Tigerbarb och svärdbärare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Universeum ntg
    • April 2004
    • 76

    Tigerbarb och svärdbärare?

    Hur kommer det sig att svärdbäraren bara kräver 50 cm, och 60 liters akvarium när den kan bli 16 cm stor?

    Hur många bör man ha i en grupp?
    Stimmar dom om man har ett par stycken?

    Går den att ha ihop med tigerbarb, eller kommer barberna att nafsa på "svärdet"?


    Tacksam för svar,
    Mvh
    "Real freedom is the outcome of intelligence"
  • MaxRobban
    • August 2006
    • 1048

    #2
    Jag tycker att 60 liter är för litet för Svärdbärare då de är så pass rörliga och kan bli ganska stora. Vuxna svärdbärare har jag inte i mindre akvarium än 80 cm längd. Så tror att läser du om detta så kommer du nog får råd om större akvarium än 50 m. Har man 60 liter så kan man ev ha Platy istället, de är mindre rörliga och blir inte så stora, så den storleken tycker jag kan funka för dem.
    Vad gäller Tigerbarben så har jag inte haft dem med Svärdbärare, de kan ibland vara lite ettriga med att gå på fenor och annat, men ibland kan det fungera hur bra som. Finns de som har Tigerbarb ihop med Kampfisk utan problem. Men man tar en risk.. gillar man randiga barber så finns det många andra man kan ha som inte går på fenorna eller svärden... t.ex Purpurhuvudsbarben. Den funkar det bra tillsammans med Svärdbärare och då får man en randig barb som faktiskt är snyggare än Tigerbarben enl. mitt tycke.

    Svärdbäraren går inte i stim, men de vill gärna gå i en grupp.. hur många man ska ha beror på storleken på akvariet. har man 2 hannar så kommer den ena bli dominant och den andra stå bland växter eller bak pumpen, har man däremot många hannar så kan det funka bättre. Men har du en hanne så låt han gärna ha några honor iallafall..

    I ett akvarium har jag 30 Svärdbärare o många hannar, i ett annat har jag en hane och 3 honor...
    Om det var barben du funderade på med stim så vill den ha det, så ska man ha Tigerbarben så gärna 10 stycken.. det är olika med barber, en del går i stim andra fungerar bra i grupp också.

    Hälsn Robban

    Kommentar

    • rsoderberg
      • February 2007
      • 954

      #3
      Tigerbarber biter oftast i fenor när dom är för få, skaffa 20st eller fler så brukar det inte vara några problem. Köp inte för litet akvarium, köp hellre beggat där priserna är toppen.

      Kommentar

      Arbetssätt...