Arg platy hane! ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PowerSteffo
    • March 2007
    • 174

    Arg platy hane! ?

    Hej.
    Jag har en väldigt arg musse pigg platy hane som är mycket kraftfull! Spänner upp sig med fenorna så han ser otroligt mäktig ut. Väldigt fin i kroppen. Men han ger sig på allt som han inte tänkt "stöta" på. 2 nyinköta guldguramis jagar han runt som en galning ibland. Är rädd att han kommer ta död på nån snart. Vad skall jag göra med detta? Skall tillägga att jag har 5 platy. 3 honor.
    Den andra hanen är mindre vilket får sina konsekvenser.
    Men än så länge verkar alla må bra.
    Skall man isolera denna platy tro?

    /Stefan
  • Metalmaid
    • September 2006
    • 815

    #2
    Har du tillräckligt utrymme så är det nog ingen fara skulle jag tro, skulle tro att han bara markerar att jag är störst, va först och är kung i karet.
    Hare bäst...och simma lugnt
    Besök gärna nått av mina nystartade forum:
    http://mariahalsoforum.forum24.se/
    http://www.helpdesken.forum24.se/

    Kommentar

    • PowerSteffo
      • March 2007
      • 174

      #3
      Ja, ville bara tala om att han fortfarande är väldigt aggresiv.
      Köpte 2 guldgurami som han jagar livet ur så fort de är i närheten, och då är ändå den stora guramin dubbelt så stor som platyn.
      1 platy hane och 1 platy hona får verkligen simma för livet. Det är nästan så han söker upp dem för att jaga dem. Medan han uppvaktar en annan hona. Är detta verkligen som det skall?
      Funderar starkt på att isolera honom, men kommer det att hjälpa?
      Börja tro han går på anabola.....hjälp.....

      Kommentar

      • Metalmaid
        • September 2006
        • 815

        #4
        Det borde ju ha lugnat ner sig efter två veckor, så aggressiva brukar de ju inte va normalt. Du har inte tillgång till nått litet karantänakvarium eller så? Isåfall hade du ju kunnat flytta över den vilda hannen tillsammans med honan han uppvaktar och se vad som händer, om han lugnar ner sig eller fortfarande far fram som ett jehu.
        Hare bäst...och simma lugnt
        Besök gärna nått av mina nystartade forum:
        http://mariahalsoforum.forum24.se/
        http://www.helpdesken.forum24.se/

        Kommentar

        • PowerSteffo
          • March 2007
          • 174

          #5
          Så, då är den numer i de sälla jaktmarkerna. Med lite sorg i hjärtat bestämde jag mig för att avliva denna aggresiva hanne.
          Han tog död på 1 liten gurami stackare och 1 vit mussepigg platy hane.
          Och jagade 3 guldguramis så jag fick byta dem till 3 svärdbärare.
          Skall tillägga att guramisarna jagade livet ur varandra också, vilket gjorde att jag inte ville ha kvar dem.
          Men, den större ståtligare svärbärarhannen fick ordentligt med stryk
          Och 2 svärdbärar honor jagade han bort direkt de fanns inom synhåll.
          Nu är han borta, och, LUGNT i karet! Äntligen!

          /Stefan

          Kommentar

          • Lilibet
            • June 2007
            • 346

            #6
            Tror du gjorde rätt...

            ...ibland finns inget annat att göra, bara att avliva den "galna" fisken. En sak kan man prova ändå, när man skaffar nya fiskar (fast det kanske du redan gör), och det är att möblera om i akvariet samtidigt som man släpper i de nya fiskarna. Då får alla ändra sina revir, inte bara nykomlingarna som "stör"(om man har sådana fiskar), och det innebär oftast att det blir lugnt.


            Ursprungligen postat av PowerSteffo
            Så, då är den numer i de sälla jaktmarkerna. Med lite sorg i hjärtat bestämde jag mig för att avliva denna aggresiva hanne.
            Han tog död på 1 liten gurami stackare och 1 vit mussepigg platy hane.
            Och jagade 3 guldguramis så jag fick byta dem till 3 svärdbärare.
            Skall tillägga att guramisarna jagade livet ur varandra också, vilket gjorde att jag inte ville ha kvar dem.
            Men, den större ståtligare svärbärarhannen fick ordentligt med stryk
            Och 2 svärdbärar honor jagade han bort direkt de fanns inom synhåll.
            Nu är han borta, och, LUGNT i karet! Äntligen!

            /Stefan
            Den som har flest saker när han dör vinner!

            Kommentar

            • PowerSteffo
              • March 2007
              • 174

              #7
              Joda, men vad jag vet så är inte levandefödare revir hävdande..
              Dvs, det hade inte hjälpt att möblera om i karet för att få lugnt. Rätta mig om jag har fel.
              Nu är det mycket njutbart att se fiskarna i karet. Svärbärarna är en ljuvlig syn att se, speciellt hanen som spelar upp sig för sina honor. Härligt att se att han inte jagar någon. Den aggresiva platyn måste ju varit speciell?
              Hörde med min akvariehandlare att han faktiskt hört om rapporter om liknande platy beteende. Kan det vara framodlat?

              Har en ungplaty som visar sig blivit en hane som simmar i ett annat kar.
              Skall testa att plantera in honom i det stora karet. Men visar han samma beteende som den nyligen avrättade platyn.... Behöver jag säga mer?

              /Stefan

              Kommentar

              Arbetssätt...