Funderingar kring odling av endlers guppys..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cikliden2
    • January 2005
    • 434

    Funderingar kring odling av endlers guppys..

    Jag har en snygg hane och två honor av endlers som jag vill odla på. De är ännu ganska små och ingen av honorna har fått yngel. Tänkte ha dem själva ihop med en liten räka som är ca 3cm i ett akarium på 25l. Är det för litet som odlingsakvarium och kan ynglena sedan växa upp i det? Min sambo vägrar ha fler akvarium hemma:-(
  • Tant Nancy
    • April 2002
    • 5407

    #2
    Det låter väl som en möjlighet, men du får nog flytta ynglen när de är så stora så de inte äts upp av andra fiskar... I alla fall när honorna blir äldre och får större kullar...

    Många sambos (av bägge kön) brukar gå att övertala när det gäller livhanken på små yngel... Tala om att dom kanske blir fiskmat om du släpper dom i ditt större kar... då kanske du kan få skaffa ett mindre akvarium till ynglen...
    MvH
    Tant Nancy
    www.gladafisken.aqualogen.se
    Mitt fotogalleri
    Dagbok
    Min zoon

    Kommentar

    • MaxRobban
      • August 2006
      • 1048

      #3
      Jag låter min Endlers sköta sig helt själva, har du inga andra fiskar i akvariet kan du lugnt låta yngel gå med sina föräldrar.. men så beror det på om räkan kan vara lite hulligan.. finns vissa räkor som kan ta ett o annat yngel...

      Men jag har aldrig haft Endlers i yngelbox eller flyttat undan yngel.

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Ursprungligen postat av cikliden2
        Jag har en snygg hane och två honor av endlers som jag vill odla på. De är ännu ganska små och ingen av honorna har fått yngel. Tänkte ha dem själva ihop med en liten räka som är ca 3cm i ett akarium på 25l. Är det för litet som odlingsakvarium och kan ynglena sedan växa upp i det? Min sambo vägrar ha fler akvarium hemma:-(
        Vilken räka handlar det om? Skall du bara ha den som städhjon, eller vill du få räkyngel också? Räkor trivs inte som ensamindivider, håll hellre en liten grupp...mer info i räktrådarna.....
        Endlersarna kommer nog klara sig bra, men risken/sannolikheten är STOR att du får gallra rätt hårt och bara spara ett litet antal yngel i varje kull. De brukar bli rätt många ganska fort....
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • Matsvin
          • April 2006
          • 254

          #5
          Jag skulle inte vilja ha en Endlerodling i ett 25-liters, endlerhonorna blir ganska stora och behöver minst ett 50-60-liters när de blir vuxna. Hanar, unga honor och yngel funkar dock utmärkt i 25 liter.

          /Matsvin.
          Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin

          Kommentar

          Arbetssätt...