svärdbärare vägrar föda?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Amanda321
    • February 2007
    • 587

    #16
    mina simmar alltid ner dirket men kanske inte mina blivande (kanske) svärdbärare yngel.. min gamla (två år) guppy kan alla ynglena vara med henne.. man behöver inte äns ha ett mellan galler eftersom hon har lärt sig att inte äta yngel.. det kan finnas 5 yngel och efter en månad också 5 yngel även om hon är kvar (har inte henne där juuh i en månad ) men asså nu är min gamla guppy gravid och min svärdbärare okså (igen) kan man ha båda två däri utan mitten glas?? ellr blir det bråk? asså min guppy är helt lungn men svärdisen är lite stirrig bara,,??
    30 L - 60 L - 150 L
    //Amanda

    Kommentar

    • albjohn
      • March 2006
      • 1179

      #17
      Varför provar du inte att låta dom föda fritt i akvariet istället, har du några flytväxter och bra med gömställen klarar sig oftast några yngel
      Men det beror ju förstås även på vilka andra fiskar du har i akvariet.

      Fiskarna blir väldigt stressade av att flytttas och av att vara i små yngelboxar och kan i värsta fall dö på kuppen.
      Mvh Leif

      Kommentar

      • Pumba
        • January 2007
        • 345

        #18
        Ursprungligen postat av albjohn
        Varför provar du inte att låta dom föda fritt i akvariet istället, har du några flytväxter och bra med gömställen klarar sig oftast några yngel
        Men det beror ju förstås även på vilka andra fiskar du har i akvariet.

        Fiskarna blir väldigt stressade av att flytttas och av att vara i små yngelboxar och kan i värsta fall dö på kuppen.
        Stresset löses oftast genom att ha lyset släkt ett par timmar efter man släppt i dem i yngelkaret, har nog haft iaf 20-30 fiskar och ingen har stimmat specielt mycket och verkligen inte dött.
        De bror nog mycket på hur länge man vevar runt i karet och jagar för att få tag på den och hur man hanterar det, gör man allt lungt och stilla och har lyset släkt så komemr 99% av fiskarna inte bli stressade, har iaf alldrig upplevt de fenomenet.

        Kommentar

        • Amanda321
          • February 2007
          • 587

          #19
          men jag frågade ju om det skulle bli bråk
          30 L - 60 L - 150 L
          //Amanda

          Kommentar

          • polysperma
            • January 2007
            • 550

            #20
            å hur i hela friden lär man en fisk att inte äta ynglen?
            *tänker i bilder*
            Även den bästa akvarist kan fela

            Kommentar

            • albjohn
              • March 2006
              • 1179

              #21
              Ursprungligen postat av Pumba
              Stresset löses oftast genom att ha lyset släkt ett par timmar efter man släppt i dem i yngelkaret, har nog haft iaf 20-30 fiskar och ingen har stimmat specielt mycket och verkligen inte dött.
              De bror nog mycket på hur länge man vevar runt i karet och jagar för att få tag på den och hur man hanterar det, gör man allt lungt och stilla och har lyset släkt så komemr 99% av fiskarna inte bli stressade, har iaf alldrig upplevt de fenomenet.
              Du har så rätt, om man vet hur man ska göra och när man ska göra det.


              Amanda: Du bör nog inte ha två honor i samma box, för det förtsta blir det ganska trång och desutom är risken stor att den andra slukar ynglen när den första föder.

              Men hur kan svärdbärarhonan vara redo att föda när det bara var 4 dagar sedan hon var smal och du släppte ut henne ur boxen.
              Mvh Leif

              Kommentar

              • Amanda321
                • February 2007
                • 587

                #22
                jag vet inte !! hon är plötsligt jätte tjock igen! :/ konstigt..
                30 L - 60 L - 150 L
                //Amanda

                Kommentar

                • polysperma
                  • January 2007
                  • 550

                  #23
                  tycker du ska låta henne va och kommer det yngel så kommer dom smartaste hålla sej undan iaf.
                  bättre det än att du stressar ihjäl din hona på det här sättet......
                  och nej det är inte grymt, det är naturligt.
                  Även den bästa akvarist kan fela

                  Kommentar

                  • Amanda321
                    • February 2007
                    • 587

                    #24
                    huh vadå grymt?? släppte ut henne för en kvartsen! guppan med (kallar henne för guppan "den gamle" )
                    30 L - 60 L - 150 L
                    //Amanda

                    Kommentar

                    • Malinitzi
                      • December 2006
                      • 2088

                      #25
                      Stressfaktor?

                      Ursprungligen postat av albjohn
                      Varför provar du inte att låta dom föda fritt i akvariet istället, har du några flytväxter och bra med gömställen klarar sig oftast några yngel
                      Men det beror ju förstås även på vilka andra fiskar du har i akvariet.

                      Fiskarna blir väldigt stressade av att flytttas och av att vara i små yngelboxar och kan i värsta fall dö på kuppen.
                      Har aldrig haft problem med stressade honor jag satt i yngelboxen! Det beror nog mycket på hur man behandlar dem - är man stressad själv kan det kanske spilla över på honan/honorna....

                      Kommentar

                      • Teufelin
                        • January 2007
                        • 68

                        #26
                        Jag fick guppyyngel för någon dag sedan, när det hade kommit 2 st satt jag och kollade på dem i yngelboxen...VIPPS så var de utanför helt plötsligt, tagit sig ut genom springan! Mina glasabborrar tog dem direkt!!
                        täppte för springorna så nu har jag 20st

                        Kommentar

                        • Amanda321
                          • February 2007
                          • 587

                          #27
                          ok men min svärdiss dog i natt hon klarade nog inte sin sista överförning!
                          30 L - 60 L - 150 L
                          //Amanda

                          Kommentar

                          Arbetssätt...