Hur många yngel brukar klara sig

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pumba
    • January 2007
    • 345

    Hur många yngel brukar klara sig

    Hej.

    Jag undrar hur mycket yngel som i regler brukar klara sig för er?

    Jag har en massa olika, 3st svärdbärare som fastnat i pumpen, de verkar överleva alla då de är snart 1,5cm stora.

    Platys fick jag runt 30st i ett yngelkar, har nog dött 10 talet nu ca 5-6 dagar efter, dock så va det efter ca 2-3 dagar som de dog en del sen nu har de istortsätt slutat.

    Men hur mycket är normalt att de dör av?

    har även 12 guppys i ett yngelkar nu som jag hoppas på ska klara sig.
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

    #2
    För en 3-4 år sedan så vet jag att jag fick 52 yngel av min riktigt stora guppyhona. 20 av dem ynglen överlevde.

    Kommentar

    • _Lena_
      • June 2006
      • 1273

      #3
      Jag tycker att det verkar som om många av dem dör, om jag tar hand om en kull dör inte mer än 10% av ynglen. Hur sköter du vattenbytena och matningen?

      Kommentar

      • Pumba
        • January 2007
        • 345

        #4
        jag har 3 yngelkar så jag tvättar ett ungefär varrannan dag och flyttar över ynglen mellan, men mina guppys och svärdbärare klarar sig kanon, de är bara platy som dör som flugor, har nog bara 10st kvar nu.

        Men varför ska jag ens behöva byta vatten när de är sånna yngelkar som hänger i det vanliga karet de är rätt mycket hål i dem så de cirkulerar ju..

        Men får väl se, har haft problem med mina platys tidigare, mina guppy och svärdbärare klarar sig fint, svärdbärarna är över 1,5cm nu.

        Matar ca 3-4 gånger per dag, lite svårt att mata på varadagarna då jag normalt tillbringa dessa på jobbet.
        men efter kl 16 får de mat 3 gånger, på helgerna försöker jag 4 gånger per dag om jag är hemma.

        Kommentar

        • _Lena_
          • June 2006
          • 1273

          #5
          Ah de var sådana som flyter. Har du hårt framavlade färger? Dä kanske de är känsligare. Om maten är tillräckligt liten för guppysar borde de vara det för platysar oxå.

          Kommentar

          • rsoderberg
            • February 2007
            • 954

            #6
            Jag har gott om finbladiga växter i min burk så jag fångar sällan in platysarna till en yngelfälla, dom får föda i akvariet och jag klarar 50-70% ungefär så prova med javamossa och hornsäv du kan i princip se den växa.

            Kommentar

            • Pumba
              • January 2007
              • 345

              #7
              Ursprungligen postat av rsoderberg
              Jag har gott om finbladiga växter i min burk så jag fångar sällan in platysarna till en yngelfälla, dom får föda i akvariet och jag klarar 50-70% ungefär så prova med javamossa och hornsäv du kan i princip se den växa.

              har redan testat, tog typ en halv dag innan de inte fanns en enda kvar....
              har en del gluppska fiskar, tex 6 st sorgmanteltetra modell STÖRRE, sen även ett gäng andra små aggresiva fiskar och de kalasade bra på ynglena sist.

              Jag fångade inga yngel utan jag la honan direkt i yngelkaret.

              Kommentar

              • Pumba
                • January 2007
                • 345

                #8
                Ursprungligen postat av _Lena_
                Ah de var sådana som flyter. Har du hårt framavlade färger? Dä kanske de är känsligare. Om maten är tillräckligt liten för guppysar borde de vara det för platysar oxå.

                flyter och flyter, de sitter fast i bakändan på karet med sugproppar, men de är sånna som flyter ja.

                De äter ju som fasen osv, blandad mat, har sånna stora tabletter som jag maler ner, kör 2 "vanliga" och en algtablett och de äter så de står härliga till, dock så var algtabletterna sådär bra då de verkar växa? när jag stoppar in dem, ena yngelkaret är helt grönt av alger, i det där mina svärdbärare bor men de verkar må prima av denna miljö då de växer så de knakar.

                Kommentar

                Arbetssätt...