Tecken

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

    Tecken

    Ja, vilka tecken kan man lägga märke till för att se att det snart är dags för en guppyhona att föda? mer än att hon blir tjock. Ungefär hur lång tid är hon tjock innan hon föder?

    Just nu har jag min ena guppyhona i en sk. yngelkasse för 2 honor. Men hur många dagar kan jag ha henne där om inga yngel kommer?

    Honan verkar inte vara alltför stressad av att vara instängd men hon trivs ju inte

    Tips någon?
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    guppy honor som ska föda brukar dra sig undan lite och andas lite snabbare än vanligt....när de börjar visa sånna tecken så är det inte långt kvar tills de ska föda.....kan du se ynglen i buken??.....det ska man kunna göra
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • gickan_87
      • November 2003
      • 1873

      #3
      Ursprungligen postat av macke_fisk
      guppy honor som ska föda brukar dra sig undan lite och andas lite snabbare än vanligt....när de börjar visa sånna tecken så är det inte långt kvar tills de ska föda.....kan du se ynglen i buken??.....det ska man kunna göra
      Nej, jag kan inte se något. Hon ställer sig mycket ovanför filtret. Det brukar hon inte göra. Aja, hon får övernatta i yngelkaret inatt. Har det inte hänt nåt så får jag väl släppa ut henne och avvakta.

      Kommentar

      • macke_fisk
        • December 2005
        • 4442

        #4
        Ursprungligen postat av gickan_87
        Nej, jag kan inte se något. Hon ställer sig mycket ovanför filtret. Det brukar hon inte göra. Aja, hon får övernatta i yngelkaret inatt. Har det inte hänt nåt så får jag väl släppa ut henne och avvakta.
        så hon har inte varit övanför pumpen innan....det kan vara ett tecken på att hon drar sig undan de andra för att föda.....har du mkt växter i karet så att yngel kan gömma sig där?....eller du kanske använder yngelkassen?
        MVH macke_fisk

        Kommentar

        • gickan_87
          • November 2003
          • 1873

          #5
          Jag har inte så mycket växter och mycket glupska neontetror. Så honan är för tillfället i en yngelkasse som flyter i det stor karet. Och nej, hon har inte stått ovanför pumpen tidigare.

          Kommentar

          • andreassofus
            • November 2005
            • 5643

            #6
            en fisk står inte alltid över en pump när dom ska föda alltså
            mina levandefödare märks det ingen skillnad på, dom simmar omkrigng som vanligt.

            men när det är dags brukar magen på fisken se nästan fyrkantig ut,, ser ut som hon strax ska spricka. sen bör man inte ha fiskarna i kassen mer än några dagar.
            hon brukar väl va gravid i knappt en månad, så när hon föder nu kan du ju hålla räkningen tills nästa gång, dom drukar i alla fall föda 2-3 ggr irad från samma mjölke från hanen.
            jag har platy och guppy och svärdbärare i ett kar och jag har minst 2 kullar i månaden, fast jag orkar inte ta hand om dom längre.. låter henne föda i karet.. det blir god mat åt dom andra fiskarna
            Mvh Andreas
            min zoon
            msn adress

            Kommentar

            • Asp
              • January 2007
              • 8

              #7
              Någon som har någon bra bild på en Svärdbärare/guppy som är gravid?
              10 Rödbukade pirayor
              6 Svarta svärdbärare
              6 Neontetror
              6 Röda Svärdbärare
              3 Malar av något slag
              1 Tigerbarb

              1 300 L
              1 200 L
              1 150 L
              Och mer är på gång

              Kommentar

              • gickan_87
                • November 2003
                • 1873

                #8
                Ursprungligen postat av andreassofus
                men när det är dags brukar magen på fisken se nästan fyrkantig ut,, ser ut som hon strax ska spricka. sen bör man inte ha fiskarna i kassen mer än några dagar.
                Då är det nog ett bra tag kvar än. Men jag ska hålla ögonen öppna

                Tack för tipsen!

                Kommentar

                • Kriget
                  • February 2007
                  • 3

                  #9
                  Tja!

                  bra tråd detta för hade samma fråga som "gickan 87"!
                  har en annan fråga dock, för jag har nyss inhandlat 4 guppys och 10 neontetror, för neontetror är ju en stimfisk, som inte leker så lätt vad jag vet. Men mina tetror är i hela karet ibland (inte alls som ett stim alltså) och simmar runt för sig själva typ! + att dom bråkar väldigt mycket ibland, fast det går i omgångar! Skulle nästan se ut som om dom leker, eller?

                  Kommentar

                  • macke_fisk
                    • December 2005
                    • 4442

                    #10
                    tror starpk att de inte leker.....neontetror är svåra att odla...man behöver göra en hel del för att få dem o leka...
                    MVH macke_fisk

                    Kommentar

                    • gickan_87
                      • November 2003
                      • 1873

                      #11
                      Nu är honan svart vid analfenan, är det ett tecken på att det är dags? Hanarna jagar henne helatiden och hon jagar iväg de andra honorna ibland. Hon är desutom ännu tjockare nu. Ska sätta henne i yngelkassen inatt och under morgondagen då jag inte är hemma då.
                      Senast redigerad av gickan_87; 14 February 2007, 17:39.

                      Kommentar

                      • gickan_87
                        • November 2003
                        • 1873

                        #12
                        **dubbelt**

                        Kommentar

                        Arbetssätt...