Inredning till Platy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cillan
    • February 2007
    • 562

    Inredning till Platy

    Finns det någon speciell inredning som platy tycker särskilt mycket om? Är det något speciellt de vill ha?


    (Vet inte om detta ska vara på inredning men det har ju med platy att göra oxå)
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    De vill gärna ha en drink efter maten!
    Nej, men ganska tätt planterat så en del yngel överlever, annars är de inte så kräsna på inredningen i ett kar.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • MaxRobban
      • August 2006
      • 1048

      #3
      Som Ansjo säger, inte mkt man behöver fundera på,, men du kan kika lite i en annan tråd där vi pratar om naturlig miljö och inredning för Svärdbärare.. det är inte så stor skillnad och kanske du kan få ngt tips där..

      Men rent vatten som inte är för mjukt, flitiga vatten byten och områden med tät växtlighet.. tänker man bara så kommer man långt... men kika lite i denna tråd med

      Kommentar

      • cillan
        • February 2007
        • 562

        #4
        Ok, tack det ska jag göra.


        Vi har nog inte så där jättemycket växter än men de växer för fullt. En är så hög att vi får knipsa av den hela tiden. Det är någon snabbväxande sort. Tyvärr har jag inga namn på mina växter.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Länka in en bild så får du säkert svar på det med!
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • cillan
            • February 2007
            • 562

            #6


            Den är inte så jättebra men kan säga att den ljusa växten i mitten är knipsad några gånger i toppen nu så den är stor. Ska det bli bättre bilder får jag nog ta på varje växt för sig.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Från vänster liten växt som behövs bättre bild på, sedan Javaormbunke, ev. Sagittaria Subulata, Limnophila Sessiflora och framför den Hygrophila corymbosa? och svärdsplanta.
              Småväxterna kan vara som sagt Sagittaria men det är lite svårt att se, och även om det är en Hygrophila som står i mitten.
              Vad du har för flytväxt har jag inte en aning om, men en bild på bladen skulle underlätta.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Wilmis
                • February 2003
                • 87

                #8
                Jag har precis likadana flytväxter, och skulel gärna vilja veta namnet med

                Kommentar

                • cillan
                  • February 2007
                  • 562

                  #9
                  Hinner inte ta kort på dem just nu men man kan säga att det ser ut som en upp och denvänd gran och det som gör att den flyter är att den har blad som ligger på vattenytan. Den sprider sig genom att få utskott där det bildas nya blad med en "gran" under. Det blir även små små flytande blad som sedan växer. Ibland kan det vara som en hel matta av bled som hänger ihop.
                  Den förökar sig väldigt mycket i mitt akvarium så den verkar trivas. Ibland blir granarna över 20 cm men de flesta är kring 10 cm. Kanske blir inte alla så långa i mitt akvarium p g a att jag rensar rätt mycket för annars får inte växteran under något ljus.

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Kanske denna: http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=24?
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • cillan
                      • February 2007
                      • 562

                      #11
                      Nja det är ingen flytväxt. Eller? Annras var den väldigt fin. Jag hittar alltid så mycket fina växter när jag tittar på akvarier här men jag hittar dem aldrig i zoobutiken.

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Du kan ha den både som flytväxt och planterad. Det var mer bladutseendet jag var ute efter.
                        Eller den här:http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=43
                        Senast redigerad av ansjo; 17 April 2007, 22:40.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Metalmaid
                          • September 2006
                          • 815

                          #13
                          Känner du igen den bland dom här?
                          Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!
                          Hare bäst...och simma lugnt
                          Besök gärna nått av mina nystartade forum:
                          http://mariahalsoforum.forum24.se/
                          http://www.helpdesken.forum24.se/

                          Kommentar

                          • GRIZZLY
                            • December 2006
                            • 867

                            #14
                            Mina älskar grottor Honorna älskar att gömma sig från hanen, händer iof att hanen är med den där inne också :P

                            Kommentar

                            • cillan
                              • February 2007
                              • 562

                              #15
                              Ursprungligen postat av ansjo
                              Du kan ha den både som flytväxt och planterad. Det var mer bladutseendet jag var ute efter.
                              Eller den här:http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=33?

                              Hm jag får inte länken att fungera.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...