Är han en surplaty?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vilex
    • December 2006
    • 44

    Är han en surplaty?

    Hej!
    Jag är ju som sagt nybörjare på platys (på hela akvariegrejen överhuvudtaget).

    Brukar hanarna vara lite sura och bitiga? Jag tycker att han jagar runt honorna, men det kanske är ett vanligt beteende?

    Han kanske bara är en suris?
  • JohanB
    • December 2006
    • 107

    #2
    Låter som en riktig kåtbock om jag får utrycka mig så.

    Kommentar

    • vilex
      • December 2006
      • 44

      #3
      Ahhaa, tror du?

      Kommentar

      • gizmogirl
        • August 2006
        • 2214

        #4
        Mina hanar brukar jaga och bita honorna så jag tror inte han är sur bara villig att para sig .

        Kommentar

        • vilex
          • December 2006
          • 44

          #5
          Hoppas att det är så, vill gärna ha mer bebisar!!!

          Mina yngel har svarta fenor, kan jag gissa att det är den röda honan med svarta fenor som är mamma? Den andra är orange med ljusa fenor

          Kommentar

          • gizmogirl
            • August 2006
            • 2214

            #6
            Om du är säker på att honan blivit gravid i ditt akvarium och inte innan du köpte de så kan du nog vara ganska säker.Har själv ett yngel eller det är snart vuxet nu och jag vet vem honan är för de har samma teckning o färger.Sen beror det ju på hur pappan ser ut, har du en pappa med orange färg och svarta fenor kan det lika gärna vara den ljusa skulle jag tro.

            Kommentar

            • vilex
              • December 2006
              • 44

              #7
              Jag hade henne bara någon dag innan det kom bebisar. Så hon var redan på tjocken. Köpte tre fick nio på köpet

              Kommentar

              • Healena
                • May 2006
                • 1440

                #8
                Ursprungligen postat av vilex
                Brukar hanarna vara lite sura och bitiga? Jag tycker att han jagar runt honorna, men det kanske är ett vanligt beteende?
                - Han är på friarstråt
                Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                Kommentar

                • vilex
                  • December 2006
                  • 44

                  #9
                  Låter trevligt!!

                  Kan man se om de är med barn på ett enkelt sätt eller är det bara vänta o se om de blir tjocka. Har en guppy hona i ett annat akvarium och där kan jag se små ögon i hennes mage. Men hon är mycket ljus orange i färgen. Så det blir nog barnkammare där snart

                  Kommentar

                  • JohanB
                    • December 2006
                    • 107

                    #10
                    Om du kan se ögonen nära ändtarmen så är det snart dags för dem att ploppa ut.

                    Mvh Johan

                    Kommentar

                    • vilex
                      • December 2006
                      • 44

                      #11
                      På guppyn har jag sett ögon ett tag, men hur ser man på en platy?

                      Kommentar

                      • Healena
                        • May 2006
                        • 1440

                        #12
                        Platyhonan blir nästan fyrkantig, du ser "ögon", den rödaktigt genomskinliga graviditetsfläcken (som syns tydligast på "ickeröda platysar") vandrar ned åt analöppningen till, analröret börjar bukta och hon drar sig undan till någon lugn vrå.
                        Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                        // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                        Kommentar

                        Arbetssätt...