massdöd på mina höggravida honor.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • polysperma
    • January 2007
    • 550

    massdöd på mina höggravida honor.

    det hela börja med guppyn som va så fet så hon kantra, 2 dagar senare dog min höggravida platy, 2 dagar senare den andra höggravida guppyn..... det gick 1 dag så en platy.....
    av 4 platyn (1 hanne och 3 honor) så har alla 3 honorna dött.
    av mina 4 guppyn (1 hanne och 3 honor) så har 2 höggravida honor dött, har en smällfet hona kvar plus hannen.

    amanoräkan mår toppen och fiskarna har inte visat några tecken på utstående fjäll, matvägran, förstoppning, prickar, lathet, flåsning eller ngt utan har simmat och vart aktiva och helt plötsligt bara lagt sej på sidan å dött.
    vattenbyten görs varje vecka, häller i beredningsmedel efter anvisning, matar 1 gång om dagen så pass att det äts upp snabbt, inget blir liggande.
    filtrerna är inkörda och inget annat har hamnat av misstag i karet....
    tempen är 25 grader.

    varför dör mina höggravida honor? finns det ngt jag akut kan göra för att säkra den sista svarta honan jag har? hon ska när som helst yngla hon oxå...
    hade det bara vart guppyna som dött och inte ynglat så hade jag misstänkt fel på aveln på dom men även platyna dör.

    nä har inga tester hemma, men sist jag kolla så var ph på 7, kh på 6, nitrit på 0..... är en vecka sen och jag har gjort 1 40% vattenbyte efter det.
    så det enda jag kan tänka mej nu är felet är att det blivit problem vid utsläppet av yngel och hur underlättar man det? eller löser det.
    Även den bästa akvarist kan fela
  • polysperma
    • January 2007
    • 550

    #2
    ingen som hade en teori eller förslag?
    är det ens ngn idé att köpa upp nya platy och guppy? (om jag nu ens lyckas få tag på flera svarta)
    Även den bästa akvarist kan fela

    Kommentar

    • Malinitzi
      • December 2006
      • 2088

      #3
      Att ingen svarat dej....

      Ursprungligen postat av polysperma
      ingen som hade en teori eller förslag?
      är det ens ngn idé att köpa upp nya platy och guppy? (om jag nu ens lyckas få tag på flera svarta)
      kan bero på att det finns så många faktorer som kan ligga till grund för din massdöd. Själv skulle jag göra en omplacering på de som ännu lever och en nystart med "död"sakvariet. Och inte skaffa nya fiskar förrän jag vet orsaken till dödsfallen. Men misstänker att det är något hos fiskarna som fallerar.
      Senast redigerad av Malinitzi; 06 April 2007, 08:58.

      Kommentar

      • polysperma
        • January 2007
        • 550

        #4
        har flyttat dom så dom går i scalar karet nu, och jag ska tömma det helt, göra ren sanden och dra igång det på nytt.
        kan det vara sanden? har svart rundkornig sand, den vart riktigt rengjord men tänkte så här, den blir ju kompakt och allt lägger sej på istället för med grus då det åker i mellan...... kan det va så att nitrit m.m lägger sej som ett lager över botten, men då borde det iaf ha gett ett litet utslag?
        har 2 innerfilter (båda för 60L/karet är på 54) för jag var osäker om det ena verkligen funka som det skulle, den verkar typ bara köra i massa av små syre bubblor ( http://www.hydor.it/inglese/ekip.htm 250 som vi har) kan det va så att den pumpar i för mye syre?
        well får exprementera med 54 karet och se om jag får ngn ordning på det, just nu ser det ut som det är kolsyra i vattnet pga hydro pumpen
        Även den bästa akvarist kan fela

        Kommentar

        • Malinitzi
          • December 2006
          • 2088

          #5
          Tyvärr är jag dålig på filter och pumpar (mina Fluvaler fungerar perfekt) och om du mätt nitriten och den var OK förmodar jag att den inte kan ligga kvar i botten. Eftersom Amanoräkan mår bra (de kan vara känsliga) så tror jag fortfarande att dina fiskar haft någon skit i kroppen. T ex parasiter, for exemple. Hade mina dräktiga guppyhonor dött, hade jag nog dissikerat dem för att ev. kunnat se något misstänkt. Men det är ju litet slabbigt!

