Platy mix odling?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PowerSteffo
    • March 2007
    • 174

    Platy mix odling?

    Hej.
    Jag har nyligen startat ett 160L akvarium. Och där har jag planterat in 5 platys mm. 2st röda musse pigg, 1 wagtail och 2 vita mussepigg.
    Nu till min fråga, om dessa sorter parar sig med varandra, hur ser du resultatet ut? Jag menar, om vit musse pigg hane parar sig med röd wagtail hona, blir då ynglen mixade av detta? Eller kommer det att bli antingen röd wagtail och vit musse pigg om vartannat?
    Tacksam för svar.

    /Stefan
  • MaxRobban
    • August 2006
    • 1048

    #2
    Det kommer bli en blanding av allting... du kommer dels få hel röda med olika teckning.. mussepigg eller delar av mussepigg mönster.. du kommer också svarta fenor på fiskarna, men inte alltid som en ren wagtail som ska ha alla fenor svarta och en svart mun... sedan kommer det kunna bli två färgade röda och vita med olika tecken.. + kopior av föräldrar... så detta kommer bli en platy mix, beroende på vilka kön fiskarna har och hur de kan para sig... men blanda odlingsformer så här går hur bra som, men man får bara räkna med att det blir brokiga yngel också...

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #3
      Jag tror att den vita färgen är recessiv och kommer ligga dold, men med rätt återkorsning/"inavel" så kommer det kanske dyka upp igen då och då....
      Men en salig mix kommer du få, var så säker....korsa in fler sorter så får du riktigt roligt med att se vilka sorter det blir av det....
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • PowerSteffo
        • March 2007
        • 174

        #4
        Tack

        Tack för alla svaren. Skall bli spännande att se vad det blir för yngel av min vita hona då hon är sprängfet. Många yngel där..

        /Stefan

        Kommentar

        • lunar
          • July 2005
          • 427

          #5
          Mina platy's är en massa olika korsningar och jag tycker det ser mycket finare ut än att ha samma färg och tecken på alla platys.
          - 165L Low-tech.
          - 250L Low-tech Sällskapsakvarium.
          - 222L Ciklidakvarium.
          Min Akvarium Blog - Senaste projekt "Bakgrundsbygge i frigolit"

          Kommentar

          Arbetssätt...