avel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kariba
    • December 2006
    • 92

    avel

    Jag har en fundering...
    Jag har två stycken vanliga grå guppyhonor som är stora och starka.
    Är det så att den färgen är ett dominant anlag? Mina hon yngel verkar också bli gråa, det är lite trist. Även om hanarna har en fin färg, kommer jag bara få grå honor från dem då?
    Jag såg i en akvarieaffär i veckan honor som nästan såg ut som hanar, funderar på att skaffa såna också men funderar på om dom är svagare då?
  • Amanda321
    • February 2007
    • 587

    #2
    Honor har aldrig starkare färger och det är nog bäst att du håller dig till vanligt färgade honor.. Ja ungarna (hon yngel) brukar få sammma färg som mamman.. Jag har jätte många yngel och honor. Alla yngel ser nästan exakt ut som mamman. men efter ca 5 mån. eller nått så ser du om det är en hona eller en hane.
    30 L - 60 L - 150 L
    //Amanda

    Kommentar

    • sonsam
      • October 2005
      • 101

      #3
      Visst är det lite roligare när även honorna har lite färg. Jag har både grå och färgade honor. Jag tycker inte det verkar som om mina grå honor har levt längre än många andra mer färgade. Faktiskt har mina helgula honor levt längst. Dock har ingen blivit äldre än ca 1½ år.

      Vissa av mina grå honor har fått honyngel som blivit lite färgade, antar att det beror lite på vad hanen har för gener med i bagaget.

      Kommentar

      • kariba
        • December 2006
        • 92

        #4
        Ja, jag ska nog införkaffa några finfärgade honor.
        Jag såg även jätteläcka hanar som var sammetssvarta! Men om svart hane parar med grå hona får jag ju verkligen inga färger på ynglen...

        Kommentar

        Arbetssätt...