korsning bland levandefödare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jagsjalv
    • February 2006
    • 139

    korsning bland levandefödare

    Jag undrar hur det är med korsningar bland levandefödare. Jag vet att de arter som har samma förnamn korsar sig med varandra men hur är det med de andra, som tillexempel limior ameca splendens å xenotoca eiseni?
    /André
  • Matsvin
    • April 2006
    • 254

    #2
    Ursprungligen postat av Andre900
    Jag undrar hur det är med korsningar bland levandefödare. Jag vet att de arter som har samma förnamn korsar sig med varandra men hur är det med de andra, som tillexempel limior ameca splendens å xenotoca eiseni?
    Olika arter av Limia korsar sig lätt med varandra.

    Xenotoca o Ameca kan inte korsa sig med vanligare arter, då just de två arterna är goodeider. Ofta har man Xenotoca o Ameca tillsammans, och jag har aldrig hört att de kan korsas med varandra heller... Jag har mina Xenotoca eiseni med Endler. Xenotoca eiseni o Ameca splendens är de allra vanligaste goodeiderna.

    Dock finns fler arter av Xenotoca, men jag vet ej om dessa kan korsa sig med varandra, däremot.

    /Matsvin.
    Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #3
      Ursprungligen postat av Andre900
      Jag undrar hur det är med korsningar bland levandefödare. Jag vet att de arter som har samma förnamn korsar sig med varandra men hur är det med de andra, som tillexempel limior ameca splendens å xenotoca eiseni?
      Jag har inte egen erfarenhet med Xenotoca och andra arter, men jag vet att om du vill korsa t.ex guppy med platy så måste man skilja av de djur man vill korsa i ett eget kar, samt att naturligtvis honan i det fallet MÅSTE vara obefruktad. Jag tror att jag läst nå´nstans att om t.ex. en guppy hona blir befruktad av både en platy och en guppy så är det re "rätta" spermierna som får företräde....och det låter väl rätt så naturligt eller hur?
      Det är lite annorlunda med svärdbärare och platy: de är så nära släkt från början och under avelsarbetet för att få fram olika färg- och fenformer så har arterna korsats fram och tillbaka så egentligen är alla svärdbärare och platy "svärdbärarplatysar" med eller utan svärd....
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • jagsjalv
        • February 2006
        • 139

        #4
        tack för svaren.
        Om jag har försdtått rätt så skulle det gå bra att hålla de arter som inte har samma förnamn med varandra om det finns både honor och hanar av båda arterna?
        /André

        Kommentar

        • Matsvin
          • April 2006
          • 254

          #5
          Ursprungligen postat av Andre900
          tack för svaren.
          Om jag har försdtått rätt så skulle det gå bra att hålla de arter som inte har samma förnamn med varandra om det finns både honor och hanar av båda arterna?
          Jupp, det är den generella regeln
          Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin

          Kommentar

          • jagsjalv
            • February 2006
            • 139

            #6
            okej tack för alla svar! det är väldigt användbart!
            /André

            Kommentar

            Arbetssätt...