yngel akvarium!! (ganska akut)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Amanda321
    • February 2007
    • 587

    yngel akvarium!! (ganska akut)

    Hej jag bor ända nere i skåne och jag behöver yngel akvarium! jag hittade ett perfekt på blocket det medföljde: grus, pump, lysrör, plast växter, tiotals platy yngel (tror det var platy yngel aif. ) m.m. men mina föräldarar låter mig inte köpa det.. (för 250 kr ) men får inte.. det e ett på 30 L! är det ett bra yngel akvarium? tänker övertala dom! men jallefall.. är det ett bra akvarium för yngel tkr ni?
    30 L - 60 L - 150 L
    //Amanda
  • albjohn
    • March 2006
    • 1179

    #2
    Nog kan det fungera med 30 l men jag skulle nog välja ett lite större tex 54 L.

    Men sedan måste du även fundera på vad du ska göra med alla yngel när dom blir större och inte kan vara i yngelakvariet längre, ibland kan det vara bättre att låta fiskarna föda i sitt vanliga akvarium även om dom flesta blir uppätna brukar oftast några klara sig.

    Man kan tycka att det är grymt men kan inte spara alla yngel från tex guppy eftersom man då ganska snabbt har flera hundra och det kan vara svårt att sälja eller ge bort alla dessa.
    Mvh Leif

    Kommentar

    • Pumba
      • January 2007
      • 345

      #3
      hade du inte sånt plast som du hänger i de vanliga karet?

      hade du guppy yngel?
      och övriga fiskar bara är guppy?

      du behöver inte ha de ynglerna så länge i de yngelkaret du sätter i vanliga karet, de växer fort och tror inte guppyna rör nåttsånär stora yngel.

      Kommentar

      • Amanda321
        • February 2007
        • 587

        #4
        jag har några v. gamla guppy yngel och ja just nu har jag ett litet yngel plast kar men jag tycker att jag borde skaffa det 30 lt akvariet för det lilla är ju bara typ 1 l eller en halv! så jag tycker jag borde skaffa det och nej jag har guppys, niontetror, malar, svärd bärare i mitt akvarium. När ungarna växter upp sätter jag dom i akvariet med alla andra fiskar så klart! men du tycker altså att det inte är bra med 30 L akvarium?
        30 L - 60 L - 150 L
        //Amanda

        Kommentar

        • Pumba
          • January 2007
          • 345

          #5
          känns onödigt, guppyssarna växer fort, har du dem i de plastkaret i de vanliga så komemr de va lagom att släppa i efter 3-4 veckor om du matar bra.

          Jag har alla mina yngel i sånna just nu, 3st i de stora och 1 i mitt lilla, ynglerna far inte på något vis illa av att va i dem, de är helt tillräckligt tills de är stora nog att va med de andra, dock så är den större modellen rekomenderat.

          Men om du bara har ett par guppyyngel så hade inte jag köpt ett till akvarium för att ha dem i, jag letar efter ett passande kar för mina yngel, men jag har som sagt 4st "yngelkar" som är i mina andra kar, ser sådär snyggt ut när hela baksidan är full med dessa, en smockat med yngel med, har iaf 30-40st just nu och fler är på gång.

          men för enbart ett par guppy yngel så kör med ett sånt litet plast istället, de är mycket bättre, ynglerna är VÄLDIGT kännsliga för flytt och risken är att du har död på dem att flytta dem till ett annat kar.

          Kommentar

          • Amanda321
            • February 2007
            • 587

            #6
            ok för varke gång jag ska städa deras lilla yngel kar flyttar jag över dom till en skål sen går jag och tvättar den :S men två av mina andra guppy honor ska snart föda och jag tycker inte det är särskilt snyggt med massa sånna + så kostar det nästan mer. jag köper ett nytt avkariumen för ynglena för mina guppys får ungar nästan hela tiden! innan hade jag en hona som fick ungar varannan dag men mina guppys var så vana vid ynglena så dom åt inte upp dom men nu har jag ju nya därför kan jag inte låta dom simma runt i akvariet längre.

            Det är mycket svårt lixom...
            30 L - 60 L - 150 L
            //Amanda

            Kommentar

            • Pumba
              • January 2007
              • 345

              #7
              jag har slutat städa mina, nästan iaf tvättar rent 1 gång i veckan, plockar upp ynglerna med ett decilitermått från köket och lägger dem i en stor håv som är kvar i den vanliga karet, de klarar sig bättre om man inte är i och rotar hela tiden har jag märkt...

              Mina kar är sånn som man delar på mitten så inget problem att få ner 2st honor där i.
              kostanden har jag inte heller förståelse för, köper mina för 50kr/st

              vad har du tänkt göra med alla sen då?
              de är inte lätt att bli av med dem och hur mycket som hellst går ju inte i karet.

              jag tycker de verkar dumt att gå och köpa ett till kar iaf för guppys, de brukar ju dö så pass fort att ynglerna knappt räcker för att ersätta de vuxna.

