Glada änkan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cikliden2
    • January 2005
    • 434

    Glada änkan?

    Jag har en fisk som följde med akvariumet som jag först trodde var en grå guppy men nu ser jag att det inte är det. Kan tyvärr inte lägga in en bild då jag inte fångat den på bild ännu. Den är grå med lite mörkare ränder lodrätt på kroppen men inte på stjärtfenan. Är lite rundare kropp och liknar molly litegrann när det gäller kroppstypen:-)
    Har funderat på om det är en glada änkan? Har för mig att jag för länge sedan har sett en bild på en sådan, är det någon här som har en bild eller tom har en själv hemma?Kan den para sig med guppys? När jag fick den så var den rund och nu är den helt platt och jag har grå yngel som jag ännu inte vet om det är just guppy eller från denna fisk..Skulle vara kul om någon kan hjälpa mig med detta.
  • Limia1
    • December 2006
    • 325

    #2
    Glada Änkan har inga ränder på kroppen, svart söm på ryggfenan är däremot typiskt. Förmodar att det kan vara sorgbandet som gett arten dess svenska namn. Kroppsformen påminner mer om Platy än om Molly.

    Är du säker på att det är en ungfödare, så kan det kanske vara Girardinus metallicus, Metalltandkarp eller Limia melanogaster, Svartbukslimia. Båda har lodräta ränder på kroppen.

    En ovanligare art som funnits i akvariebutikerna på sista tiden är Poecilia caucana. Molly lik och randig är den, men ryggfenan är oftast gul eller orangetonad, med en svart fläck.

    MVH/Anita

    Kommentar

    • MaxRobban
      • August 2006
      • 1048

      #3
      Tror inte heller på Glada änkan, men det är en trevlig ungfödare som man ser alltför sällan.. men den är inte riktigt i form som en guppy heller... Är inne på ett av Anitas tips där med Metalltandkarp, dess yngel är större än guppy yngel.. och lite kraftigare på ngt vis.. men skulle det vara en grupp sådana du har på gång har du iallafall fått tag på en trevlig ungfödare

      hälsn Robban

      Kommentar

      • cikliden2
        • January 2005
        • 434

        #4
        Jag gick in på ett annat fiskarkiv och kollade och jag tror nu att det är en Priapella intermedia som jag har i karet. Ser precis ut som en sådan och absolut inte en metall tandkarp.

        Kommentar

        • cikliden2
          • January 2005
          • 434

          #5
          Förresten är de svåra att få tag i? Har nog inte sett sådana här i affärerna vad jag kan minnas nu...

          Kommentar

          Arbetssätt...