Behöver snabb hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fisktjejen
    • February 2005
    • 310

    Behöver snabb hjälp!

    Jag har aldrig haft några problem med mina endler guppies. De växer fint och förökar sig fint. Men idag såg jag en handfull nyfödda döda yngel bakom pumpen. Och min största guppi-hona har två vita (döda antar jag) hängandes "där bak" och det händer ingenting. Vill inte störa henne i onödan förstås, men kan man göra något? Hon verkar behöva en barnmorska!
  • Fisktjejen
    • February 2005
    • 310

    #2
    Jag blev såg glad först när jag trodde att såg dem födas, men det ser hemskt ut med två döda yngel hängandes halvvägs ute.

    Kommentar

    • macke_fisk
      • December 2005
      • 4442

      #3
      är nog något fel på honan om alla hennes yngel e döda.....har hon fött många yngel innan??
      MVH macke_fisk

      Kommentar

      • Fisktjejen
        • February 2005
        • 310

        #4
        Ja! Hon har fått en kull i månaden i över ett år och aldrig haft problem. Jag har aldrig sett ett dött yngel förut!

        Kommentar

        • macke_fisk
          • December 2005
          • 4442

          #5
          Ursprungligen postat av Fisktjejen
          Ja! Hon har fått en kull i månaden i över ett år och aldrig haft problem. Jag har aldrig sett ett dött yngel förut!

          jag vågar inte gissa vad som har hänt med din hona...det var fasen många kullar hon har gett .....men hon kanske börjar bli lite sleten av alla kullar och orkar nog inte att ge så många yngel längre.....mår honan annars bra för övrigt??
          MVH macke_fisk

          Kommentar

          • cikliden2
            • January 2005
            • 434

            #6
            Jag skulle sätta honan i ett karantänakvarium där hon får vara ifred ett tag från hanarna, vad gäller ynglen som hänger vet jag inte men de borde ju lossna efter ett tag, ge henne mat och lugn och ro mer kan du inte göra. Lycka till och hoppas att hon klarar av det!

            Kommentar

            • Fisktjejen
              • February 2005
              • 310

              #7
              Hon mår perfekt i övrigt! Liksom alla de andra! Ingen som ens ser lite hängig ut. Denna har varit väldigt tjock och dragit sig undan idag, men jag antog att hon var på G att föda, inte att något var på tok. De döda ynglen är lite större än de brukar vara, vet inte om de har svullnat eller om deras storlek är problemet. Jag har tre superhonor, som är i jättebra hälsa och de föder med bara någon dags mellanrum varje månad. En enda vuxen hane går med dessa tre, så de blir inte jagade mycket heller.

              Kommentar

              • macke_fisk
                • December 2005
                • 4442

                #8
                Ursprungligen postat av Fisktjejen
                Hon mår perfekt i övrigt! Liksom alla de andra! Ingen som ens ser lite hängig ut. Denna har varit väldigt tjock och dragit sig undan idag, men jag antog att hon var på G att föda, inte att något var på tok. De döda ynglen är lite större än de brukar vara, vet inte om de har svullnat eller om deras storlek är problemet. Jag har tre superhonor, som är i jättebra hälsa och de föder med bara någon dags mellanrum varje månad. En enda vuxen hane går med dessa tre, så de blir inte jagade mycket heller.

                hmmm...okok...men gör som ciklid sa.....sätt henne i ett annat akvarium så hon kan vila lite och håll koll på henne
                MVH macke_fisk

                Kommentar

                • Fisktjejen
                  • February 2005
                  • 310

                  #9
                  Nu lossnade två. Och en tredje är på väg ut. De är döda. Konstigt!
                  Jag gör nog ett vattenbyte när hon är klar. Jag har ingen pump igång för ett karantänakvarium, annars var det ju en bra ide.

                  Kommentar

                  • macke_fisk
                    • December 2005
                    • 4442

                    #10
                    Ursprungligen postat av Fisktjejen
                    Nu lossnade två. Och en tredje är på väg ut. De är döda. Konstigt!
                    Jag gör nog ett vattenbyte när hon är klar. Jag har ingen pump igång för ett karantänakvarium, annars var det ju en bra ide.

                    okok....jag önskar dig iaf lycka till
                    MVH macke_fisk

                    Kommentar

                    • Fisktjejen
                      • February 2005
                      • 310

                      #11
                      Nu rengjorde jag filtret och bytte vatten. Jag flyttade honan till en plastbytta, så får jag iallafall inte fler döda yngel i akvariet och hon får lugn och ro som det sägs, men jag har ingen bra erfarenhet av att göra så. verkar hon ok imorgon så tänker jag släppa tillbaka henne. Jag har varken filter eller värmare i plastbyttan, men vi har 23 grader i lägenheten och jag ställde den ovanpå akvariet över natten och flyttar den imorgon när lysröret slår på. Ca 60% av det gamla vattnet och 40 % nytt är det i plastbyttan, eftersom jag gjorde ett vattenbyte samtidigt.

                      Man får sota för sina tankar... Jag tänkte precis häromdagen att det kanske skulle räcka med 2 stora honor nu istället för 3, de får så många fler yngel nu när de är större och jag har svårt med plats till alla tills de har vuxit till säljstorlek... Men jag hoppas verkligen att hon klarar sig!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...