          Men det måste väl vara NÅGON som varit med om nått liknande? Men det är röd dag idag, alla hårt arbetande sover.....

          Av en tillfällighet såg jag att signaturen Ove, hade en massdöd han skrev om 2004. Kanske något liknande?
          Senast redigerad av Malinitzi; 06 April 2007, 09:38.

          Kommentar

          • Malinitzi
            • December 2006
            • 2088

            #6
            Nyfiken!

            Ursprungligen postat av Malinitzi
            Tyvärr är jag dålig på filter och pumpar (mina Fluvaler fungerar perfekt) och om du mätt nitriten och den var OK förmodar jag att den inte kan ligga kvar i botten. Eftersom Amanoräkan mår bra (de kan vara känsliga) så tror jag fortfarande att dina fiskar haft någon skit i kroppen. T ex parasiter, for exemple. Hade mina dräktiga guppyhonor dött, hade jag nog dissikerat dem för att ev. kunnat se något misstänkt. Men det är ju litet slabbigt!

            Men det måste väl vara NÅGON som varit med om nått liknande? Men det är röd dag idag, alla hårt arbetande sover.....

            Av en tillfällighet såg jag att signaturen Ove, hade en massdöd han skrev om 2004. Kanske något liknande?
            Du kan väl berätta hur det gick med dina kvarvarande fiskar och hur/om du löste problemet?

            Kommentar

            • polysperma
              • January 2007
              • 550

              #7
              just nu så har jag dom i skalarkaret, gjorde ett 50% vattenbyte.....
              en coktail på
              1tsk bikrabronat+2tsk ektozon+10ml vattenberedningsmedel (enligt anvisning)+kno3(mot cyano) blandades i det nya vattnet och häldes försiktigt ner i karet.......
              har en teori över att mitt ph är för lågt (endast 6) och guppy/platy vill ha 7-8 så jag försöker höja det med bikarbonat, kanske hjälper det honan att klara av ynglingen, just nu ser dom pigga ut men det har ju även honorna som dött gjort innan dom trilla av pinn.....
              Även den bästa akvarist kan fela

              Kommentar

              • Snäckan68
                • March 2007
                • 5

                #8
                Ursprungligen postat av polysperma
                har flyttat dom så dom går i scalar karet nu,

                Herregud!

                Där bor väl din galne skalare från helvetet?!?!

                //Snäckan
                Här står man nu med värsta "fiskfabriken"....

                Kommentar

                • polysperma
                  • January 2007
                  • 550

                  #9
                  den galna scalaren från helvetet rök ihop med kampfisken så fenorna flög så dom fick snällt flytta tbx till zoo hem kom jag med 4 svarta guppy.....
                  iaf scalarena som nu går i karet är små "ungar" som min son "räddade" från att bli hajmat, dom är inte snygga i formen men men vad göra när man har en blödig 15 åring som äger ett 45 liters kar och kommer hem med 6 mini scalarer?
                  så skulle nu den sista honan lyckas överleva å yngla så lär jag nog inte hinna rädda många yngel tyvärr, vill inte sätta henne i en yngelbox heller.
                  Även den bästa akvarist kan fela

                  Kommentar

                  • polysperma
                    • January 2007
                    • 550

                    #10
                    wohoooooooo honan lever fortfarande.....
                    (dom andra oxå)
                    kan det vart så jäkla enkelt att jag hade för lågt ph?
                    *peppar peppar ta i trä*
                    Även den bästa akvarist kan fela

                    Kommentar

                    • Limia1
                      • December 2006
                      • 325

                      #11
                      För att undvika hastiga pH sänkningar, kan du lägga i någon stor hålsten eller kalksten i akvariet.

                      Jag har ganska mycket hålsten i ett av mina ungfödarakvarier och där ligger pH på 8, utan bikarbonat tillsatts.

                      MVH/Anita

                      Kommentar

                      • polysperma
                        • January 2007
                        • 550

                        #12
                        ska återgärda det i morgon bara zoo öppnar, bikarbonat var det jag hade hemma.....
                        Även den bästa akvarist kan fela

                        Kommentar

                        Arbetssätt...