              Du Behöver ju max 2st för när de är dax för ungar igen borde de tidigare va så pass stora att de klara sig fritt.

              Kommentar

              • sparven
                • September 2006
                • 148

                #8
                guppy yngel varannan dag, då hade det ju faktiskt varit värt att ha en sån hona och sen sälja yngel. =O

                30 Yngel varannan dag

                5 Kr styck för dem kanske

                165 spänn om dagen. Nja, det låter lite långsökt

                Kommentar

                • Pumba
                  • January 2007
                  • 345

                  #9
                  Ursprungligen postat av sparven
                  guppy yngel varannan dag, då hade det ju faktiskt varit värt att ha en sån hona och sen sälja yngel. =O

                  30 Yngel varannan dag

                  5 Kr styck för dem kanske

                  165 spänn om dagen. Nja, det låter lite långsökt

                  Av erfarenhet så tycker jag de honor man köper ser rätt risiga ut efter en födsel så undra hur en sånn mår efter en vecka,

                  Ibland kan ju ynglerna komma med lite mellanrum men inte varje dag.

                  Jag vidhåller de jag sa innan att de gott och väl räcker med en sån plastbehållare man sätter i de vanliga karet, den modellen med galler mot botten och mellanvägg, när de är dax för nästa kull 1 månad senare BÖR ynglerna va så pass stora att de klarar sig i de stora karet.

                  Kommentar

                  • Richard.R
                    • December 2006
                    • 1872

                    #10
                    Pumba har rätt
                    396L SA biotop
                    128L SA biotop
                    54L SA biotop
                    54L SA biotop

                    Kommentar

                    • Amanda321
                      • February 2007
                      • 587

                      #11
                      Ursprungligen postat av Pumba
                      Du Behöver ju max 2st för när de är dax för ungar igen borde de tidigare va så pass stora att de klara sig fritt.
                      Mina guppys dör inte lätt! jag hade min ena i 6 år sen dog den men min ena hona har jag nu hatt i 4 år för hon överlevde överflyttningen till det nya akvariet.. det var 2 som dog! (asså inget yngel akvarie mitt andra akvarie som alla e i nu)
                      30 L - 60 L - 150 L
                      //Amanda

                      Kommentar

                      • Pumba
                        • January 2007
                        • 345

                        #12
                        Ursprungligen postat av Amanda321
                        Mina guppys dör inte lätt! jag hade min ena i 6 år sen dog den men min ena hona har jag nu hatt i 4 år för hon överlevde överflyttningen till det nya akvariet.. det var 2 som dog! (asså inget yngel akvarie mitt andra akvarie som alla e i nu)

                        Du måste ha fått tag i GRYMT bra exemplar om de klarat sig i 6 år, snudd på rekord. du borde ju ha sådär ett par 100 yngel nu då?

                        Alltså köper du ett sånt i plast med 2 fack, guppys får yngel med ca 1 månads mellanrum, på 1 månad bör dina yngel ha växt sig så stora att de inte bli uppkäkade, så de är rätt lagom att du släpper ut ynglerna samtidigt som du tar i de honor som ska föda i varsin del.
                        alltså klarar du dig med ett sånt plast kar, storleksmässigt är de helt perfekta.
                        Så vidare du inte ha mängder med sorter eller att de föds mängder i olika omgångar så ser jag inte varför du ska ha ett kar till, framför allt om dina föräldrar inte tilåter det.

                        Sen är de ju inte heller bra att flytta yngel hit och dit då du troligen kommer ha ihjäl de flesta när du flyttar över dem om du nu inte tar allt vatten osv från de andra karet, men sen när du får yngel nästa gång så kan du ju inte få samma miljö i båda karen vilket riskerar alla yngel.
                        Senast redigerad av Pumba; 18 February 2007, 22:25.

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #13
                          Förtydligande:
                          *Guppy "föder" ungefär var 30:e dag.
                          *Hur många yngel som föds varierar mellan olika guppyvarianter, normalt är mellan 10-50 st. per kull.
                          Med mycket växter på alla nivåer i akvariet så klarar sig några (lagom många) yngel.
                          *På IKEA har de olika bra (transparenta) plastbackar (Flaj, 26l. eller "Samla"-serien från 6l. till 30/40(?)l.) för en struntsumma av akvariepris, inte lika snyggt, men möjligen lättare att övertala föräldrarna kanske?
                          *Ibland dör honor utan synbar anledning vid födsel.
                          Lycka till!
                          Senast redigerad av tummen; 19 February 2007, 22:28.
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • Amanda321
                            • February 2007
                            • 587

                            #14
                            ok tack för den informatjonen! mina två honor födde idag!
                            30 L - 60 L - 150 L
                            //Amanda

                            Kommentar

                            Arbetssätt...