Krokigt guppyyngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • morrhoppa
    • October 2006
    • 755

    Krokigt guppyyngel

    Jag undrar hur pass ärftligt det är med krokiga ryggar på guppys?

    Beror kroken på generna eller kan det lika gärna vara en missbildning?

    Om alla syskonen har raka ryggar kan man på något sätt minska risken för ärftlighet öka risken för missbildning som orsak till det krokiga ynglets rygg?
    Man blir inte vuxen bara äldre!
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    #2
    hej
    jag har alltid tänkt på såna missbildningar som genetiska fel. Dvs jag avlar inte på såna fiskar. Sålde nyligen alla mina black mollys men behöll en krokig rackare, ser verkligen konstig ut, alldeles för kort kropp jämfört med övriga mollys + att den är krokig. Men den äter bra och verkar väldigt pigg och har vuxit rejält sen den flyttade till ett större akvarie. Dvs så länge du tycker fisken ser bra ut och ser att den äter tycker jag du kan ha kvar den, men du bör nog inte avla på den...
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

    Kommentar

    • Jejja2
      • April 2007
      • 87

      #3
      Jag hade en hona som jag köpte för 2 månad sen ungefär. Hon blev helt plötsligt krokig i nästan vuxen ålder. Hon är inte vuxen än vad jag vet. Konstigt och ser ut som en puckel på ryggen. Hel wierd! Har funderat på att döda henne, men hon äter och simmar på bra osv. Dock verkar inte ha tendens till att kunna få yngel. Inte vart gravid någon gång hos mig.

      Kommentar

      • Malinitzi
        • December 2006
        • 2088

        #4
        Anledning till krokrygg!

        Ursprungligen postat av morrhoppa
        Jag undrar hur pass ärftligt det är med krokiga ryggar på guppys?

        Beror kroken på generna eller kan det lika gärna vara en missbildning?

        Om alla syskonen har raka ryggar kan man på något sätt minska risken för ärftlighet öka risken för missbildning som orsak till det krokiga ynglets rygg?
        Har inte fått yngel med krokig rygg men observerade en av mina avelshonor några dagar. Tyckte hon "kroknade" och fick en märklig form....till slut började hon stå på huvudet! Avvaktade men fiskade upp henne och en avlivning var det enda humana. Det visade sig att hon hade yngel men inte kunde föda! Där av DEN krokiga ryggen! Så kan det också utveckla sig.

        Kommentar

        • morrhoppa
          • October 2006
          • 755

          #5
          Det här är ett litet yngel och jag har varken tänkt avliva eller avla på det.

          Det är syskonen jag funderar på, om det är för riskabelt att avla på dem? Är det någon som kan svara på mina frågor i första inlägget?
          Man blir inte vuxen bara äldre!

          Kommentar

          • Malinitzi
            • December 2006
            • 2088

            #6
            Medfödda defekter?

            Ursprungligen postat av morrhoppa
            Det här är ett litet yngel och jag har varken tänkt avliva eller avla på det.

            Det är syskonen jag funderar på, om det är för riskabelt att avla på dem? Är det någon som kan svara på mina frågor i första inlägget?
            Svårt att veta om det är genetiskt betingat. Men för att vara säker skulle jag inte avla på dem!

            Kommentar

            • morrhoppa
              • October 2006
              • 755

              #7
              Typiskt...
              Tack för svaret i alla fall
              Man blir inte vuxen bara äldre!

              Kommentar

              Arbetssätt...