Snacka om blandning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jejja2
    • April 2007
    • 87

    Snacka om blandning

    Jag har följande i mitt akvarium:
    Halv endler, som har lite guppy mönster färg på skjärten. Men är lika liten som en endler.
    2 honor ormskins liknande skjärt gul och 1 hona ormskinsliknande skjärt fast röd.
    Sen idag köpte jag en blond röd hane.

    vad för roligt kan man få i ett sånt akvarium?
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Massor med skumma hybrider?

    Helt ok att ha sån'a själv, men sprid dom gärna inte vidare.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Jejja2
      • April 2007
      • 87

      #3
      Hybrider?
      Nej jag ska ha dem för mig själv. Vill blanda lite olika gener för att få friska fiskar.

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Ursprungligen postat av Jejja2
        Hybrider?
        Nej jag ska ha dem för mig själv. Vill blanda lite olika gener för att få friska fiskar.
        "hybrider" är egentligen lite fel, om man bortser från att du har endlersbastarder i akvariet, annars skulle jag bara kalla det för "blandguppy" eftersom det helt enkelt handlar om olika färgvarianter av samma fisk.

        ÄR det förresten BEVISAT att "Endlers" är en egen art? Sist jag läste om det så var det lite omtvistat. Någon som VET hur det ligger till?
        Sedan kan man ju fråga sig om det egentligen spelar någon roll för oss som håller akvariefisk om det är endlers inblandat i de färgguppy som vi har. Däremot blir det en helt annnan sak om det skulle släppas ut vanliga guppy i samma vatten där endlers kommer ifrån...DET skulle bli katastrof.
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • albjohn
          • March 2006
          • 1179

          #5
          Om jag inte är helt felunderättad så har jag för mig att vattnen som Endlers kommer ifrån är förstörda av föroreningar och den ursprungliga stammen är i stort sett utrotad.
          Mvh Leif

          Kommentar

          Arbetssätt...