Urval Endlers

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tveten
    • October 2006
    • 33

    Urval Endlers

    Har en trio endlers guppy som nu fått 3 kullar. Börjar så smått fundera på vilka av ynglen jag ska behålla för att få fortsatt bra kvalite på mina guppy. Finns det något man särskilt ska ta hänsyn till när man väljer vilka djur som ska få fortsätta vara "föräldradjur" inte för att i första hand få variationer utan snarare att få en frisk och livskraftig stam. Finns det några speciella fel man bör välja bort Bör jag ta in någon ny hane ibland
    (det saknas frågetecken i hela texten för den tangenten har tydligen lagt av :-) Är det normalt att endler endast får 7-8 yngel (mina honor 2 honor är unga)
  • Malinitzi
    • December 2006
    • 2088

    #2
    Även om du väljer efter färgsättning bör du titta på att de är välväxta och rör sig snabbt och elegant. Att utavla i en viss utsträckning är alltid att föredra för att behålla vitaliteten. Är man riktigt kunnig kan en viss inavel vara en tillgång, framför allt då det gäller färger. Alla former av kroppsliga defekter ska slås ut. Själv särar jag honor och hanar för att välja ut de avelspar jag tycker uppnår den bästa sundheten och färgeffekten.

    Kommentar

    • MaxRobban
      • August 2006
      • 1048

      #3
      Intressant fråga det där.. ska jag sortera bland mina Endlers så tar jag bort de exemplar som ev får tendens till förlängda fenstårlar.. en del stammar drar iväg mot dubbeslvärd eller olika enkla svärd. Så för behålla formen på mina Endlers så tar jag bort dessa. Detta tycker en del är snyggt och vill ha, men ska du behålla stammen så lik naturformen så är det ett sätt att sortera.

      Om du kikar på Batskis fina Endlers

      Så ser du den kompakta stjärtfenan.. den är helt avgränsad. Så ska en Endlers se ut i formen, om du nu inte tycker du vill ha mer tendenser till dubbelsvärd o liknande... då får du göra tvärtom, men du går du ifrån vildformen mer.

      Hälsn Robban
      Senast redigerad av MaxRobban; 22 March 2007, 04:49.

      Kommentar

      • tveten
        • October 2006
        • 33

        #4
        Tackar för bra svar, min idé att ha Endlers är nog att ha en så ursprunglig fisk som möjligt så jag ska nog sålla bort de med antydan till förlängda fenstrålar om jag lyckas se det. Det är på hanarna då väl?

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Japp, och de som du inte vill behålla kan du försöka sälja eller byta bort mot tex mat i akvarieaffären om de vill ha dem.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • tveten
            • October 2006
            • 33

            #6
            Jag kollade lite med "min" zooaffär och de verkade tycka det var bra om jag kom med överskottet, får väl se om jag får nåt för dem det är ju bra bara att de tar emot dem, man kan ju inte behålla alla.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Byt mot käk eller liknande, det brukar inte vara något problem.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av tveten
                Har en trio endlers guppy som nu fått 3 kullar. Börjar så smått fundera på vilka av ynglen jag ska behålla för att få fortsatt bra kvalite på mina guppy. Finns det något man särskilt ska ta hänsyn till när man väljer vilka djur som ska få fortsätta vara "föräldradjur" inte för att i första hand få variationer utan snarare att få en frisk och livskraftig stam. Finns det några speciella fel man bör välja bort Bör jag ta in någon ny hane ibland
                (det saknas frågetecken i hela texten för den tangenten har tydligen lagt av :-) Är det normalt att endler endast får 7-8 yngel (mina honor 2 honor är unga)
                Plocka bort alla som ser "klena" ut, alla som du väljer att behålla skall simma piggt och ingen skall ha en "smal" mage, speciellt inte honor....
                Annars kan du ju gallra bort vartefter, och inte göra rensningar bara då och då....
                Skaffa också någon "endlerskompis" som du kan byta till dig nytt blod med då och då, det är det enklaste sättet att undvika genetsika defekter....
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • tveten
                  • October 2006
                  • 33

                  #9
                  Tack för goda råd, man lär sig fortare när man hittet till zoopet :-)

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #10
                    Ursprungligen postat av tveten
                    Tack för goda råd, man lär sig fortare när man hittet till zoopet :-)
                    Lycka till! Jag står så gärna till tjänst...men rena nybörjarfrågor kan man ju oftast ställa i nybörjarforumet istället.....

                    Återkom gärna och berätta hur det går....
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    Arbetssätt...