Vit och trasig fena

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vilex
    • December 2006
    • 44

    Vit och trasig fena

    Hej!
    När jag köpte mina platy upptäckte jag (när jag kom hem) att mina ena hona saknade halva sidofenan, den var vitaktig. Åkte tillbaka med henne och fick en ny.
    Igår när jag tittade på min hane upptäckte jag att han är vit och lite trasig på samma fena som honan var. Pratade med zooaffären och där sa de att de tittat på honan och de trodde inte att det var svamp eller något sånt. Men vad är det då? Min nya hona har en liten liten vit prick på stjärtfenan....hjälp mig snälla, vad ska jag göra?
  • Healena
    • May 2006
    • 1440

    #2
    Har du bara platysar i?
    "Salta upp" karet i nå'n vecka eller två.

    1dl salt (utan tillsatser & jod) per 100 liter vatten. Pytsa i lååångsamt så de vänjer sig vartefter med de ändrade vattenvärdena.

    Lycka till
    Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
    // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

    Kommentar

    • vilex
      • December 2006
      • 44

      #3
      Jag har 3 platysar, 10 yngel, 2 praktbotsier(?), 14 neontetror, 1 sugpropp och 3 prickiga bottenätare av nått slag. Jag hittade en stor påse med salt som jag vet att vi köpt i zooaffär för länge sedan, men på den står det 1msk/50 liter vatten. Kan jag hälla i det tror du? Eller ska jag köpa något annat?

      Kommentar

      • Jenny_E
        • July 2004
        • 661

        #4
        Prickiga bottenätare, låter som om de kan vara pansarmalar/corydoras? De är i så fall känsliga för salt...

        Kommentar

        • Healena
          • May 2006
          • 1440

          #5
          Kan även vara ancistrusar, som är jättevanliga - och prickiga..och tål salt
          Kolla noga upp vad det är för mal/bottenätare du har innan du har i salt.
          Och nog tror jag du kan ha i det du nämnde om det är köpt för akvarier.
          Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
          // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

          Kommentar

          Arbetssätt...