady
    Hej har en platy som är väldigt rund om buken,kan hon vara gravid?Tillsaken hör att jag av en tillfällighet hittade 1 yngel för ett par veckor sedan i akvariet.Hon ynglade utan att jag sett något.Nu till min fråga :När ser man att det är dags? vill sätta henne i en yngelkasse så jag kan få lite flera som överlever
    De föder med ungefär 30 dagars mellanrum, så det är bara att räkna bakåt...jag skulle istället ha i mycket mer växter så överlever ynglen lätt ändå...men vill du vara säker så sätter du henne i yngelkasse typ 2-3 dagar innan beräknad födsel, för det kan gå på 28-29 dagar också om det är optimala förutsättningar i akvariet...
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • lady
      • February 2007
      • 36

      #3
      Tack för svaret men om jag inte vet när hon fick yngel sist finns det något sätt att se det på henne?Det ynglet som finns i akvariet är väl ca 1 månad tror jag

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Ursprungligen postat av lady
        Tack för svaret men om jag inte vet när hon fick yngel sist finns det något sätt att se det på henne?Det ynglet som finns i akvariet är väl ca 1 månad tror jag
        Då är det väl dags igen snart, du får helt enkelt schansa, eller göra som jag, ha mycket inredning och många växter i akvariet, på alla nivåer, så kommer ynglen klara sig utan att du stoppar honan i yngelkasse.
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        Arbetssätt...