Platy yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilmis
    • February 2003
    • 87

    Platy yngel

    Hej,
    Jag harnågra frågor om mina platy yngel..
    Jag har dom i en yngelbox... och idag har dem varit där i 4 veckor.. och det börjar bli ganska skitigt.. Min fråga är om man ska flytta dom nångon annanstans eller om det inet gör nått om de är skitigt? Och när är dom redo att komma ut i de stora... jag har ganska mycket växter och några flyt växter...

    Är väldigt tacksam för svar...
    Hanna
  • Wilmis
    • February 2003
    • 87

    #2
    5 veckor menade jag...

    Kommentar

    • macke_fisk
      • December 2005
      • 4442

      #3
      hur stora är dem??.....man brukar släppa ut dem när de är för stora för de andras munnar
      MVH macke_fisk

      Kommentar

      • Wilmis
        • February 2003
        • 87

        #4
        De rä mellan 7-9 mm... hehe.
        Jaghar bara platys i akvarriet än så länge... och två malar då...

        Kommentar

        • macke_fisk
          • December 2005
          • 4442

          #5
          Ursprungligen postat av Wilmis
          De rä mellan 7-9 mm... hehe.
          Jaghar bara platys i akvarriet än så länge... och två malar då...

          det är hyffsat stort...jag hade provat släppa ut dem....hur många yngel har du??
          MVH macke_fisk

          Kommentar

          • Wilmis
            • February 2003
            • 87

            #6
            jag har 9st.. de är mina första yngel någonsin.. så jag vill helst att de överlever...
            men om jag släpper ut dem.. hur är man säker på att de får mat? dom stora är ju hur glupska som helst... haha

            Kommentar

            • macke_fisk
              • December 2005
              • 4442

              #7
              Ursprungligen postat av Wilmis
              jag har 9st.. de är mina första yngel någonsin.. så jag vill helst att de överlever...
              men om jag släpper ut dem.. hur är man säker på att de får mat? dom stora är ju hur glupska som helst... haha

              jaha...det är dina första yngel...ok då förstår jag dig att du vill ha dem kvar ...men du får kanske mata lite mer än vanligt ochse så att ynglen får nån mat
              MVH macke_fisk

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av Wilmis
                jag har 9st.. de är mina första yngel någonsin.. så jag vill helst att de överlever...
                men om jag släpper ut dem.. hur är man säker på att de får mat? dom stora är ju hur glupska som helst... haha
                Matar du med torrfoder så kan du ju smula maten fint innan du matar; då får ynglen en hygglig schans att få i sig mat de också....de kommer troligtvis att överleva om de är så gamla, om inte annat så kan du vara säker på att de antagligen löper större risk att vara kvar i yngelboxen, det blir för trångt i längden.... lycka till!
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • Katharina
                  • December 2006
                  • 4045

                  #9
                  Bra innan man släpper ut bebisar...

                  ... mata de stora matvraken ordentligt... lyft av lysrampen och ställ den bredvid så den lyser upp karet... då hinner de små vänja sig vid det stora ytorna och stora fiskarna innan bjässarna går på jakt... av någon anledning låter de vuxna ynglen vara ifred när min ramp står bredvid karet men fortfarande lyser... vet inte om effekten blir den samma om du släcker då har jag haft lite svårt att se vad som händer... mycket flytväxter...
                  Ha dé bäst... Tina

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #10
                    Ursprungligen postat av Katharina
                    ... mata de stora matvraken ordentligt... lyft av lysrampen och ställ den bredvid så den lyser upp karet... då hinner de små vänja sig vid det stora ytorna och stora fiskarna innan bjässarna går på jakt... av någon anledning låter de vuxna ynglen vara ifred när min ramp står bredvid karet men fortfarande lyser... vet inte om effekten blir den samma om du släcker då har jag haft lite svårt att se vad som händer... mycket flytväxter...
                    ...sedan ÄR ju inte platy LIKA glupska på sin egen avkomma som svärdbärare är....även om det förekommer....men det avtar också med ynglens storlek/tiillväxt....
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    • Wilmis
                      • February 2003
                      • 87

                      #11
                      Okeejj, tack så mycket för svaren
                      Så ni tycker att de är högtid att släppa ut dem nu? för en i djuraffären sa attd e skulle vara där i ca 3 månader.....

                      Kommentar

                      • Wilmis
                        • February 2003
                        • 87

                        #12
                        Jaa, jag tror jag släpper ut dem... nu är det en som har blivit biten på fenorna...

                        Kommentar

                        • Pumba
                          • January 2007
                          • 345

                          #13
                          jag brukar vänta tills de iaf är över 2cm annars brukar de bli käk rätt fort för både platy och svärdbärare.

                          2 månader är rätt lagom om man inte har större fiskar än platy, att de blir skitigt brukar inte va nått problem, jag försöker ha rätt mycket yngel i mina yngelkar (ca40st) för att senare flytta dem till större, då rensar de upp själva rätt mycket brukar va rätt rent då, bara alger som växer.
                          Större yngel matar jag med sånna tabletter man kan stoppa i då är alla där och äter på dem.

                          Kommentar

                          • Wilmis
                            • February 2003
                            • 87

                            #14
                            Jaaa, jag släppte ju tyvärr ut mina yngel... och de blev käk rätt fort.. hoppas att nån har gömmt sig... men man lär sig ju av sina misstag.. men så tråkigt de va ju mina första.. jag känner mig så dum mot dem...

                            Kommentar

                            • Pumba
                              • January 2007
                              • 345

                              #15
                              Ursprungligen postat av Wilmis
                              Jaaa, jag släppte ju tyvärr ut mina yngel... och de blev käk rätt fort.. hoppas att nån har gömmt sig... men man lär sig ju av sina misstag.. men så tråkigt de va ju mina första.. jag känner mig så dum mot dem...

                              Så kan de gå när man lyssnar på andra ibland =(...
                              många som kan mycket här inne men ibland undrar man ju.

                              men om dina yngel va 5V tycker jag de borde varit mycket större än 7-9mm?
                              mina brukar lätt va över 1Cm på 3-4 veckor, hur mycket och ofta matar du dem?
                              jag matar 3-5 gånger om dagen och ganska mycket, då de är och pickar i botten och plockar ganska mycket.

                              Men till nästa gång, vänta tills de är iaf 2cm stora, då rör iaf ingen platy eller svärdbärare dem och de slipper simma runt och va jagade av de större.

                              Har en rätt rejäl odling med platy och svärdbärare nu men hade problem innan med när man lyssnade på div tips här inne tyvärr om rengöring(rena mordet att rengöra dessa yngelkar innan de MINST är 1 månad gammal)
                              mata så de lägger sig på botten då de hela tiden är där och plockar, jag brukar ha runt 40st yngel i varje sånn box och tillsut så är de och rensar så bra på botten att de istortsätt alltid är tomt, de största problemet med de yngelkaren i plast jag märkt är alger som växter fast som fasen.
                              jag kör med 4st plastkar och 2 nätkorgar, när ynglen är små är de i plastkaren och när de blivit ca 1cm släpper jag i dem i nätkassarna då de är större och har många fördelar, har konstant 2-4 fiskar som får yngel varje månad så för varje månads kullar har jag i ett yngelkar, är rätt lagom då en del dör i början, när de blivit ca 2cm får de gå fritt och således har de alldrig blivit plats brist i yngelkaren, tvättar dem noga mellanåt med, därför jag har 4st som ajg byter mellan, en vanlig diskborste är jäkligt bra (utan meddel osv) att rengöra med.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...