Platy med ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilmis
    • February 2003
    • 87

    Platy med ?

    Nu har jag haft mitt akvarium i ett månad, har nu 5 platys och 1 ancistrus mal i mitt 112 liters kar. tänkte köpa några nya imorgon, vad rekomenderar ni?
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #2
    Ursprungligen postat av Wilmis
    Nu har jag haft mitt akvarium i ett månad, har nu 5 platys och 1 ancistrus mal i mitt 112 liters kar. tänkte köpa några nya imorgon, vad rekomenderar ni?
    Varför inte någon Apistogramma (dvärgciklid)????
    Corydoras:ar är ju också alltid trevliga...
    Guppy...

    Det beror helt på vilket stuk du vill ha på ditt akvarium.....
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • Katharina
      • December 2006
      • 4045

      #3
      Bebisfabrik???

      Om du vill ha platybebisar så skaffa inte ciklider för de äter många bebisar!!! Köp en annan levandefödare i så fall... De är lite klumpigare i koordinationen så flera bebisar hinner undan... Jag ångrar att jag föll för familjens ciklidönskningar, nu överlever 1 yngel per kull emot 10 förrut... och då hade jag ett mindre akvarium med mindre växter/gömställen...

      Skaffa inte svärdbärare bara, de kan korsa sig med platy och är attans ettriga på att äta bebisar de också har jag en känsla av...
      Ha dé bäst... Tina

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Ursprungligen postat av Katharina
        Om du vill ha platybebisar så skaffa inte ciklider för de äter många bebisar!!! Köp en annan levandefödare i så fall... De är lite klumpigare i koordinationen så flera bebisar hinner undan... Jag ångrar att jag föll för familjens ciklidönskningar, nu överlever 1 yngel per kull emot 10 förrut... och då hade jag ett mindre akvarium med mindre växter/gömställen...

        Skaffa inte svärdbärare bara, de kan korsa sig med platy och är attans ettriga på att äta bebisar de också har jag en känsla av...
        En sanning med modifikation: det beror HELT på vilken ciklid du väljer...Apistogrammorna lever mest nere vid botten, så med mycket växter och lite tur så kan man nog få hyfsat många platyyngel att överleva ändå... vilken ciklid gick du med på att skaffa?

        Vissa honor, både bland svärdbärare och platy (samt guppy) är extra mycket för att äta yngel, speciellt guldguppyhonor verkar ta fel och tro att deras nyfödda är mat.

        Sedan är det så att de flesta färgglada "platy" och "svärdbärare" du ser i butik är en korsningsprodukt i någon mån, man har korsat över anlag, främst olika färger, mellan de två arterna för att öka färgvariationen, sedan har man avlat fram den kroppform fisken "egentligen" skall ha, men med den "nya" färgen.......det är bara vildarter som egentligen kan kallas för platy och svärdbärare "på riktigt"...
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • Wilmis
          • February 2003
          • 87

          #5
          Skulle kanske en kampfiskhane fungera?

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ursprungligen postat av Wilmis
            Skulle kanske en kampfiskhane fungera?
            NJA! Kanske inte ändå, möjligen med massor av flytväxter, men då kanske du ändå inte får så många yngel att glädjas åt....de (kampfiskarna) är snabbare än man tror....
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • Wilmis
              • February 2003
              • 87

              #7
              Okeej... så guppy är egentligen de ända man kan ha om man vill ha yndlerna kvar? Finns det ingra "roligare" fiskar?

              Kommentar

              • Wilmis
                • February 2003
                • 87

                #8
                Går det bra men neontetror?

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Tetror kan ta en hel del yngel, men du kommer att få en hel del som överlever ändå, bara du har växter så de kan gömma sig den första tiden innan de har lärt sig att få upp speeden när de blir jagade .
                  Det finns många ungfödare du kan välja mellan, och även några sorters gurami som är fina. Kolla in Pygméguramin på artlistan så får du se en snygging som inte tar yngel (hos mig iaf).
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Metalmaid
                    • September 2006
                    • 815

                    #10
                    Det är ju så att platyhonor gillar att mumsa bebisar, så vill man behålla många yngel så bör man använda sig av en yngelbox oavsett och använder du en sån så finns det många olika fiskar du kan ha tillsammans med platy.

                    Har du en brun ancistrus så kan du ju försöka få tag på en guldancistrus.
                    Hare bäst...och simma lugnt
                    Besök gärna nått av mina nystartade forum:
                    http://mariahalsoforum.forum24.se/
                    http://www.helpdesken.forum24.se/

                    Kommentar

                    • Limia1
                      • December 2006
                      • 325

                      #11
                      Kardinalfiskar brukar fungera bra med platy, hos mej tog de aldrig några platyyngel.

                      Dvärgkardinaler borde vara ännu säkrare och väldigt charmiga också.

                      MVH/Anita

                      Kommentar

                      • smokin
                        • January 2007
                        • 198

                        #12
                        du lär nog få en hel del yngel om du har några honor och vill du ha kvar de bör du som sagt ha en yngel kasse/bur så att inte honan själv tar de,jag har en som helt sonika bara vände sig om och slukade alla hon födde..
                        och sparar du ynglen så lär du snabbt bli över ynglad..de föder snabbare än de växer..
                        Skaldjur är som en drog...man vill bara ha mer



                        Kommentar

                        • Kenny89
                          • December 2005
                          • 291

                          #13
                          Du kan skaffa dig svärdbärare =P eller Black molly eller nån pannsarmal beroende på vad du vill ha för slags fisk :P
                          Ju mer än människa säger desto mindre kommer folk ihåg

                          Kommentar

                          • annika&isak
                            • November 2006
                            • 180

                            #14
                            men vad ska man göra av alla platyyngel då?
                            jag har neontetror med platys, har inte sett de ta en enda yngel. köpte en kampfisk för att ta ned yngelbeståndet, men ynglen var för snabba...

                            har man bara tillräckligt med växter får man yngel så det räcker och blir över.

                            jag skulle titta på dvärgciklider om jag var du, t ex kakadua eller kanske några dvärggurami. ta god tid på dig och läs på om olika fiskar tills du hittar nån favorit som passar in i ditt akvarium. (beroende på vad du har för botten och genomströmning i akvariet tex) det är trist att köpa fel fiskar.
                            ------------------------------------
                            112 liter: Sällskapsakvarium med Ancistrus, Platy, Neontetra och Äppelsnäcka
                            37 liter: Lowtech med körsbärsräkor

                            Kommentar

                            Arbetssätt...