korsningar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ciwa
    • March 2008
    • 120

    #16
    Ursprungligen postat av Diwa
    tänkte mer att häst/åsna går ju att korsa så helt orimligt kändes det inte att det kunde gå även om avkommorna blir defekta?

    Har ni hört talas om "MULOR" ? Det är en korsning mellan en åsna och häst. Den är lite mindre än en häst, ungefär som en åsna. Sedan har den en hästsvans & åsneöron..

    Snacka om blandning!
    / C i w a.
    s i m m a l u n g t .

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #17
      Om jag inte minns helt fel (vilket jag i och för sig kan göra) så är de platyvarianter med långa, svärdbärarlika kroppar ursprungligen framtagna genom korsningar mellan platy, och just svärdbärare.

      Och konstigare korsningar än molly/platy har ju inträffat. De förökar sig ju trots allt på samma sätt, med gonopodium.
      Senast redigerad av Shepard; 29 March 2008, 21:09.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • thues
        • May 2006
        • 219

        #18
        Om en korsning kan lyckes avhänger inte bare av det. En Phalloceros-art eller en Heterandria-art hörer också til Poeciliidae-familjen, men den kann inte korse varken med guppy, molly, svärdbärer med mere - och det er bara et eksempel - der er rigtig många släkter och arter i Poecillidae-familien (Poeciliinae), som har gonopodium uten, at de kan korsa. (vi pråtar om hundredetals olika arterne i den familje och underfamilje). Det avhänger av mange faktorer - transport av hanens säd inom hunen (det har jeg engang hört et foredrag om i Mexico och ofte kan säden inte komme videre fra gat-opningen), om säd-cellarne och äg passer ihop och mycket annet. Så det er mere komplicert end som så :-)

        At der också kan finne korsninger sted mellon mere besläktede arter - också på tvärs av olika släkter - er selvklart. I några tilfälde endda med fertilt avkom.
        Ordförende for Poecilia Scandinavia - en skandinavisk forening for naturformer af ungefødere...
        http://www.poecilia.org
        ---
        - Den, der spørger, er kun dum én gang -
        den, der ikke spørger, er dum hele livet

        Kommentar

        Arbetssätt...