Hinner inte rädda mina platyyngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Felicia
    • May 2006
    • 48

    Hinner inte rädda mina platyyngel

    Mina platyhonor har fått yngel i två omgångar men jag har inte lyckats rädda några.Funderar på att sätta en hona i yngelkassen men om hon föder på natten och är ensam i kassen med alla yngel äter hon inte upp dom då ?
    En av mina honor var rosa om magen igår och svart i dag kan man misstänka att det är dax då?Dom går i ett 152l tillsammans med några guppisar.
  • Richard.R
    • December 2006
    • 1872

    #2
    finns yngelboxar med ett galler, när honan föder fallen ynglen ner genom gallret, jag sätter alltid mina fiskar i en sån yngelbox
    396L SA biotop
    128L SA biotop
    54L SA biotop
    54L SA biotop

    Kommentar

    • MaxRobban
      • August 2006
      • 1048

      #3
      Ja testa som Richard berättar... så ramlar ynglen under gallret och få blir uppätna.. vet du när honan fött sist så kan du lite bedöma då det är dags att stoppa henne i yngelboxen så hon slipper ligga där så länge.. när ynglen fötts så tar man bara bort honan, lyfter bort gallret och lägger i ngn liten växt som kan flyta runt så har du ett ställe för tillväxt för dina platy yngel.


      hälsn Robban

      Kommentar

      • Healena
        • May 2006
        • 1440

        #4
        Alternativet är att du skaffar javamossa som ynglen kan gömma sig i.
        Lägg runt rötter o.s.v. Då brukar ej de hungriga "mammakannibalerna" få tag i dem
        Bifogade filer
        Senast redigerad av Healena; 15 February 2007, 07:17.
        Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
        // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

        Kommentar

        Arbetssätt...