När ser man könet på Molly/Platy/Svärd..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zigismund
    • February 2007
    • 72

    När ser man könet på Molly/Platy/Svärd..

    ..och påverkar pH könet??
    Jag har fått ngr kullar med Molly Platy och nu Svärdisar, men de som är äldst är endast honor och jag behöver hannar för att fortsätta odla..
    De äldsta är ca 8-9 veckor gamla och 3 cm men endast honor.
    Har för mig att jag sett ngnstans att pH påverkar könet men kan ej hitta det igen. Har Malawi vatten dvs ett pH på 7,5-8...
    Hang Loose
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #2
    Ursprungligen postat av Zigismund
    ..och påverkar pH könet??
    Jag har fått ngr kullar med Molly Platy och nu Svärdisar, men de som är äldst är endast honor och jag behöver hannar för att fortsätta odla..
    De äldsta är ca 8-9 veckor gamla och 3 cm men endast honor.
    Har för mig att jag sett ngnstans att pH påverkar könet men kan ej hitta det igen. Har Malawi vatten dvs ett pH på 7,5-8...
    Det visar sig vilket kön dina fiskar har ganska tidigt, vid 2-3 veckor ungefär, men då skall man vara duktig på att se tecknen...varför inte passa på att köpa en eller ett par hanar istället, om det nu är hanar som saknas....
    Just med dessa arter har jag för mig att ph inte alls påverkar könsfördelningen, däremot finns det i vissa stammar av framför allt svärdbärare en risk för att det rent genetiskt bara blir honor, detta beror på att det från början finns 4 olika könsanlag i naturen, bland olika arter, och om man korsar på "fel" sätt mellan arterna får man som resultat att man antingen bara får honor eller bara hanar....misstänker man att detta är problemet så bör/kan man testa att byta ut hanen....och hoppas att problemet löser sig. Men förresten, har du inte pappafisken kvar? Inavel i fiskvärlden är inget stort problem, använd honom som pappa till nästa generation vetja...
    Senast redigerad av tummen; 07 May 2007, 08:21.
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • Zigismund
      • February 2007
      • 72

      #3
      Nej tyvärr har Pappan gått bort.. men hos svärdisarna och platy har jag en bra pappa stam.. Det är just Molly som jag tycker att det borde synas nu, vilket kön som det är men inte en antydan till Genopodium eller att ryggfenan blir större hos ngn av dem. De är allla ganska runda och honaktiga i kroppsformen..
      Hang Loose

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Ursprungligen postat av Zigismund
        Nej tyvärr har Pappan gått bort.. men hos svärdisarna och platy har jag en bra pappa stam.. Det är just Molly som jag tycker att det borde synas nu, vilket kön som det är men inte en antydan till Genopodium eller att ryggfenan blir större hos ngn av dem. De är allla ganska runda och honaktiga i kroppsformen..
        ...låter som att mitt tips att skaffa en ny pappa är lättast, du kan ju alltid byta några halvvuxna yngel mot en vuxen hane....fråga i affären, det kan inte bli mer än nej.
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • Zigismund
          • February 2007
          • 72

          #5
          Det va ett bra förslag Tack för svaren.. Tummen (Upp)
          Hang Loose

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ursprungligen postat av Zigismund
            Det va ett bra förslag Tack för svaren.. Tummen (Upp)
            Skriv och säg hur det gick sedan...LYCKA TILL!
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            Arbetssätt...